Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEÇ.AİLE HEKİMLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 0+60 | - | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj (Seçmeli) |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ali MERT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ali MERT, Dr.Öğr.Üye. Serhat KORAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Stajın sonunda öğrenciler, basamaklı sağlık sistemi yapılanması içinde aile hekimliğinin işlevini, sınırlarını ve sevk koşullarını açıklar ve bir disiplin olarak aile hekimliğinin çekirdek yeterliliklerinin hasta yönetiminde uygular. |
Dersin İçeriği | Bu ders; - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri - Aile hekimliğinde periyodik muayene - Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar - Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi - Refleksiyon,Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aile hekimliği disiplinin çekirdek yeterliliklerini açıklayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 6, 9 | E, H |
Birinci basamak sağlık hizmetlerinin görevlerini sayabilir | 10, 14, 16, 20, 4, 9 | E, H |
Sağlık sistemi içinde basamaklar arası koordinasyonun nasıl sağlandığını ve sağlık sorunları yönetimindeki işlevini açıklayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E |
Aile hekimliğinde sık rastlanan sağlık sorunlarını aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri çerçevesinde yönetebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde sağlık raporu düzenleyebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde ölüm raporu düzenleyebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Kendine bağlı popülasyona göre aylık aşı gereksinimini hesaplayabilir | 10, 14, 16, 20, 21, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde koruyucu hekimlik uygulamalarını hasta mahremiyetini gözeterek yapabilir | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile hekimliğinde her yaş ve cinsiyete uygun danışmanlık ve sağlık eğitimi verir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Toplum yönelimli hekimlik kavramını yorumlayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri - Aile hekimliğinde periyodik muayene - Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar - Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi - Refleksiyon | |
2 | Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları |
Kaynak |
1. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Toplum Sağlığı Hizmetleri ve Eğitim Daire Başkanlığı, Aile Hekimliği Uygulamasında Önerilen Periyodik Sağlık Muayeneleri ve Tarama Testleri, 2015. 2. Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği Yayınları – 4, Nisan 2011, WONCA AVRUPA 2005 Basımı Türkçe Çevirisi, Aile Hekimliği Avrupa Tanımı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 30 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 30 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 30 | 30 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SEÇ.AİLE HEKİMLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 0+60 | - | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj (Seçmeli) |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ali MERT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ali MERT, Dr.Öğr.Üye. Serhat KORAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Stajın sonunda öğrenciler, basamaklı sağlık sistemi yapılanması içinde aile hekimliğinin işlevini, sınırlarını ve sevk koşullarını açıklar ve bir disiplin olarak aile hekimliğinin çekirdek yeterliliklerinin hasta yönetiminde uygular. |
Dersin İçeriği | Bu ders; - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri - Aile hekimliğinde periyodik muayene - Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar - Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi - Refleksiyon,Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aile hekimliği disiplinin çekirdek yeterliliklerini açıklayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 6, 9 | E, H |
Birinci basamak sağlık hizmetlerinin görevlerini sayabilir | 10, 14, 16, 20, 4, 9 | E, H |
Sağlık sistemi içinde basamaklar arası koordinasyonun nasıl sağlandığını ve sağlık sorunları yönetimindeki işlevini açıklayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E |
Aile hekimliğinde sık rastlanan sağlık sorunlarını aile hekimliği çekirdek yeterlilikleri çerçevesinde yönetebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde sağlık raporu düzenleyebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde ölüm raporu düzenleyebilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Kendine bağlı popülasyona göre aylık aşı gereksinimini hesaplayabilir | 10, 14, 16, 20, 21, 4, 9 | E, H |
Aile Hekimliğinde koruyucu hekimlik uygulamalarını hasta mahremiyetini gözeterek yapabilir | 10, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Aile hekimliğinde her yaş ve cinsiyete uygun danışmanlık ve sağlık eğitimi verir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Toplum yönelimli hekimlik kavramını yorumlayabilir | 10, 14, 16, 19, 20, 4, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | - Aile Hekimliğinin Tarihçesi, Aile Hekimliğinin Temel İlkeleri - Aile hekimliğinde periyodik muayene - Aile hekimliğinde düzenlenen sağlık raporları ve dikkat edilmesi gereken durumlar - Aile hekimliğinde kronik hastalık yönetimi - Refleksiyon | |
2 | Aile Sağlığı Merkezi Uygulamaları |
Kaynak |
1. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Toplum Sağlığı Hizmetleri ve Eğitim Daire Başkanlığı, Aile Hekimliği Uygulamasında Önerilen Periyodik Sağlık Muayeneleri ve Tarama Testleri, 2015. 2. Türkiye Aile Hekimleri Uzmanlık Derneği Yayınları – 4, Nisan 2011, WONCA AVRUPA 2005 Basımı Türkçe Çevirisi, Aile Hekimliği Avrupa Tanımı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | X | |||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | X | |||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |