Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VERGİ HUKUKU | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ergün DİLAVEROĞLU, Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, vergi hukukunun ulusal ve uluslararası düzeyde anlaşılmasına katkı sağlayacak bilgilerin verilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Vergi Hukukuna Giriş,Vergi hukukunun kapsamı ve diğer hukuk dallarıyla ilişkisi, vergi ödevine ilişkin temel kavramlar,Vergi hukukunun kaynakları, vergi hukukunun yer, zaman ve anlam bakımından uygulanması, vergi hukukuna egemen olan anayasal ilkeler,Vergilendirme yetkisi, vergi ve vergi sorumlusunun ödevlerini kavrayabilmek, vergilendirme sürecinin ana hatları, vergi ehliyeti,Vergiyi doğuran olay, tarh, tebliğ, tahakkuk ve tahsil süreçleri,Vergi hukukunda yorum ve kıyas, yükümlülerin ödevleri, yükümlülerin denetlenmesi, vergi hukukunda süreler,Süreleri uzatan haller, uygulamada karşılaşılan durumların tartışılması,Vergi alacağını sona erdiren veya ertelettiren sebepler, vergi borcunun sona ermesinde uygulamada karşılaşılan örnek olaylar,Vergi suç ve cezalarının uygulanması, ödenmesi ve kalkması,Vergi güvenlik önlemlerinin incelenmesi, vergi alacağının güvence altına alınması,İhtiyati haciz, ihtiyati tahakkuk, teminat istenen haller, yurt dışına çıkış yasağı,Vergisel uyuşmazlıklar,Uyuşmazlıkların idari ve yargısal çözüm yolları, Türk yargı sürecinin işleyişi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Vergi hukukunun temel ilkelerini ve kavramlarını anlatabilecektir. | 14, 23, 9 | A, E |
2.Vergilemeye ve mükellefiyete ilişkin ödevleri anlatabilecektir. | 12, 14, 9 | A, E |
3.Vergi idaresi ve görevlerini tanımlayabilecektir. | 12, 14, 9 | A |
4.Vergi suç ve cezalarını açıklayabilecektir. | 12, 14, 2 | A |
5.Vergi uyuşmazlıklarını tanımlayabilecektir. | 14, 9 | A |
1.1.Vergi hukuku ilkelerini açıklar. | ||
1.2.Vergi hukuku kavramlarını açıklar. | ||
2.1.Vergileme vazifesini açıklar. | ||
2.2.Mükellefiyet vazifesini açıklar. | ||
3.1.Vergi idaresini açıklar. | ||
3.2.Vergi görevlerini açıklar. | ||
4.1.Vergi suçlarını açıklar. | ||
4.2.Vergi cezalarını açıklar. | ||
5.1.Vergi uyuşmazlıklarını açıklar. | ||
5.2.Vergi uyuşmazlıklarında yargı yolunu açıklar. |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vergi Hukukuna Giriş | |
2 | Vergi hukukunun kapsamı ve diğer hukuk dallarıyla ilişkisi, vergi ödevine ilişkin temel kavramlar | |
3 | Vergi hukukunun kaynakları, vergi hukukunun yer, zaman ve anlam bakımından uygulanması, vergi hukukuna egemen olan anayasal ilkeler | |
4 | Vergilendirme yetkisi, vergi ve vergi sorumlusunun ödevlerini kavrayabilmek, vergilendirme sürecinin ana hatları, vergi ehliyeti | |
5 | Vergiyi doğuran olay, tarh, tebliğ, tahakkuk ve tahsil süreçleri | |
6 | Vergi hukukunda yorum ve kıyas, yükümlülerin ödevleri, yükümlülerin denetlenmesi, vergi hukukunda süreler | |
7 | Süreleri uzatan haller, uygulamada karşılaşılan durumların tartışılması | |
9 | Vergi alacağını sona erdiren veya ertelettiren sebepler, vergi borcunun sona ermesinde uygulamada karşılaşılan örnek olaylar | |
10 | Vergi suç ve cezalarının uygulanması, ödenmesi ve kalkması | |
11 | Vergi güvenlik önlemlerinin incelenmesi, vergi alacağının güvence altına alınması | |
12 | İhtiyati haciz, ihtiyati tahakkuk, teminat istenen haller, yurt dışına çıkış yasağı | |
13 | Vergisel uyuşmazlıklar | |
14 | Uyuşmazlıkların idari ve yargısal çözüm yolları, Türk yargı sürecinin işleyişi |
Kaynak |
Prof. Dr. Nurettin BİLİCİ, Vergi Hukuku, Savaş Yayınları, 2023 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | X | |||||
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | X | |||||
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | X | |||||
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | X | |||||
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | X | |||||
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | X | |||||
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | X | |||||
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 4 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 10 | 2 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 27 | 27 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VERGİ HUKUKU | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ergün DİLAVEROĞLU, Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, vergi hukukunun ulusal ve uluslararası düzeyde anlaşılmasına katkı sağlayacak bilgilerin verilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Vergi Hukukuna Giriş,Vergi hukukunun kapsamı ve diğer hukuk dallarıyla ilişkisi, vergi ödevine ilişkin temel kavramlar,Vergi hukukunun kaynakları, vergi hukukunun yer, zaman ve anlam bakımından uygulanması, vergi hukukuna egemen olan anayasal ilkeler,Vergilendirme yetkisi, vergi ve vergi sorumlusunun ödevlerini kavrayabilmek, vergilendirme sürecinin ana hatları, vergi ehliyeti,Vergiyi doğuran olay, tarh, tebliğ, tahakkuk ve tahsil süreçleri,Vergi hukukunda yorum ve kıyas, yükümlülerin ödevleri, yükümlülerin denetlenmesi, vergi hukukunda süreler,Süreleri uzatan haller, uygulamada karşılaşılan durumların tartışılması,Vergi alacağını sona erdiren veya ertelettiren sebepler, vergi borcunun sona ermesinde uygulamada karşılaşılan örnek olaylar,Vergi suç ve cezalarının uygulanması, ödenmesi ve kalkması,Vergi güvenlik önlemlerinin incelenmesi, vergi alacağının güvence altına alınması,İhtiyati haciz, ihtiyati tahakkuk, teminat istenen haller, yurt dışına çıkış yasağı,Vergisel uyuşmazlıklar,Uyuşmazlıkların idari ve yargısal çözüm yolları, Türk yargı sürecinin işleyişi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Vergi hukukunun temel ilkelerini ve kavramlarını anlatabilecektir. | 14, 23, 9 | A, E |
2.Vergilemeye ve mükellefiyete ilişkin ödevleri anlatabilecektir. | 12, 14, 9 | A, E |
3.Vergi idaresi ve görevlerini tanımlayabilecektir. | 12, 14, 9 | A |
4.Vergi suç ve cezalarını açıklayabilecektir. | 12, 14, 2 | A |
5.Vergi uyuşmazlıklarını tanımlayabilecektir. | 14, 9 | A |
1.1.Vergi hukuku ilkelerini açıklar. | ||
1.2.Vergi hukuku kavramlarını açıklar. | ||
2.1.Vergileme vazifesini açıklar. | ||
2.2.Mükellefiyet vazifesini açıklar. | ||
3.1.Vergi idaresini açıklar. | ||
3.2.Vergi görevlerini açıklar. | ||
4.1.Vergi suçlarını açıklar. | ||
4.2.Vergi cezalarını açıklar. | ||
5.1.Vergi uyuşmazlıklarını açıklar. | ||
5.2.Vergi uyuşmazlıklarında yargı yolunu açıklar. |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vergi Hukukuna Giriş | |
2 | Vergi hukukunun kapsamı ve diğer hukuk dallarıyla ilişkisi, vergi ödevine ilişkin temel kavramlar | |
3 | Vergi hukukunun kaynakları, vergi hukukunun yer, zaman ve anlam bakımından uygulanması, vergi hukukuna egemen olan anayasal ilkeler | |
4 | Vergilendirme yetkisi, vergi ve vergi sorumlusunun ödevlerini kavrayabilmek, vergilendirme sürecinin ana hatları, vergi ehliyeti | |
5 | Vergiyi doğuran olay, tarh, tebliğ, tahakkuk ve tahsil süreçleri | |
6 | Vergi hukukunda yorum ve kıyas, yükümlülerin ödevleri, yükümlülerin denetlenmesi, vergi hukukunda süreler | |
7 | Süreleri uzatan haller, uygulamada karşılaşılan durumların tartışılması | |
9 | Vergi alacağını sona erdiren veya ertelettiren sebepler, vergi borcunun sona ermesinde uygulamada karşılaşılan örnek olaylar | |
10 | Vergi suç ve cezalarının uygulanması, ödenmesi ve kalkması | |
11 | Vergi güvenlik önlemlerinin incelenmesi, vergi alacağının güvence altına alınması | |
12 | İhtiyati haciz, ihtiyati tahakkuk, teminat istenen haller, yurt dışına çıkış yasağı | |
13 | Vergisel uyuşmazlıklar | |
14 | Uyuşmazlıkların idari ve yargısal çözüm yolları, Türk yargı sürecinin işleyişi |
Kaynak |
Prof. Dr. Nurettin BİLİCİ, Vergi Hukuku, Savaş Yayınları, 2023 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | X | |||||
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | X | |||||
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | X | |||||
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | X | |||||
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | X | |||||
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | X | |||||
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | X | |||||
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |