Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLKYARDIM VE TEMEL YAŞAM DESTEĞİ | - | Senelik | 18+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Erkan TEMİZKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İlk yardım ve resüsitasyon dahil temel yaşam desteği prosedür ve teknikleri; profesyonel yardım gelene kadar hasta veya yaralı bir kişiye acil yardım sağlamayı; yalnızca fiziksel hastalık veya yaralanma ile değil, aynı zamanda travmatik bir olay yaşama veya tanık olma nedeniyle duygusal olarak sorun yaşayan kişilere yönelik acil psikososyal destek de dahil olmak üzere diğer ilk yardım girişimleri üzere bilgi ve beceri geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlk Yardıma Genel Bakış,Ortam ve kişinin değerlendirilmesi,Bilinç kaybı,Resüsitasyon ve CPR,Solunum sorunları,Travmalar,Tıbbi durumlar,Çevresel faktörlere bağlı durumlar,Mental durumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlk yardım prosedür ve teknikleri üzerine bilgi ve beceri kazanır. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, D, E |
Resüsitasyon dahil temel yaşam desteği prosedürleri ve teknikleri üzerine bilgi ve beceri kazanır. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, D, E |
Hasta veya yaralı bir kişiye profesyonel yardım gelene kadar acil yardımın nasıl sağlanacağını öğrenir. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, D, E |
Travmatik bir olay yaşama veya tanık olma nedeniyle duygusal olarak sorun yaşayan kişilere acil psikososyal desteğin nasıl sağlanacağını öğrenir. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk Yardıma Genel Bakış | İlgili kaynağın okunması. |
2 | Ortam ve kişinin değerlendirilmesi | İlgili kaynağın okunması. |
3 | Bilinç kaybı | İlgili kaynağın okunması. |
4 | Resüsitasyon ve CPR | İlgili kaynağın okunması. |
5 | Solunum sorunları | İlgili kaynağın okunması. |
6 | Travmalar | İlgili kaynağın okunması. |
7 | Tıbbi durumlar | İlgili kaynağın okunması. |
8 | Çevresel faktörlere bağlı durumlar | İlgili kaynağın okunması. |
9 | Mental durumlar | İlgili kaynağın okunması. |
Kaynak |
International first aid, resuscitation, and education guidelines 2020, International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies, Geneva, 2020 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 9 | 2 | 18 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 2 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 30 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(30/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLKYARDIM VE TEMEL YAŞAM DESTEĞİ | - | Senelik | 18+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ali Timuçin ATAYOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Erkan TEMİZKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İlk yardım ve resüsitasyon dahil temel yaşam desteği prosedür ve teknikleri; profesyonel yardım gelene kadar hasta veya yaralı bir kişiye acil yardım sağlamayı; yalnızca fiziksel hastalık veya yaralanma ile değil, aynı zamanda travmatik bir olay yaşama veya tanık olma nedeniyle duygusal olarak sorun yaşayan kişilere yönelik acil psikososyal destek de dahil olmak üzere diğer ilk yardım girişimleri üzere bilgi ve beceri geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlk Yardıma Genel Bakış,Ortam ve kişinin değerlendirilmesi,Bilinç kaybı,Resüsitasyon ve CPR,Solunum sorunları,Travmalar,Tıbbi durumlar,Çevresel faktörlere bağlı durumlar,Mental durumlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlk yardım prosedür ve teknikleri üzerine bilgi ve beceri kazanır. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, D, E |
Resüsitasyon dahil temel yaşam desteği prosedürleri ve teknikleri üzerine bilgi ve beceri kazanır. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, D, E |
Hasta veya yaralı bir kişiye profesyonel yardım gelene kadar acil yardımın nasıl sağlanacağını öğrenir. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, D, E |
Travmatik bir olay yaşama veya tanık olma nedeniyle duygusal olarak sorun yaşayan kişilere acil psikososyal desteğin nasıl sağlanacağını öğrenir. | 10, 12, 13, 16, 19, 37, 4, 5, 6, 8, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk Yardıma Genel Bakış | İlgili kaynağın okunması. |
2 | Ortam ve kişinin değerlendirilmesi | İlgili kaynağın okunması. |
3 | Bilinç kaybı | İlgili kaynağın okunması. |
4 | Resüsitasyon ve CPR | İlgili kaynağın okunması. |
5 | Solunum sorunları | İlgili kaynağın okunması. |
6 | Travmalar | İlgili kaynağın okunması. |
7 | Tıbbi durumlar | İlgili kaynağın okunması. |
8 | Çevresel faktörlere bağlı durumlar | İlgili kaynağın okunması. |
9 | Mental durumlar | İlgili kaynağın okunması. |
Kaynak |
International first aid, resuscitation, and education guidelines 2020, International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies, Geneva, 2020 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |