Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Salih ONARAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Harun GÜLAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kalite bilincini oluşturmak ve sağlık hizmetlerinin kalitesini iyileştirmede kullanılan teknikleri vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilirlik Açısından Kalite ve TKY Felsefesi ve Yaklaşımları,Sağlık Kurumlarında Kalitenin Tarihsel Gelişimi,Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin İçeriği ve Prensipleri,Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin Araçları,Sağlık Kurumlarında TKY Bileşenleri, Kaizen,Yalın Yönetim, Altı Sigma ve Tam Zamanında Üretim,Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları ve Kalite İlişkisi,Sağlık Kurumlarında Kalite Kültürü,Sağlık Kurumlarında Rekabet Avantajı İçin Kalitenin Stratejik Yayılımı,Sağlık Kurumlarında Kalite Kontrol Çemberleri,Sağlık Kurumlarında Kalite Fonksiyon Göçerimi,Sağlık Kurumlarında Kaliteyi Ölçme: ISO,Denetim ve Kalibrasyon,Sağlık Kurumlarında Kalite Maliyetleri ve Kalite Teknikleri,Sağlık Kurumlarında EFQM ve KALDER Mükemmellik Modeli,Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi ve Etik İle Sosyal Sorumluluk; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kalite ve kalite ile ilgili kavramları açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Kalitenin türlerini ve kaliteyi etkileyen faktörleri anlatır. | 16, 9 | A |
1.2. Kalitenin boyutlarını sınıflar. | 16, 9 | A |
1.3. Kalitenin gelişimini gösterir. | 16, 9 | A |
2. Kalite iyileştirme faaliyetlerini örnekleyebilir. | 16, 9 | A |
2.1. Kıyaslamayı açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Kalite çemberleri ve Deming çevrimini yorumlar. | 16, 9 | A |
2.3. Süreçlerin yeniden yapılandırılmasını açıklar. | 16, 9 | A |
3. Kalite iyileştirme tekniklerini kullanabilir. | 16, 9 | A |
3.1. Kalite iyileştirme tekniklerini kullanabilir. | 16, 9 | A |
3.2. İstatistik bilgileri yorumlar. | 16, 9 | A |
3.3. Verilerin sonuçlarını tartışır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilirlik Açısından Kalite ve TKY Felsefesi ve Yaklaşımları | Ders notlarının okunması |
2 | Sağlık Kurumlarında Kalitenin Tarihsel Gelişimi | Ders notlarının okunması |
3 | Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin İçeriği ve Prensipleri | Ders notlarının okunması |
4 | Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin Araçları | Ders notlarının okunması |
5 | Sağlık Kurumlarında TKY Bileşenleri, Kaizen,Yalın Yönetim, Altı Sigma ve Tam Zamanında Üretim | Ders notlarının okunması |
6 | Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları ve Kalite İlişkisi | Ders notlarının okunması |
7 | Sağlık Kurumlarında Kalite Kültürü | Ders notlarının okunması |
8 | Sağlık Kurumlarında Rekabet Avantajı İçin Kalitenin Stratejik Yayılımı | Ders notlarının okunması |
9 | Sağlık Kurumlarında Kalite Kontrol Çemberleri | Ders notlarının okunması |
10 | Sağlık Kurumlarında Kalite Fonksiyon Göçerimi | Ders notlarının okunması |
11 | Sağlık Kurumlarında Kaliteyi Ölçme: ISO,Denetim ve Kalibrasyon | Ders notlarının okunması |
12 | Sağlık Kurumlarında Kalite Maliyetleri ve Kalite Teknikleri | Ders notlarının okunması |
13 | Sağlık Kurumlarında EFQM ve KALDER Mükemmellik Modeli | Ders notlarının okunması |
14 | Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi ve Etik İle Sosyal Sorumluluk | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
Canan Çetin ve M. Lütfi Arslan, Toplam Kalite Yönetimi, 6.Baskı, İstanbul: Beta Yayınevi, 2017.
Toplam Kaliteye Giriş, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016.
Oygur Yamak, Kalite Odaklı Mükemmellik, 1. Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015.
Jeffrey K. Liner, Toyota Tarzı, 2. Baskı, İstanbul: Optimist Yayınları, 2014. |
Ders sunumları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | X | | |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | X | |
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | | | | | |
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | | X | | |
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | X | | | |
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | | | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | | | X |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | | | | X | |
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 52 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(52/30) | 2 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Salih ONARAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Harun GÜLAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kalite bilincini oluşturmak ve sağlık hizmetlerinin kalitesini iyileştirmede kullanılan teknikleri vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilirlik Açısından Kalite ve TKY Felsefesi ve Yaklaşımları,Sağlık Kurumlarında Kalitenin Tarihsel Gelişimi,Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin İçeriği ve Prensipleri,Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin Araçları,Sağlık Kurumlarında TKY Bileşenleri, Kaizen,Yalın Yönetim, Altı Sigma ve Tam Zamanında Üretim,Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları ve Kalite İlişkisi,Sağlık Kurumlarında Kalite Kültürü,Sağlık Kurumlarında Rekabet Avantajı İçin Kalitenin Stratejik Yayılımı,Sağlık Kurumlarında Kalite Kontrol Çemberleri,Sağlık Kurumlarında Kalite Fonksiyon Göçerimi,Sağlık Kurumlarında Kaliteyi Ölçme: ISO,Denetim ve Kalibrasyon,Sağlık Kurumlarında Kalite Maliyetleri ve Kalite Teknikleri,Sağlık Kurumlarında EFQM ve KALDER Mükemmellik Modeli,Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi ve Etik İle Sosyal Sorumluluk; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kalite ve kalite ile ilgili kavramları açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Kalitenin türlerini ve kaliteyi etkileyen faktörleri anlatır. | 16, 9 | A |
1.2. Kalitenin boyutlarını sınıflar. | 16, 9 | A |
1.3. Kalitenin gelişimini gösterir. | 16, 9 | A |
2. Kalite iyileştirme faaliyetlerini örnekleyebilir. | 16, 9 | A |
2.1. Kıyaslamayı açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Kalite çemberleri ve Deming çevrimini yorumlar. | 16, 9 | A |
2.3. Süreçlerin yeniden yapılandırılmasını açıklar. | 16, 9 | A |
3. Kalite iyileştirme tekniklerini kullanabilir. | 16, 9 | A |
3.1. Kalite iyileştirme tekniklerini kullanabilir. | 16, 9 | A |
3.2. İstatistik bilgileri yorumlar. | 16, 9 | A |
3.3. Verilerin sonuçlarını tartışır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilirlik Açısından Kalite ve TKY Felsefesi ve Yaklaşımları | Ders notlarının okunması |
2 | Sağlık Kurumlarında Kalitenin Tarihsel Gelişimi | Ders notlarının okunması |
3 | Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin İçeriği ve Prensipleri | Ders notlarının okunması |
4 | Sağlık Kurumlarında Toplam Kalite Yönetiminin Araçları | Ders notlarının okunması |
5 | Sağlık Kurumlarında TKY Bileşenleri, Kaizen,Yalın Yönetim, Altı Sigma ve Tam Zamanında Üretim | Ders notlarının okunması |
6 | Sağlık Kurumlarında İnsan Kaynakları ve Kalite İlişkisi | Ders notlarının okunması |
7 | Sağlık Kurumlarında Kalite Kültürü | Ders notlarının okunması |
8 | Sağlık Kurumlarında Rekabet Avantajı İçin Kalitenin Stratejik Yayılımı | Ders notlarının okunması |
9 | Sağlık Kurumlarında Kalite Kontrol Çemberleri | Ders notlarının okunması |
10 | Sağlık Kurumlarında Kalite Fonksiyon Göçerimi | Ders notlarının okunması |
11 | Sağlık Kurumlarında Kaliteyi Ölçme: ISO,Denetim ve Kalibrasyon | Ders notlarının okunması |
12 | Sağlık Kurumlarında Kalite Maliyetleri ve Kalite Teknikleri | Ders notlarının okunması |
13 | Sağlık Kurumlarında EFQM ve KALDER Mükemmellik Modeli | Ders notlarının okunması |
14 | Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi ve Etik İle Sosyal Sorumluluk | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
Canan Çetin ve M. Lütfi Arslan, Toplam Kalite Yönetimi, 6.Baskı, İstanbul: Beta Yayınevi, 2017.
Toplam Kaliteye Giriş, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016.
Oygur Yamak, Kalite Odaklı Mükemmellik, 1. Baskı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2015.
Jeffrey K. Liner, Toyota Tarzı, 2. Baskı, İstanbul: Optimist Yayınları, 2014. |
Ders sunumları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | | | X | | |
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | | | | X | |
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | | | | | |
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | | | X | | |
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | | X | | | |
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | | | | | |
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | | | | | X |
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | | | | X | |
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:59Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 16:00