Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EPİDEMİYOLOJİ | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 09:00-09:45 Salı 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Semiha Mervenur KALENDER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bir yöntem bilimi olarak epidemiyolojinin temel stratejilerini ve epidemiyolojik araştırma tipleri ile kullanım alanlarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Epidemiyolojiye giriş,2. Epidemiyolojide kullanılan sağlık göstergeleri,3. Epidemiyolojik araştırmalar-I,4. Epidemiyolojik araştırmalar-II,5. Epidemiyolojide veri toplama ve değerlendirme,6. Epidemiyolojide nedensellik,7. Kronik hastalıklar epidemiyolojisi,8. Bulaşıcı hastalıklar epidemiyolojisi,9. Kanıta Dayalı Tıp (KDT) ve klinik epidemiyoloji,10. Sağlık kayıtları, hastalık ve ölümlerin bildirimi,11. Epidemiyoloji, sağlık politikası ve planlaması,12. Vaka çalışması,13. Vaka çalışması,14. Epidemiyolojik araştırma planlaması; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Epidemiyolojinin tanımını, önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını tartışabilecektir. | 1, 10, 2, 3 | A |
1.1. Epidemiyolojiyi ve önemini tanır. | 1, 10, 2, 3 | A |
1.2. Epidemiyolojinin gelişme sürecini ve tarihçesini özetler. | 1, 10, 2, 3 | A |
1.3. Epidemiyolojinin kullanım alanlarını ve veri kaynaklarını belirler. | 1, 10, 2, 3 | A |
1.4. Epidemiyolojideki neden-sonuç ilişkisini ve nedensellik faktörlerini açıklar. | 1, 10, 3 | A |
2. Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve araştırma tiplerini ayırt edebilecektir. | 1, 10, 2, 3 | A |
2.1. Tanımlayıcı epidemiyolojik araştırmaları ve özelliklerini açıklar. | 1, 10, 2, 3 | A |
2.2. Analitik gözlemsel araştırmaları ve özelliklerini açıklar. | 1, 2, 3 | A |
2.3. Müdahaleli araştırmaları ve özelliklerini açıklar. | 1, 2, 3 | A |
2.4. Sağlık ile ilgili çalışmalarda hangi epidemiyolojik yöntemlerin uygulanması gerektiğini ayırt eder. | 1, 10, 2, 3 | |
3. Epidemiyoloji ile sağlık politikaları arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir. | 1, 10, 2 | A |
3.1. Sağlık politikası ve sağlık planlaması kavramlarını tanımlar. | 1, 10, 2, 3 | A |
3.2. Sağlık kayıtlarını ve nasıl elde edileceğini açıklar. | 1, 10, 2, 3 | A |
3.3. Sağlık kayıtlarını kullanarak sağlık göstergelerini yorumlar. | 1, 10, 3 | A |
3.4. Epidemiyolojik çalışmaların sağlık politikalarının oluşturulması, uygulanması ve değerlendirilmesindeki önemini tartışır. | 1, 10, 19, 2 | A |
4. Farklı sağlık sorunlarının incelenmesinde epidemiyolojik yaklaşımı değerlendirebilecektir. | 1, 10, 2, 3 | A |
4.1. Bulaşıcı hastalıklarla ilgili temel kavramları ve hastalığa yönelik korunma ve kontrol yöntemlerini açıklar. | 1, 10, 15, 2, 3 | A |
4.2. Sürveyansı tanımlar, kullanımı ve önemini açıklar. | 1, 10, 15, 2 | A |
4.3. Kronik hastalıkların önemini tanır, koruma ve tarama tanımlarını ve uygulamalarını açıklar. | 1, 10, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 15: Problem Çözme, 19: Kavram Haritası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Epidemiyolojiye giriş | Ders notu okuma |
2 | 2. Epidemiyolojide kullanılan sağlık göstergeleri | Ders notu okuma |
3 | 3. Epidemiyolojik araştırmalar-I | Ders notu okuma |
4 | 4. Epidemiyolojik araştırmalar-II | Ders notu okuma |
5 | 5. Epidemiyolojide veri toplama ve değerlendirme | Ders notu okuma |
6 | 6. Epidemiyolojide nedensellik | Ders notu okuma |
7 | 7. Kronik hastalıklar epidemiyolojisi | Ders notu okuma |
8 | 8. Bulaşıcı hastalıklar epidemiyolojisi | Ders notu okuma |
9 | 9. Kanıta Dayalı Tıp (KDT) ve klinik epidemiyoloji | Ders notu okuma |
10 | 10. Sağlık kayıtları, hastalık ve ölümlerin bildirimi | Ders notu okuma |
11 | 11. Epidemiyoloji, sağlık politikası ve planlaması | Ders notu okuma |
12 | 12. Vaka çalışması | Ders notu okuma |
13 | 13. Vaka çalışması | Ders notu okuma |
14 | 14. Epidemiyolojik araştırma planlaması | Ders notu okuma |
Kaynak |
Ders Notları, Konu ile ilgili web sayfaları |
Sabahat Tezcan; Epidemiyoloji. Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi Turhan Akbulut, H. Hilmi Sabuncu; Epidemiyoloji. Prensip ve Uygulamalar R. Bonita, R Beaglehole, T Kjellström; Temel Epidemiyoloji |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
0 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | X | |||||
0 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
0 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |