Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİYALİZ HASTALARINDA PSİKOLOJİK SORUNLAR | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı | Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Suna FINDIKOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Suna FINDIKOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlara, temel ruh sağlığı sorunlarına, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkilerine, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlara ilişkin bilgi vermeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları,3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri,6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri,7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar,8. Konuya devam,9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar,10. Konuya devam,11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri,12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri,13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması,14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Ruh sağlığı ile ilgili temel kavramları kavrayabilecektir. | 1, 2, 4 | A |
1.1.Ruh sağlığını etkileyen ve bozan faktörleri bilir. | 1, 2, 4 | A |
1.2. Ruh sağlığı ve beden sağlığı arasındaki ilişkiyi açıklar. | 1, 2, 4 | A |
1.3. Temel ruh sağlığı sorunlarını sıralar. | 1, 2, 4 | A |
2. Kronik hastalıkların ruh sağlığına etkilerini açıklayabilecektir. | 1, 2, 4 | A |
2.1. Kronik hastalıklarda görülen ruhsal problemleri sayar. | 1, 2, 4 | A |
2.2. Böbrekle ilgili sorunların ruh sağlığına etkisini açıklar. | 1, 2, 4 | A |
2.3. Kronik böbrek yetmezliğinde en sık görülen ruhsal sorunları sayar. | 1, 2, 4 | A |
3. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal problemlerinin nedenlerini kavrayabilecektir. | 1, 2, 4 | A |
3.1. Diyaliz hastalarındaen sık görülen ruhsal problemleri bilir. | 1, 2, 4 | A |
3.2. Organ bağışı sürecini psikososyal açıdan ele alır. | 1, 2 | A |
3.3. Organ transplantasyon sürecini psikososyal açıdan ele alır. | 1, 15, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1. Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları | |
2 | 2. Ruh Sağlığı İle İlgili temel kavramlar ve temel ruh sağlığı sorunları | |
3 | 3. Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi | |
4 | 4. Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci | |
5 | 5. Kronik hastalıkların hasta ve ailesine ruhsal etkileri | |
6 | 6. Kronik böbrek yetmezliğinin ruhsal etkileri | |
7 | 7. Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar ve hastalıklar | |
8 | 8. Konuya devam | |
9 | 9. Diyaliz hastası ve ailesine yönelik psikososyal yaklaşımlar | |
10 | 10. Konuya devam | |
11 | 11. Psikososyal açıdan organ bağışı süreci ve ruhsal etkileri | |
12 | 12. Psikososyal açıdan organ transplantasyon süreci ve ruhsal etkileri | |
13 | 13. Psikososyal bakım- Vaka çalışması | |
14 | 14. Psikososyal bakım- Vaka çalışması |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları. |
-Linda M. Gorman; Donna F. Sultan (2007) Psychosocial Nursing for General Patient Care. Edition: 3. Publisher: F.A. Davis. -Patricia D. Barry (1996) Psychosocial Nursing: Care of Physically Ill Patients and Their Families. Edition: Third. Publisher: Lippincott Williams & Wilkins. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
0 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
0 | Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
0 | Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
0 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
0 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
0 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
0 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
0 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |