Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Emre BAYRAKTAROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,2.Hasta tedavi ekibi ilişkisi,3.Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme,4.Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi,5.Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,6.Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi,7.Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,8.Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme,9.Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri,10.Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri,11.Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri,12.Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri,13.Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri,14.Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; | ||
3.1.Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. | ||
3.2.Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. | ||
3.3.Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunları açıklar. | ||
1. Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını açıklayabilecektir. | ||
2. Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklayabilecektir. | ||
3. Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklayabilecektir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1.Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları | Ders notu okuma |
2 | 2.Hasta tedavi ekibi ilişkisi | Ders notu okuma |
3 | 3.Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme | Ders notu okuma |
4 | 4.Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi | Ders notu okuma |
5 | 5.Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi | Ders notu okuma |
6 | 6.Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi | Ders notu okuma |
7 | 7.Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci | |
8 | 8.Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme | |
9 | 9.Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri | |
10 | 10.Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri | |
11 | 11.Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri | |
12 | 12.Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri | |
13 | 13.Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri | |
14 | 14.Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar |
Kaynak |
Ders notları öğrencilere verilecektir. |
1) Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul. 2) Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara. 3) Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay. No:23, 491-525, Ankara. 4) Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
0 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
0 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
0 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
0 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
0 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
0 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
0 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |