Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOFİZİK | - | Senelik | 26+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı öğrencilere Biyofiziğin temel içeriğini ve metotlarını açık ve anlaşılır bir şekilde sunmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fizik ve Alt Dalları, Fiziksel Büyüklükler, SI Birim Sistemi,Biyofiziğe Giriş, Biyofiziğin Tanımı, Fizik İle Biyofiziğin Farklılıkları ve Ortak Noktaları,Biyolojik Moleküllerin Konformasyonuna Etki Eden Kuvvetler,Hücre Zarı Yapısı, Görevleri, Önemi Ve Hücre Zarı Geçirgenliği,Taşınım Sistemleri, Fick Difüzyon Yasası,Vücutta Bulunan İyonlar, İyon Kanalları, Yapısı, Çeşitleri Ve Görevleri,Denge Potansiyeli, Nernst Denklemi, Membran İstirahat Potansiyeli, Aksiyon Potansiyeli,Biyoelektrisiteye Giriş,Elektrofizyolojik Teknikler: TEVC ve Patch Clamp Teknikleri, EEG, EMG,EKG, ERG,İskelet kas hücrelerinin yapısı, hücrelerin kasılma mekanizması,Kas biyofiziği ve dinamiği,Düz kas-kalp kası- iskelet kası kasılma mekanizmaları arasındaki farklar,Elektromyografi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan vucudunun hareketini fiziksel kurallari göz önünde bulundurarak tanımlar | 10, 14 | A |
Biyofiziğin tanımını bilir, Fizik Dalı ile arasında neden sonuç ilişkisi kurar | 10, 14 | A |
Hücre yapısını, hücre zarınının fiziksel özelliklerini, iyon hareketlerinin fizik kurallarına göre işleyen yapısını tanımlar. | 10, 14 | A |
Sinir ve kas hücrelerinde aksiyon potansiyelini ve oluşum süreçlerinin nasıl geliştiğini tanımlar, farklı aksiyon potansiyelleri oluşum süreçlerini karşılaştırır. | 10, 14 | A |
Elektromanyetik dalgaların Tıpta kullanım alanlarını ve radyasonun insan vücuduna etkilerini bilir | 10, 14 | A |
İnsan vücudunda açığa çıkan biyoelektrik sinyallerin oluşma mekanizmasını bilir, kayıt yöntemlerini karşılaştırır. | 10, 14 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fizik ve Alt Dalları, Fiziksel Büyüklükler, SI Birim Sistemi | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
2 | Biyofiziğe Giriş, Biyofiziğin Tanımı, Fizik İle Biyofiziğin Farklılıkları ve Ortak Noktaları | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
3 | Biyolojik Moleküllerin Konformasyonuna Etki Eden Kuvvetler | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
4 | Hücre Zarı Yapısı, Görevleri, Önemi Ve Hücre Zarı Geçirgenliği | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
5 | Taşınım Sistemleri, Fick Difüzyon Yasası | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
6 | Vücutta Bulunan İyonlar, İyon Kanalları, Yapısı, Çeşitleri Ve Görevleri | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
7 | Denge Potansiyeli, Nernst Denklemi, Membran İstirahat Potansiyeli, Aksiyon Potansiyeli | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
8 | Biyoelektrisiteye Giriş | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
9 | Elektrofizyolojik Teknikler: TEVC ve Patch Clamp Teknikleri, EEG, EMG,EKG, ERG | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
10 | İskelet kas hücrelerinin yapısı, hücrelerin kasılma mekanizması | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
11 | Kas biyofiziği ve dinamiği | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
12 | Düz kas-kalp kası- iskelet kası kasılma mekanizmaları arasındaki farklar | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
13 | Elektromyografi | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
Kaynak |
power point sunumları |
Biyofizik Ders Kitabı, Prof. Dr. Ferit Pehlivan. Hacattepe Taş kitapevi Nörobiyofizik, Ferhan Esen-Hamza Esen.Ankara Nobel Tıp kitapevi, Biophysics, Rolan Glaser |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOFİZİK | - | Senelik | 26+0 | - | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bahar GÜNTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı öğrencilere Biyofiziğin temel içeriğini ve metotlarını açık ve anlaşılır bir şekilde sunmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fizik ve Alt Dalları, Fiziksel Büyüklükler, SI Birim Sistemi,Biyofiziğe Giriş, Biyofiziğin Tanımı, Fizik İle Biyofiziğin Farklılıkları ve Ortak Noktaları,Biyolojik Moleküllerin Konformasyonuna Etki Eden Kuvvetler,Hücre Zarı Yapısı, Görevleri, Önemi Ve Hücre Zarı Geçirgenliği,Taşınım Sistemleri, Fick Difüzyon Yasası,Vücutta Bulunan İyonlar, İyon Kanalları, Yapısı, Çeşitleri Ve Görevleri,Denge Potansiyeli, Nernst Denklemi, Membran İstirahat Potansiyeli, Aksiyon Potansiyeli,Biyoelektrisiteye Giriş,Elektrofizyolojik Teknikler: TEVC ve Patch Clamp Teknikleri, EEG, EMG,EKG, ERG,İskelet kas hücrelerinin yapısı, hücrelerin kasılma mekanizması,Kas biyofiziği ve dinamiği,Düz kas-kalp kası- iskelet kası kasılma mekanizmaları arasındaki farklar,Elektromyografi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnsan vucudunun hareketini fiziksel kurallari göz önünde bulundurarak tanımlar | 10, 14 | A |
Biyofiziğin tanımını bilir, Fizik Dalı ile arasında neden sonuç ilişkisi kurar | 10, 14 | A |
Hücre yapısını, hücre zarınının fiziksel özelliklerini, iyon hareketlerinin fizik kurallarına göre işleyen yapısını tanımlar. | 10, 14 | A |
Sinir ve kas hücrelerinde aksiyon potansiyelini ve oluşum süreçlerinin nasıl geliştiğini tanımlar, farklı aksiyon potansiyelleri oluşum süreçlerini karşılaştırır. | 10, 14 | A |
Elektromanyetik dalgaların Tıpta kullanım alanlarını ve radyasonun insan vücuduna etkilerini bilir | 10, 14 | A |
İnsan vücudunda açığa çıkan biyoelektrik sinyallerin oluşma mekanizmasını bilir, kayıt yöntemlerini karşılaştırır. | 10, 14 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fizik ve Alt Dalları, Fiziksel Büyüklükler, SI Birim Sistemi | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
2 | Biyofiziğe Giriş, Biyofiziğin Tanımı, Fizik İle Biyofiziğin Farklılıkları ve Ortak Noktaları | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
3 | Biyolojik Moleküllerin Konformasyonuna Etki Eden Kuvvetler | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
4 | Hücre Zarı Yapısı, Görevleri, Önemi Ve Hücre Zarı Geçirgenliği | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
5 | Taşınım Sistemleri, Fick Difüzyon Yasası | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
6 | Vücutta Bulunan İyonlar, İyon Kanalları, Yapısı, Çeşitleri Ve Görevleri | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
7 | Denge Potansiyeli, Nernst Denklemi, Membran İstirahat Potansiyeli, Aksiyon Potansiyeli | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
8 | Biyoelektrisiteye Giriş | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
9 | Elektrofizyolojik Teknikler: TEVC ve Patch Clamp Teknikleri, EEG, EMG,EKG, ERG | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
10 | İskelet kas hücrelerinin yapısı, hücrelerin kasılma mekanizması | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
11 | Kas biyofiziği ve dinamiği | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
12 | Düz kas-kalp kası- iskelet kası kasılma mekanizmaları arasındaki farklar | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
13 | Elektromyografi | Dersten önce verilen ders notlarını okuma |
Kaynak |
power point sunumları |
Biyofizik Ders Kitabı, Prof. Dr. Ferit Pehlivan. Hacattepe Taş kitapevi Nörobiyofizik, Ferhan Esen-Hamza Esen.Ankara Nobel Tıp kitapevi, Biophysics, Rolan Glaser |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |