Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki, besin ögeleri, görevleri, kaynakları, enerji metabolizması, gebelik, laktasyon, bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerinde beslenme ile böbrek hastalıklarında diyet konularında bilgilendirmek ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki,Besin ögeleri-Karbonhidratlar,Proteinler,Yağlar,Enerji metabolizması,Besin ögeleri-Vitaminler,Mineraller,Su,Gebelik ve laktasyon döneminde Beslenme,Bebeklik (0-1yaş) döneminde Beslenme,Okul öncesi ve okul döneminde Beslenme,Ergenlik döneminde Beslenme,Böbrek hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi I,Böbrek hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
3. Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerinde beslenme özelliklerini değerlendirir
16, 9
5. Hemodiyaliz, periton diyaliz alan hastalarda beslenme desteğine ilişkin uygulamaları açıklar
16, 9
1. Besin ögelerini, kaynaklarını ve gereksinimlerini açıklar.
16, 9
2. Gebelik ve laktasyon dönemlerinde beslenme özelliklerini tanımlar
16, 9
4. Böbrek hastalıklarında diyet tedavisini ve beslenmeyle ilişkili klinik bulgu ve komplikasyonları açıklar
16, 9
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki
2
Besin ögeleri-Karbonhidratlar
4
Proteinler
4
Yağlar
5
Enerji metabolizması
6
Besin ögeleri-Vitaminler
7
Mineraller
8
Su
9
Gebelik ve laktasyon döneminde Beslenme
10
Bebeklik (0-1yaş) döneminde Beslenme
11
Okul öncesi ve okul döneminde Beslenme
12
Ergenlik döneminde Beslenme
13
Böbrek hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi I
14
Böbrek hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi II
Kaynak
Ders notu öğrenciye verilecektir.
1. Baysal A. Beslenme. 12. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. 2009
2. Gökçay G, Garipağaoğlu M. Çocukluk ve ergenlik döneminde beslenme.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
X
8
Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere elektroterapi programını uygulama bilgisine sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
2
2
4
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
1
1
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
10
10
Proje Sunumu / Seminer
1
2
2
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
1
2
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
12
12
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
17
17
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BESLENME İLKELERİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Rüken Aslınur SAMANCI
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Emre BAYRAKTAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki, besin ögeleri, görevleri, kaynakları, enerji metabolizması, gebelik, laktasyon, bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerinde beslenme ile böbrek hastalıklarında diyet konularında bilgilendirmek ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki,Besin ögeleri-Karbonhidratlar,Proteinler,Yağlar,Enerji metabolizması,Besin ögeleri-Vitaminler,Mineraller,Su,Gebelik ve laktasyon döneminde Beslenme,Bebeklik (0-1yaş) döneminde Beslenme,Okul öncesi ve okul döneminde Beslenme,Ergenlik döneminde Beslenme,Böbrek hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi I,Böbrek hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
3. Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerinde beslenme özelliklerini değerlendirir
16, 9
5. Hemodiyaliz, periton diyaliz alan hastalarda beslenme desteğine ilişkin uygulamaları açıklar
16, 9
1. Besin ögelerini, kaynaklarını ve gereksinimlerini açıklar.
16, 9
2. Gebelik ve laktasyon dönemlerinde beslenme özelliklerini tanımlar
16, 9
4. Böbrek hastalıklarında diyet tedavisini ve beslenmeyle ilişkili klinik bulgu ve komplikasyonları açıklar
16, 9
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki
2
Besin ögeleri-Karbonhidratlar
4
Proteinler
4
Yağlar
5
Enerji metabolizması
6
Besin ögeleri-Vitaminler
7
Mineraller
8
Su
9
Gebelik ve laktasyon döneminde Beslenme
10
Bebeklik (0-1yaş) döneminde Beslenme
11
Okul öncesi ve okul döneminde Beslenme
12
Ergenlik döneminde Beslenme
13
Böbrek hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi I
14
Böbrek hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi II
Kaynak
Ders notu öğrenciye verilecektir.
1. Baysal A. Beslenme. 12. Baskı, Hatiboğlu Yayınevi. 2009
2. Gökçay G, Garipağaoğlu M. Çocukluk ve ergenlik döneminde beslenme.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
7
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
X
8
Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere elektroterapi programını uygulama bilgisine sahiptir.
X
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.