Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK VE MEDYA | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Aziz KÜÇÜKKELEPÇE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilerin çocuk haklarını değerlendirebilerek medyanın bu noktadaki önemini kavrayabilmelerini sağlamaktır. Aynı zamanda teknoloji bağımlılığı, medyanın çocuk gelişimine yararlarını ve zararlarını aktarmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kuramsal açıdan insan hakları ve çocuk hakları.,Çocuk hakları ve medya: Uluslararası ve ulusal düzlemlerde kurumsal ve hukuksal düzenlemeler.,Medya temsili, çocuk hakları ve profesyonel sorumluluk., Çocukların perspektifinden temsile ‘iyi pratik’ örnekleri.,Medyada çocuk hakları: Meslek ilkeleri ve editoryal ilkeler, Teknoloji Bağımlılığı,Çocukları koruma politikaları,Ara Sınav,Suça itilmiş çocuklar ve medya,Haber üretim süreci, kaynaklar ve çocuk hakları, Çocuklarla görüşme yapmak,Çatışma ortamında çocuk ve medya, Çocuklara ses vermek ve çocuk‐merkezli medya,Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Çocuk hakları konusunda uluslararası gelişmeleri (Çocuk Hakları Sözleşmesi gibi) açıklar. | 1, 2 | A |
2. Çocuk hakları ile ilgili literatürü tanır. | 1, 10, 2 | A |
3. Çocuk hakları ile kavramları tanır. | 1, 10, 2 | A |
4. Çocukları koruma politikalarını değerlendirir. | 1, 10, 2 | A |
5. Çocuklarla ilgili haberlerde ortaya çıkan sorunları analiz eder. | 1, 14, 2 | A |
6. Çocuk hakları ekseninde meslek ilkeleri ve editoryal ilkeleri analiz eder. | 1, 10, 2 | A |
7. Çocuk‐merkezli medya ve çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örneklerini değerlendirerek yeni öneriler geliştirir. | 1, 14, 2 | A |
8. Çocuklarla görüşme yaparken dikkat edilecek noktaları değerlendirir. | 1, 10, 2 | A |
9. Güncel tartışmalarla dersi ilişkilendirir. | 1, 10, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 14: Bireysel Çalışma, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kuramsal açıdan insan hakları ve çocuk hakları. | |
2 | Çocuk hakları ve medya: Uluslararası ve ulusal düzlemlerde kurumsal ve hukuksal düzenlemeler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Medya temsili, çocuk hakları ve profesyonel sorumluluk. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Çocukların perspektifinden temsile ‘iyi pratik’ örnekleri. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Medyada çocuk hakları: Meslek ilkeleri ve editoryal ilkeler, Teknoloji Bağımlılığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Çocukları koruma politikaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Ara Sınav | |
8 | Suça itilmiş çocuklar ve medya | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Haber üretim süreci, kaynaklar ve çocuk hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Çocuklarla görüşme yapmak | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Çatışma ortamında çocuk ve medya | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Çocuklara ses vermek ve çocuk‐merkezli medya | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Final Sınavı |
Kaynak |
Ders sırasında verilen sunumlar ve makaleler. |
Sevda Alankuş, Çocuk Odaklı Habercilik, İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yaynları (özellikle Değirmencioğlı ve Koman’ın bölümleri zorunlu). Murathan Mungan (2006). (4.bs.) , Çocuklar ve Büyükleri, Metis, (Dino Buzzati'nin 'Yumurta' öyküsü). Erdir Zat, ‘Çocuk, Çocuktur! AKP’nin “Aşil topuğu”. Birikim. No. 242. Haziran 2009. Timur Soykan (2009). ‘Küçük İnsanlar Pazarı’. Tanrı Misafirleri Oteli. İstanbul. Kırmızı Kedi yayınları. Aksu Bora, Yoksul Çocukların Medyada Temsili. www.bianet.org (19 Kadım 2005). Mine Gencel Bek, ‘Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Çalışmalarına Eleştirel Bakış’, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, Şubat 2008, s. 27‐29 Mine Gencel Bek, ‘Medya Okuryazarlığı ve Çocuklar: Korumacı Yaklaşımdan Eleştirelliğe’, Çoluk Çocuk dergisi, Ekim 2007: 37. Ayrıca başvuru kaynağı olarak Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin fotokopilenmesi ve okunması zorunludur. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
0 | Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur. | X | |||||
0 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | X | |||||
0 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
0 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |