Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOFİZİK-Senelik24+0-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazlı EZER ÖZER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin temel amacı öğrencilere sinir, dolaşım ve solunum sistemi biyofiziğinin temel içeriğini ve metotlarını açık ve anlaşılır bir şekilde sunmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinaptik İleti Biyofiziği,Radyasyon Biyofiziği,Yapısal nörogörüntüleme: X-Ray, BT,Yapısal Nörogörüntüleme: MRI,Fonksiyonel Nörogörüntüleme: PET, EEG,Sinir Sisteminin Elektriksel ve Manyetik Uyarımı,Görme Biyofiziği,İşitme Biyofiziği,Dolaşım Biyofiziği-Hemoreoloji ,Dolaşım Biyofiziği-Hemodinamik,Elektrokardiyografi (EKG),Solunum Biyofiziği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sinir hücresi membranında aksiyon potansiyeli oluşumu, kimyasal ve elektriksel sinapsların özellikleri, kimyasal sinaptik iletinin aşamaları ve eksite ve inhibe edici post sinaptik potansiyelleri tanımlar. 10, 14, 16, 19, 9A
İyonize ve iyonize olmayan radyasyon çeşitlerini, radyoizotop ve radyoaktivite tanımlarını, radyoaktif bozunmayı, nükleer radyasyon türleri ve özelliklerini, radyasyon doz birimlerini, yarılanma ömrü tanımı ve çeşitlerini, radyasyon ölçüm yöntemlerini ve radyasyondan korunma kurallarını öğrenir. 10, 14, 16, 19, 9A
Bir görüntüleme sisteminin temel konseptini, görüntüleme yöntemlerinin çeşitlerini, X-ışınlarının yapısı, özellikleri ve üretimini, radyografi ve BT yöntemlerinin temel özelliklerini, avantajlarını ve kullanım alanlarını öğrenir. 10, 14, 16, 19, 9A
MRG’nin temel fiziksel prensipleri, kullanım alanları ve avantajlarını kavrar. 10, 14, 16, 19, 9A
Sinir sisteminin elektriksel ve manyetik uyarım metotlarını tanımlar. 10, 14, 16, 19, 9A
Görme biyofiziği, elektromanyetik spektrumda görünür bölge, retinanın yapı ve fonksiyonları, görme kusurları ve mercek çeşitlerini açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
Duyma biyofiziği, ses dalgalarının fiziksel özellikleri, sesin orta kulakta amplifiye mekanizması, iç kulakta aksiyon potansiyeli oluşumunu kavrar.10, 14, 16, 19, 9A
Dolaşım biyofiziği, kan ve kan elementlerinin reolojik özellikleri, kan viskozitesini etkileyen faktörler, dolaşımda basınç, direnç ve kan akışı arasındaki ilişkileri tanımlar.10, 14, 16, 19, 9A
Elektrokardiyografinin (EKG) temel fiziksel prensipleri, kullanım alanları ve avantajlarını kavrar.10, 14, 16, 19, 9A
Solunum biyofiziği, alveolar-kılcal membran boyunca gaz değişimi, gaz kanunları, oksijen-hemoglobin ayrışma eğrisi, alveollerdeki yüzey gerilimi ve surfaktanın rolünü tanımlar.10, 14, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinaptik İleti BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
2Radyasyon BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
3Yapısal nörogörüntüleme: X-Ray, BTDersten önce verilen ders notlarını okuma
4Yapısal Nörogörüntüleme: MRIDersten önce verilen ders notlarını okuma
5Fonksiyonel Nörogörüntüleme: PET, EEGDersten önce verilen ders notlarını okuma
6Sinir Sisteminin Elektriksel ve Manyetik UyarımıDersten önce verilen ders notlarını okuma
7Görme BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
8İşitme BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
9Dolaşım Biyofiziği-Hemoreoloji Circulatory Biophysics-Hemorheology
10Dolaşım Biyofiziği-HemodinamikDersten önce verilen ders notlarını okuma
11Elektrokardiyografi (EKG)Dersten önce verilen ders notlarını okuma
12Solunum BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
Kaynak
Biyofizik, Prof. Dr. Ferit Pehlivan; 9. Baskı, Pelikan Yayıncılık, 2017, Ankara; Biophysics: Text Book, Prof. Dr. Mehmet Can Akyolcu, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No: 295, 2015, İstanbul; Biophysics: An Introduction, Roland Glaser, Springer, 2012.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati24124
Rehberli Problem Çözme224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı248
Genel Sınav ve Hazırlığı144
Performans Görevi, Bakım Planı188
Toplam İş Yükü (Saat)48
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOFİZİK-Senelik24+0-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazlı EZER ÖZER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin temel amacı öğrencilere sinir, dolaşım ve solunum sistemi biyofiziğinin temel içeriğini ve metotlarını açık ve anlaşılır bir şekilde sunmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinaptik İleti Biyofiziği,Radyasyon Biyofiziği,Yapısal nörogörüntüleme: X-Ray, BT,Yapısal Nörogörüntüleme: MRI,Fonksiyonel Nörogörüntüleme: PET, EEG,Sinir Sisteminin Elektriksel ve Manyetik Uyarımı,Görme Biyofiziği,İşitme Biyofiziği,Dolaşım Biyofiziği-Hemoreoloji ,Dolaşım Biyofiziği-Hemodinamik,Elektrokardiyografi (EKG),Solunum Biyofiziği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sinir hücresi membranında aksiyon potansiyeli oluşumu, kimyasal ve elektriksel sinapsların özellikleri, kimyasal sinaptik iletinin aşamaları ve eksite ve inhibe edici post sinaptik potansiyelleri tanımlar. 10, 14, 16, 19, 9A
İyonize ve iyonize olmayan radyasyon çeşitlerini, radyoizotop ve radyoaktivite tanımlarını, radyoaktif bozunmayı, nükleer radyasyon türleri ve özelliklerini, radyasyon doz birimlerini, yarılanma ömrü tanımı ve çeşitlerini, radyasyon ölçüm yöntemlerini ve radyasyondan korunma kurallarını öğrenir. 10, 14, 16, 19, 9A
Bir görüntüleme sisteminin temel konseptini, görüntüleme yöntemlerinin çeşitlerini, X-ışınlarının yapısı, özellikleri ve üretimini, radyografi ve BT yöntemlerinin temel özelliklerini, avantajlarını ve kullanım alanlarını öğrenir. 10, 14, 16, 19, 9A
MRG’nin temel fiziksel prensipleri, kullanım alanları ve avantajlarını kavrar. 10, 14, 16, 19, 9A
Sinir sisteminin elektriksel ve manyetik uyarım metotlarını tanımlar. 10, 14, 16, 19, 9A
Görme biyofiziği, elektromanyetik spektrumda görünür bölge, retinanın yapı ve fonksiyonları, görme kusurları ve mercek çeşitlerini açıklar.10, 14, 16, 19, 9A
Duyma biyofiziği, ses dalgalarının fiziksel özellikleri, sesin orta kulakta amplifiye mekanizması, iç kulakta aksiyon potansiyeli oluşumunu kavrar.10, 14, 16, 19, 9A
Dolaşım biyofiziği, kan ve kan elementlerinin reolojik özellikleri, kan viskozitesini etkileyen faktörler, dolaşımda basınç, direnç ve kan akışı arasındaki ilişkileri tanımlar.10, 14, 16, 19, 9A
Elektrokardiyografinin (EKG) temel fiziksel prensipleri, kullanım alanları ve avantajlarını kavrar.10, 14, 16, 19, 9A
Solunum biyofiziği, alveolar-kılcal membran boyunca gaz değişimi, gaz kanunları, oksijen-hemoglobin ayrışma eğrisi, alveollerdeki yüzey gerilimi ve surfaktanın rolünü tanımlar.10, 14, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinaptik İleti BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
2Radyasyon BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
3Yapısal nörogörüntüleme: X-Ray, BTDersten önce verilen ders notlarını okuma
4Yapısal Nörogörüntüleme: MRIDersten önce verilen ders notlarını okuma
5Fonksiyonel Nörogörüntüleme: PET, EEGDersten önce verilen ders notlarını okuma
6Sinir Sisteminin Elektriksel ve Manyetik UyarımıDersten önce verilen ders notlarını okuma
7Görme BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
8İşitme BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
9Dolaşım Biyofiziği-Hemoreoloji Circulatory Biophysics-Hemorheology
10Dolaşım Biyofiziği-HemodinamikDersten önce verilen ders notlarını okuma
11Elektrokardiyografi (EKG)Dersten önce verilen ders notlarını okuma
12Solunum BiyofiziğiDersten önce verilen ders notlarını okuma
Kaynak
Biyofizik, Prof. Dr. Ferit Pehlivan; 9. Baskı, Pelikan Yayıncılık, 2017, Ankara; Biophysics: Text Book, Prof. Dr. Mehmet Can Akyolcu, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No: 295, 2015, İstanbul; Biophysics: An Introduction, Roland Glaser, Springer, 2012.
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir.
8
PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11
PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13
PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
15
PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır.
16
PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
18
PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
19
PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
20
PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:07