Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK YÖNETİMİ | - | Güz Dönemi | 32+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | *Sağlık, hastalık ve sağlık hizmetleri kavramlarını tanıtmak *Sağlık sistemleri, sağlık hizmeti sağlama ve finansmanını evrensel boyutta açıklama *Yönetim bilimi ilkeleri ve bunların sağlık sistemleri ve hizmetlerindeki uygulamalarını tanıtmak *Tesislerin, organizasyonların, sistemlerin ve ülkelerin karşılaştırılması hakkında teknik bilgi verme |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık, hastalık ve sağlık hizmetleri,Sağlık ve hastalık ölçme, temel kriterler,Sağlığın sosyal boyutu ve sağlık eşitsizliğini azaltma,Sağlık politikaları ve ülkelerdeki paydaşlar,Sağlık hizmeti finansman politikaları,Sağlık hizmeti sağlama finansman politikaları,Uluslararası ve ulusal hastalık yükü,Ara Sınav,Yönetim; tanım, işlevleri ve ilkeleri,Sağlıkta insan kaynakları ve insan kaynakları yönetimi,Sağlık teknolojisi ve bilişim yönetimi,Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite gelişimi,Sağlık iyileştirmesi ve halk sağlığı yönetimi,Sağlık ekonomisi,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık, hastalık ve sağlık hizmetleri | |
2 | Sağlık ve hastalık ölçme, temel kriterler | |
3 | Sağlığın sosyal boyutu ve sağlık eşitsizliğini azaltma | |
4 | Sağlık politikaları ve ülkelerdeki paydaşlar | |
5 | Sağlık hizmeti finansman politikaları | |
6 | Sağlık hizmeti sağlama finansman politikaları | |
7 | Uluslararası ve ulusal hastalık yükü | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yönetim; tanım, işlevleri ve ilkeleri | |
10 | Sağlıkta insan kaynakları ve insan kaynakları yönetimi | |
11 | Sağlık teknolojisi ve bilişim yönetimi | |
12 | Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite gelişimi | |
13 | Sağlık iyileştirmesi ve halk sağlığı yönetimi | |
14 | Sağlık ekonomisi | |
15 | Final Sınavı |
Kaynak |
• Encyclopedia of Public Health Volume I and II, Ed: Wilhem Kirsch, Springer, Germany, 2008. • MH Merson, RE Black, AJ Mills, International Public Health, Second Edition, Jones and Barlett, Massachusets, 2006. • JA Morone and DC Ehlke, Health Politics and Policy, USA, 2013. • BJ Fried and LM Gaydos, World Health Systems, Challenges and Perspectives, Health Administration Press, USA, 2002. • Handbook of International Health Care Systems, ED. KV Thai, ET Wimberley and SH McManus, New York 2002. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARŞILAŞTIRMALI SAĞLIK YÖNETİMİ | - | Güz Dönemi | 32+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Haydar SUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | *Sağlık, hastalık ve sağlık hizmetleri kavramlarını tanıtmak *Sağlık sistemleri, sağlık hizmeti sağlama ve finansmanını evrensel boyutta açıklama *Yönetim bilimi ilkeleri ve bunların sağlık sistemleri ve hizmetlerindeki uygulamalarını tanıtmak *Tesislerin, organizasyonların, sistemlerin ve ülkelerin karşılaştırılması hakkında teknik bilgi verme |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık, hastalık ve sağlık hizmetleri,Sağlık ve hastalık ölçme, temel kriterler,Sağlığın sosyal boyutu ve sağlık eşitsizliğini azaltma,Sağlık politikaları ve ülkelerdeki paydaşlar,Sağlık hizmeti finansman politikaları,Sağlık hizmeti sağlama finansman politikaları,Uluslararası ve ulusal hastalık yükü,Ara Sınav,Yönetim; tanım, işlevleri ve ilkeleri,Sağlıkta insan kaynakları ve insan kaynakları yönetimi,Sağlık teknolojisi ve bilişim yönetimi,Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite gelişimi,Sağlık iyileştirmesi ve halk sağlığı yönetimi,Sağlık ekonomisi,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 | ||
10, 16, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık, hastalık ve sağlık hizmetleri | |
2 | Sağlık ve hastalık ölçme, temel kriterler | |
3 | Sağlığın sosyal boyutu ve sağlık eşitsizliğini azaltma | |
4 | Sağlık politikaları ve ülkelerdeki paydaşlar | |
5 | Sağlık hizmeti finansman politikaları | |
6 | Sağlık hizmeti sağlama finansman politikaları | |
7 | Uluslararası ve ulusal hastalık yükü | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yönetim; tanım, işlevleri ve ilkeleri | |
10 | Sağlıkta insan kaynakları ve insan kaynakları yönetimi | |
11 | Sağlık teknolojisi ve bilişim yönetimi | |
12 | Sağlık hizmetlerinde sürekli kalite gelişimi | |
13 | Sağlık iyileştirmesi ve halk sağlığı yönetimi | |
14 | Sağlık ekonomisi | |
15 | Final Sınavı |
Kaynak |
• Encyclopedia of Public Health Volume I and II, Ed: Wilhem Kirsch, Springer, Germany, 2008. • MH Merson, RE Black, AJ Mills, International Public Health, Second Edition, Jones and Barlett, Massachusets, 2006. • JA Morone and DC Ehlke, Health Politics and Policy, USA, 2013. • BJ Fried and LM Gaydos, World Health Systems, Challenges and Perspectives, Health Administration Press, USA, 2002. • Handbook of International Health Care Systems, ED. KV Thai, ET Wimberley and SH McManus, New York 2002. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | ||||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | ||||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |