Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GASTROİNTESTİNAL SİSTEM | - | Güz Dönemi | 112+20 | - | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülbanu CANBALOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülbanu CANBALOĞLU |
Dersin Yardımcıları | "Prof.Dr. Sergülen DERVİŞOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Aslı ÇAKIR, Dr.Öğr.Üye. Elif ÇALIŞ, Öğr.Gör. Rukiye Nilgün ERDOĞAN, Dr.Öğr.Üye. İrem ÖZÖVER, Prof.Dr. Bahar MÜEZZİNOĞLU, Uzm.Dr.Ferhat ÖZDEN Dr.Zeynep BAYRAMOĞLU" Dr.Öğr.Üye.Ayşe Arzu ŞAKUL "Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN, Prof.Dr. Seniye Sema ANAK, Prof.Dr. Servet Erdal ADAL, Prof.Dr. Murat ELLİ, Prof.Dr. Önder YAVAŞCAN, Dr.Öğr.Üye. Remzi ERKESİM, Dr.Öğr.Üye. Hülya BİLGEN, Dr.Öğr.Üye. Yöntem YAMAN, Prof.Dr. Volkan TUZCU, Prof.Dr. Celal AKDENİZ, Prof.Dr. Sedat OKTEM, Prof.Dr. Abdullah ERDEM, Doç.Dr. Hikmet Tekin NACAROĞLU, Prof.Dr. Gökhan BAYSOY, Prof.Dr. İlke ÖZAHİ İPEK, Doç.Dr. Yasemin TOPÇU, Dr.Öğr.Üye. Sevgki CHODZA OGLOU, Doç.Dr. Nalan KARABAYIR Dr.Murat CÖMERT Prof.Dr.Yılmaz YOZGAT Dr.Öğr.Üyesi Mustafa ÇİFTÇİ" "Prof.Dr. Fatma Deniz SARGIN, Prof.Dr. Aydın ÜNAL, Prof.Dr. Özcan YILDIZ, Prof.Dr. Ahmet BİLİCİ, Doç.Dr. Ömür Gökmen SEVİNDİK, Prof.Dr. Ömer Fatih ÖLMEZ, Doç.Dr. Dilek ÜNAL, Dr.Öğr.Üye. Hüseyin Saffet BEKÖZ, Dr.Öğr.Üye. Hülya BİLGEN, Prof.Dr. Hatice Sebile DÖKMETAŞ, Doç.Dr. Murat ATMACA, Prof.Dr. Mehmet Fatih KILIÇLI, Prof.Dr. Vedat GÖRAL, Prof.Dr. Mustafa GÜÇLÜ, Prof.Dr. Esin KORKUT, Doç.Dr.Gülbanu CANBALOĞLU Dr.Öğr.Üye. Mustafa Salih AKIN, Dr.Öğr.Üye. Ahmet Faruk AĞAN, Dr.Öğr.Üye. Abdullah ŞUMNU, Dr.Öğr.Üye. Oktay OLMUŞÇELİK, Doç.Dr. Meryem CAN Doç.Dr. Bülent YAŞAR Dr. Öğr. Üyesi Hande Bakırhan Doç.Dr.Murat SARIKAYA Dr.Öğr.Üyesi Özgür AÇIKGÖZ Dr. Ebru KARCI Doç.Dr.Bedia GÜLEN" "Prof.Dr. Mesut YILMAZ, Prof.Dr. Bahadır CEYLAN, Prof.Dr. Recep ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üye.Selda AYDIN Uzm.Dr.Meyha ŞAHİN Dr.Öğr.Üyesi Bengisu AY" " Dr.Öğr.Üye. Ayşe İSTANBULLU TOSUN, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN," "Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Öğr.Gör. Ömer ATAÇ, Doç. Dr. Perihan TORUN (İLAVE)" "Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Öğr.Gör. Ömer ATAÇ, Doç. Dr. Perihan TORUN (İLAVE)" "Öğr. Görevlisi Ayşegül ERGİN Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN Dr. Öğr. Üyesi Saadet UĞURLU Dr.Öğr.Üyesi Bilge KARAMEHMET Dr. Yeşim ESGİN" "Doç.Dr. Mehmet Sait DOĞAN, Prof.Dr. Tamer ATASEVER, Doç.Dr. Gülhan ERTAN AKAN, Dr.Öğr.Üye. Mehmet ŞEKER, Prof.Dr. Cengiz EROL, Dr.Öğr.Üye. Tansel ÇAKIR, Prof.Dr. Erol AKGÜL, Doç.Dr. Tuğrul ÖRMECİ" |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı öğrencilere gastrointetinal sistemin normal yapıları hatırlatılarak bu sistemle ilgili hastalıkların etyopatogenezi, klinik ve laboratuvar bulguları ve tanı yöntemleri hakkında bilgi kazandırmaktır. Bu ders kurulu İç Hastalıkları, Genel Cerrahi, Patoloji, Farmakoloji, Çocuk Hastalıkları, Radyoloji, Nükleer Tıp ve Enfeksiyon Hastalıkları kurul derslerinden oluşur. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kurul Tanıtımı ve Öğrenim Hedeflerinin Açıklanması,Patoloji-Ağız ve tükrük bezi hastalıkları patolojisi ,Patoloji-Özefagus hastalıkları patolojisi,Patoloji-Mide hastalıkları patolojisi,İç Hastalıkları-GÖRH ve Özofajitler ve Hiatal Hernileri,İç Hastalıkları-Özofagus Motilite Bozuklukları ve Akalazya,İç Hastalıkları-Gastritler ve Peptik Ülser,İç Hastalıkları-Üst ve Alt GIS Kanamalar,İç Hastalıkları-Fonksiyonel Barsak Hastalıkları,Farmakoloji-Sindirime Yardımcı İlaçlar ve Antidiyareikler,Farmakoloji-Peptik ülser Tedavisinde Kullanılan İlaçlar ,Farmakoloji-Laksatif ve Purgatifler,Farmakoloji-Farmakovijilans ve Klinik Farmakolojiye Giriş,Farmakoloji-Emetik ve Antiemetik İlaçlar,Patoloji-İnce ve kalın bağırsak nonneoplastik hastalıkları patolojisi,MESLEKİ BECERİ-BATIN MUAYENESİ,İç Hastalıkları-İnflamatuar Barsak Hastalıkları ,İç Hastalıkları-Malabsorpsiyon Testleri,Çocuk Hastalıkları-1-Sindirim sistemi hastalıklarında öykü, fizik muayene ve tanı yöntemleri,Enfeksiyon Hastalıkları-Erişkinde akut enfeksiyöz ishale yaklaşım,Enfeksiyon Hastalıkları-Erişkinde akut hepatitli hastaya yaklaşım,MESLEKİ BECERİ-NAZOGASTRİK SONDA UYGULAYABİLME /MİDE YIKAYABİLME,Genel Cerrahi-ÖZOFAGUS VE MİDE HASTALIKLARI VE CERRAHİSİ,İç Hastalıkları-Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Semptomlar veTanı,Radyoloji-Sindirim Sistemi Radyolojisi,Çocuk Hastalıkları-Hepatosplenomegali,Genel Cerrahi-SMALL BOWELL + COLORECTAL DİSEASES AND SURGİCAL TREATMENT,İç Hastalıkları-Karaciğer Fonksiyon Testlerinin Değerlendirilmesi,İç Hastalıkları-Asit Tanı-Ayırıcı Tanı,Klinik Özellikler,İç Hastalıkları-Safra Yolu Hastalıkları,PSK,İç Hastalıkları-Bazı Siroz Tipleri (Herediter Hemokromatozis ,Wilson,AAT Eksikliği),İç Hastalıkları-Karaciğer Sirozunun Komplikasyonları,Patoloji-Karaciğer hastalıkları patolojisinin genel özellikleri,Patoloji-Karaciğerin Enfeksiyöz Hastalıkları,İç Hastalıkları-Kronik Viral Hepatitler,İç Hastalıkları-Bazı Siroz Tipleri (OIH -PBS),İç Hastalıkları-23-Alkolik Karaciğer Hastalığı ve Alkol Dışı Karaciğer Yağlanması ,Patoloji-İnce ve kalın bağırsak neoplaziler,Patoloji-İnce ve kalın bağırsak neoplaziler,İç Hastalıkları-Pankreas Fonksiyon Testleri ve Pankreatitler,Radyoloji-Safra Yolları, Karaciğer ve Pankreas Hastalıkları Radyolojisi,Genel Cerrahi-KARACİĞER, SAFRA KESESİ VE EKSTRA HEPATİK SAFRA YOLLARIHASTALIKLARI, CERRAHİSİ,Patoloji-Otoimmun ve Toksik Hepatitler ,Patoloji-Metabolik ve Kalıtsal Karaciğer Hastalıkları,Patoloji-Sarılık / Kolestaz ile Giden Karaciğer Hastalıklarının Patolojisi,MESLEKİ BECERİ -DIŞKI YAYMASI HAZIRLAYABİLME VE MİKROSKOPİK İNCELEME YAPABİLME ,Patoloji-Karaciğerin Kitlesel Lezyonları,Patoloji-Safra Kesesi Hastalıkları Patolojisi,Patoloji Laboratuvarı-Gastrointestinal sistem hastalıkları patolojisi LAB,İç Hastalıkları-29-Karaciğer Neoplazmları ve Hepatoselüler Kanser,Patoloji-Ekzokrin Pankreas Patolojisi ,Patoloji-Gastropankreatik Noroendokrin Tümör Patolojisi,Patoloji Laboratuvarı-Karaciğer safra yolları ve pankreas hastalıkları patolojisi LAB,İç Hastalıkları-Safra Kesesi ve Safra Yolları Neoplazmları,İç Hastalıkları-Pankreas Neoplazmları ,İç Hastalıkları-Özofagus ve Mide Neoplazmları,İç Hastalıkları-Kolon ve Rektum Neoplazmları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gastrointestinal ve hepatobiliyer sistemler ve beslenmeye ait terminoloji ve semptomatolojiyi tanımlayabilmeli | ||
2. Ağız ve tükrük bezinin sık görülen hastalıklarını sıralar | ||
3. Özefagusun motor fonksiyon bozukluklarının ve reflünün fizyopatolojisini açıklayabilmeli, patolojisini ve hastalıklarının özelliklerini tanımlayabilmeli | ||
4. Mide hastalıklarının patogenezini, fonksiyonel bozukluklarını tanımlayabilmeli ve peptik ülserde kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını söyleyebilmeli, | ||
5. İnce bağırsak ve kalın bağırsak hastalıklarının immünolojik temelini kavrayabilmeli, patolojisini ve bu hastalıkların tanısında kullanılan temel radyolojik tetkikleri sıralayabilmeli, en sık görülen hastalıklardaki temel radyolojik değişiklikleri tarif edebilmeli | ||
6. Akut ve kronik karın ağrısı temelinde ayırıcı tanı yapabilmeli, radyolojik yöntemleri ayırıcı tanıda hangi sırayla kullanabileceğini söyleyebilmeli, temel radyolojik değişiklikleri tarif edebilmeli | ||
7. Karaciğer, safra yolları ve pankreas hastalıklarının patolojisini, semptomatolojisini açıklayabilmeli, temel biyokimyasal değişiklikleri yorumlayabilmeli, bu hastalıkların tanısında kullanılan temel radyolojik tetkikleri sıralayabilmeli, en sık görülen hastalıklardaki temel radyolojik değişiklikleri tarif edebilmeli, | ||
8. Çocukluk çağı karaciğer hastalıklarına temel klinik yaklaşımı yapabilmeli | ||
9. Gastrointestinal sistem tümörlerinin semptomlarıyla ilişkilendirebilmeli, korunma ve tarama yöntemlerini bilmeli, sık görülen tiplerini sıralayabilmeli, patogenezini tartışabilmeli, | ||
10. Beslenmenin önemini, temel kavramlarını tanımlayabilmeli ve beslenme yetersizliklerinin görülme sıklıklarını ve bunları etkileyen belirteçleri bilmeli, | ||
11. Gastrointestinal sistem enfeksiyonu etkenlerini, klinik özelliklerini sıralayabilmeli | ||
12. Karın muayenesinin basamaklarını açıklayabilmeli ve yapabilmeli | ||
13. Nazogastrik sonda takma basamaklarını açıklayabilmeli ve yapabilmeli | ||
14. Mide yıkama basamaklarını açıklayabilmeli ve yapabilmeli |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kurul Tanıtımı ve Öğrenim Hedeflerinin Açıklanması | |
2 | Patoloji-Ağız ve tükrük bezi hastalıkları patolojisi | |
3 | Patoloji-Özefagus hastalıkları patolojisi | |
4 | Patoloji-Mide hastalıkları patolojisi | |
5 | İç Hastalıkları-GÖRH ve Özofajitler ve Hiatal Hernileri | |
6 | İç Hastalıkları-Özofagus Motilite Bozuklukları ve Akalazya | |
7 | İç Hastalıkları-Gastritler ve Peptik Ülser | |
8 | İç Hastalıkları-Üst ve Alt GIS Kanamalar | |
9 | İç Hastalıkları-Fonksiyonel Barsak Hastalıkları | |
10 | Farmakoloji-Sindirime Yardımcı İlaçlar ve Antidiyareikler | |
11 | Farmakoloji-Peptik ülser Tedavisinde Kullanılan İlaçlar | |
12 | Farmakoloji-Laksatif ve Purgatifler | |
13 | Farmakoloji-Farmakovijilans ve Klinik Farmakolojiye Giriş | |
14 | Farmakoloji-Emetik ve Antiemetik İlaçlar | |
15 | Patoloji-İnce ve kalın bağırsak nonneoplastik hastalıkları patolojisi | |
16 | MESLEKİ BECERİ-BATIN MUAYENESİ | |
17 | İç Hastalıkları-İnflamatuar Barsak Hastalıkları | |
18 | İç Hastalıkları-Malabsorpsiyon Testleri | |
19 | Çocuk Hastalıkları-1-Sindirim sistemi hastalıklarında öykü, fizik muayene ve tanı yöntemleri | |
20 | Enfeksiyon Hastalıkları-Erişkinde akut enfeksiyöz ishale yaklaşım | |
21 | Enfeksiyon Hastalıkları-Erişkinde akut hepatitli hastaya yaklaşım | |
22 | MESLEKİ BECERİ-NAZOGASTRİK SONDA UYGULAYABİLME /MİDE YIKAYABİLME | |
23 | Genel Cerrahi-ÖZOFAGUS VE MİDE HASTALIKLARI VE CERRAHİSİ | |
24 | İç Hastalıkları-Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Semptomlar veTanı | |
25 | Radyoloji-Sindirim Sistemi Radyolojisi | |
26 | Çocuk Hastalıkları-Hepatosplenomegali | |
27 | Genel Cerrahi-SMALL BOWELL + COLORECTAL DİSEASES AND SURGİCAL TREATMENT | |
28 | İç Hastalıkları-Karaciğer Fonksiyon Testlerinin Değerlendirilmesi | |
29 | İç Hastalıkları-Asit Tanı-Ayırıcı Tanı,Klinik Özellikler | |
30 | İç Hastalıkları-Safra Yolu Hastalıkları,PSK | |
31 | İç Hastalıkları-Bazı Siroz Tipleri (Herediter Hemokromatozis ,Wilson,AAT Eksikliği) | |
32 | İç Hastalıkları-Karaciğer Sirozunun Komplikasyonları | |
33 | Patoloji-Karaciğer hastalıkları patolojisinin genel özellikleri | |
34 | Patoloji-Karaciğerin Enfeksiyöz Hastalıkları | |
35 | İç Hastalıkları-Kronik Viral Hepatitler | |
36 | İç Hastalıkları-Bazı Siroz Tipleri (OIH -PBS) | |
37 | İç Hastalıkları-23-Alkolik Karaciğer Hastalığı ve Alkol Dışı Karaciğer Yağlanması | |
38 | Patoloji-İnce ve kalın bağırsak neoplaziler | |
39 | Patoloji-İnce ve kalın bağırsak neoplaziler | |
40 | İç Hastalıkları-Pankreas Fonksiyon Testleri ve Pankreatitler | |
41 | Radyoloji-Safra Yolları, Karaciğer ve Pankreas Hastalıkları Radyolojisi | |
42 | Genel Cerrahi-KARACİĞER, SAFRA KESESİ VE EKSTRA HEPATİK SAFRA YOLLARIHASTALIKLARI, CERRAHİSİ | |
43 | Patoloji-Otoimmun ve Toksik Hepatitler | |
44 | Patoloji-Metabolik ve Kalıtsal Karaciğer Hastalıkları | |
45 | Patoloji-Sarılık / Kolestaz ile Giden Karaciğer Hastalıklarının Patolojisi | |
46 | MESLEKİ BECERİ -DIŞKI YAYMASI HAZIRLAYABİLME VE MİKROSKOPİK İNCELEME YAPABİLME | |
47 | Patoloji-Karaciğerin Kitlesel Lezyonları | |
48 | Patoloji-Safra Kesesi Hastalıkları Patolojisi | |
49 | Patoloji Laboratuvarı-Gastrointestinal sistem hastalıkları patolojisi LAB | |
50 | İç Hastalıkları-29-Karaciğer Neoplazmları ve Hepatoselüler Kanser | |
51 | Patoloji-Ekzokrin Pankreas Patolojisi | |
52 | Patoloji-Gastropankreatik Noroendokrin Tümör Patolojisi | |
53 | Patoloji Laboratuvarı-Karaciğer safra yolları ve pankreas hastalıkları patolojisi LAB | |
54 | İç Hastalıkları-Safra Kesesi ve Safra Yolları Neoplazmları | |
55 | İç Hastalıkları-Pankreas Neoplazmları | |
56 | İç Hastalıkları-Özofagus ve Mide Neoplazmları | |
57 | İç Hastalıkları-Kolon ve Rektum Neoplazmları |
Kaynak |
Öğretim üyesi slaytları |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GASTROİNTESTİNAL SİSTEM | - | Güz Dönemi | 112+20 | - | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülbanu CANBALOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülbanu CANBALOĞLU |
Dersin Yardımcıları | "Prof.Dr. Sergülen DERVİŞOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Aslı ÇAKIR, Dr.Öğr.Üye. Elif ÇALIŞ, Öğr.Gör. Rukiye Nilgün ERDOĞAN, Dr.Öğr.Üye. İrem ÖZÖVER, Prof.Dr. Bahar MÜEZZİNOĞLU, Uzm.Dr.Ferhat ÖZDEN Dr.Zeynep BAYRAMOĞLU" Dr.Öğr.Üye.Ayşe Arzu ŞAKUL "Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN, Prof.Dr. Seniye Sema ANAK, Prof.Dr. Servet Erdal ADAL, Prof.Dr. Murat ELLİ, Prof.Dr. Önder YAVAŞCAN, Dr.Öğr.Üye. Remzi ERKESİM, Dr.Öğr.Üye. Hülya BİLGEN, Dr.Öğr.Üye. Yöntem YAMAN, Prof.Dr. Volkan TUZCU, Prof.Dr. Celal AKDENİZ, Prof.Dr. Sedat OKTEM, Prof.Dr. Abdullah ERDEM, Doç.Dr. Hikmet Tekin NACAROĞLU, Prof.Dr. Gökhan BAYSOY, Prof.Dr. İlke ÖZAHİ İPEK, Doç.Dr. Yasemin TOPÇU, Dr.Öğr.Üye. Sevgki CHODZA OGLOU, Doç.Dr. Nalan KARABAYIR Dr.Murat CÖMERT Prof.Dr.Yılmaz YOZGAT Dr.Öğr.Üyesi Mustafa ÇİFTÇİ" "Prof.Dr. Fatma Deniz SARGIN, Prof.Dr. Aydın ÜNAL, Prof.Dr. Özcan YILDIZ, Prof.Dr. Ahmet BİLİCİ, Doç.Dr. Ömür Gökmen SEVİNDİK, Prof.Dr. Ömer Fatih ÖLMEZ, Doç.Dr. Dilek ÜNAL, Dr.Öğr.Üye. Hüseyin Saffet BEKÖZ, Dr.Öğr.Üye. Hülya BİLGEN, Prof.Dr. Hatice Sebile DÖKMETAŞ, Doç.Dr. Murat ATMACA, Prof.Dr. Mehmet Fatih KILIÇLI, Prof.Dr. Vedat GÖRAL, Prof.Dr. Mustafa GÜÇLÜ, Prof.Dr. Esin KORKUT, Doç.Dr.Gülbanu CANBALOĞLU Dr.Öğr.Üye. Mustafa Salih AKIN, Dr.Öğr.Üye. Ahmet Faruk AĞAN, Dr.Öğr.Üye. Abdullah ŞUMNU, Dr.Öğr.Üye. Oktay OLMUŞÇELİK, Doç.Dr. Meryem CAN Doç.Dr. Bülent YAŞAR Dr. Öğr. Üyesi Hande Bakırhan Doç.Dr.Murat SARIKAYA Dr.Öğr.Üyesi Özgür AÇIKGÖZ Dr. Ebru KARCI Doç.Dr.Bedia GÜLEN" "Prof.Dr. Mesut YILMAZ, Prof.Dr. Bahadır CEYLAN, Prof.Dr. Recep ÖZTÜRK, Dr.Öğr.Üye.Selda AYDIN Uzm.Dr.Meyha ŞAHİN Dr.Öğr.Üyesi Bengisu AY" " Dr.Öğr.Üye. Ayşe İSTANBULLU TOSUN, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN," "Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Öğr.Gör. Ömer ATAÇ, Doç. Dr. Perihan TORUN (İLAVE)" "Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Öğr.Gör. Ömer ATAÇ, Doç. Dr. Perihan TORUN (İLAVE)" "Öğr. Görevlisi Ayşegül ERGİN Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN Dr. Öğr. Üyesi Saadet UĞURLU Dr.Öğr.Üyesi Bilge KARAMEHMET Dr. Yeşim ESGİN" "Doç.Dr. Mehmet Sait DOĞAN, Prof.Dr. Tamer ATASEVER, Doç.Dr. Gülhan ERTAN AKAN, Dr.Öğr.Üye. Mehmet ŞEKER, Prof.Dr. Cengiz EROL, Dr.Öğr.Üye. Tansel ÇAKIR, Prof.Dr. Erol AKGÜL, Doç.Dr. Tuğrul ÖRMECİ" |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı öğrencilere gastrointetinal sistemin normal yapıları hatırlatılarak bu sistemle ilgili hastalıkların etyopatogenezi, klinik ve laboratuvar bulguları ve tanı yöntemleri hakkında bilgi kazandırmaktır. Bu ders kurulu İç Hastalıkları, Genel Cerrahi, Patoloji, Farmakoloji, Çocuk Hastalıkları, Radyoloji, Nükleer Tıp ve Enfeksiyon Hastalıkları kurul derslerinden oluşur. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kurul Tanıtımı ve Öğrenim Hedeflerinin Açıklanması,Patoloji-Ağız ve tükrük bezi hastalıkları patolojisi ,Patoloji-Özefagus hastalıkları patolojisi,Patoloji-Mide hastalıkları patolojisi,İç Hastalıkları-GÖRH ve Özofajitler ve Hiatal Hernileri,İç Hastalıkları-Özofagus Motilite Bozuklukları ve Akalazya,İç Hastalıkları-Gastritler ve Peptik Ülser,İç Hastalıkları-Üst ve Alt GIS Kanamalar,İç Hastalıkları-Fonksiyonel Barsak Hastalıkları,Farmakoloji-Sindirime Yardımcı İlaçlar ve Antidiyareikler,Farmakoloji-Peptik ülser Tedavisinde Kullanılan İlaçlar ,Farmakoloji-Laksatif ve Purgatifler,Farmakoloji-Farmakovijilans ve Klinik Farmakolojiye Giriş,Farmakoloji-Emetik ve Antiemetik İlaçlar,Patoloji-İnce ve kalın bağırsak nonneoplastik hastalıkları patolojisi,MESLEKİ BECERİ-BATIN MUAYENESİ,İç Hastalıkları-İnflamatuar Barsak Hastalıkları ,İç Hastalıkları-Malabsorpsiyon Testleri,Çocuk Hastalıkları-1-Sindirim sistemi hastalıklarında öykü, fizik muayene ve tanı yöntemleri,Enfeksiyon Hastalıkları-Erişkinde akut enfeksiyöz ishale yaklaşım,Enfeksiyon Hastalıkları-Erişkinde akut hepatitli hastaya yaklaşım,MESLEKİ BECERİ-NAZOGASTRİK SONDA UYGULAYABİLME /MİDE YIKAYABİLME,Genel Cerrahi-ÖZOFAGUS VE MİDE HASTALIKLARI VE CERRAHİSİ,İç Hastalıkları-Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Semptomlar veTanı,Radyoloji-Sindirim Sistemi Radyolojisi,Çocuk Hastalıkları-Hepatosplenomegali,Genel Cerrahi-SMALL BOWELL + COLORECTAL DİSEASES AND SURGİCAL TREATMENT,İç Hastalıkları-Karaciğer Fonksiyon Testlerinin Değerlendirilmesi,İç Hastalıkları-Asit Tanı-Ayırıcı Tanı,Klinik Özellikler,İç Hastalıkları-Safra Yolu Hastalıkları,PSK,İç Hastalıkları-Bazı Siroz Tipleri (Herediter Hemokromatozis ,Wilson,AAT Eksikliği),İç Hastalıkları-Karaciğer Sirozunun Komplikasyonları,Patoloji-Karaciğer hastalıkları patolojisinin genel özellikleri,Patoloji-Karaciğerin Enfeksiyöz Hastalıkları,İç Hastalıkları-Kronik Viral Hepatitler,İç Hastalıkları-Bazı Siroz Tipleri (OIH -PBS),İç Hastalıkları-23-Alkolik Karaciğer Hastalığı ve Alkol Dışı Karaciğer Yağlanması ,Patoloji-İnce ve kalın bağırsak neoplaziler,Patoloji-İnce ve kalın bağırsak neoplaziler,İç Hastalıkları-Pankreas Fonksiyon Testleri ve Pankreatitler,Radyoloji-Safra Yolları, Karaciğer ve Pankreas Hastalıkları Radyolojisi,Genel Cerrahi-KARACİĞER, SAFRA KESESİ VE EKSTRA HEPATİK SAFRA YOLLARIHASTALIKLARI, CERRAHİSİ,Patoloji-Otoimmun ve Toksik Hepatitler ,Patoloji-Metabolik ve Kalıtsal Karaciğer Hastalıkları,Patoloji-Sarılık / Kolestaz ile Giden Karaciğer Hastalıklarının Patolojisi,MESLEKİ BECERİ -DIŞKI YAYMASI HAZIRLAYABİLME VE MİKROSKOPİK İNCELEME YAPABİLME ,Patoloji-Karaciğerin Kitlesel Lezyonları,Patoloji-Safra Kesesi Hastalıkları Patolojisi,Patoloji Laboratuvarı-Gastrointestinal sistem hastalıkları patolojisi LAB,İç Hastalıkları-29-Karaciğer Neoplazmları ve Hepatoselüler Kanser,Patoloji-Ekzokrin Pankreas Patolojisi ,Patoloji-Gastropankreatik Noroendokrin Tümör Patolojisi,Patoloji Laboratuvarı-Karaciğer safra yolları ve pankreas hastalıkları patolojisi LAB,İç Hastalıkları-Safra Kesesi ve Safra Yolları Neoplazmları,İç Hastalıkları-Pankreas Neoplazmları ,İç Hastalıkları-Özofagus ve Mide Neoplazmları,İç Hastalıkları-Kolon ve Rektum Neoplazmları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Gastrointestinal ve hepatobiliyer sistemler ve beslenmeye ait terminoloji ve semptomatolojiyi tanımlayabilmeli | ||
2. Ağız ve tükrük bezinin sık görülen hastalıklarını sıralar | ||
3. Özefagusun motor fonksiyon bozukluklarının ve reflünün fizyopatolojisini açıklayabilmeli, patolojisini ve hastalıklarının özelliklerini tanımlayabilmeli | ||
4. Mide hastalıklarının patogenezini, fonksiyonel bozukluklarını tanımlayabilmeli ve peptik ülserde kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını söyleyebilmeli, | ||
5. İnce bağırsak ve kalın bağırsak hastalıklarının immünolojik temelini kavrayabilmeli, patolojisini ve bu hastalıkların tanısında kullanılan temel radyolojik tetkikleri sıralayabilmeli, en sık görülen hastalıklardaki temel radyolojik değişiklikleri tarif edebilmeli | ||
6. Akut ve kronik karın ağrısı temelinde ayırıcı tanı yapabilmeli, radyolojik yöntemleri ayırıcı tanıda hangi sırayla kullanabileceğini söyleyebilmeli, temel radyolojik değişiklikleri tarif edebilmeli | ||
7. Karaciğer, safra yolları ve pankreas hastalıklarının patolojisini, semptomatolojisini açıklayabilmeli, temel biyokimyasal değişiklikleri yorumlayabilmeli, bu hastalıkların tanısında kullanılan temel radyolojik tetkikleri sıralayabilmeli, en sık görülen hastalıklardaki temel radyolojik değişiklikleri tarif edebilmeli, | ||
8. Çocukluk çağı karaciğer hastalıklarına temel klinik yaklaşımı yapabilmeli | ||
9. Gastrointestinal sistem tümörlerinin semptomlarıyla ilişkilendirebilmeli, korunma ve tarama yöntemlerini bilmeli, sık görülen tiplerini sıralayabilmeli, patogenezini tartışabilmeli, | ||
10. Beslenmenin önemini, temel kavramlarını tanımlayabilmeli ve beslenme yetersizliklerinin görülme sıklıklarını ve bunları etkileyen belirteçleri bilmeli, | ||
11. Gastrointestinal sistem enfeksiyonu etkenlerini, klinik özelliklerini sıralayabilmeli | ||
12. Karın muayenesinin basamaklarını açıklayabilmeli ve yapabilmeli | ||
13. Nazogastrik sonda takma basamaklarını açıklayabilmeli ve yapabilmeli | ||
14. Mide yıkama basamaklarını açıklayabilmeli ve yapabilmeli |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kurul Tanıtımı ve Öğrenim Hedeflerinin Açıklanması | |
2 | Patoloji-Ağız ve tükrük bezi hastalıkları patolojisi | |
3 | Patoloji-Özefagus hastalıkları patolojisi | |
4 | Patoloji-Mide hastalıkları patolojisi | |
5 | İç Hastalıkları-GÖRH ve Özofajitler ve Hiatal Hernileri | |
6 | İç Hastalıkları-Özofagus Motilite Bozuklukları ve Akalazya | |
7 | İç Hastalıkları-Gastritler ve Peptik Ülser | |
8 | İç Hastalıkları-Üst ve Alt GIS Kanamalar | |
9 | İç Hastalıkları-Fonksiyonel Barsak Hastalıkları | |
10 | Farmakoloji-Sindirime Yardımcı İlaçlar ve Antidiyareikler | |
11 | Farmakoloji-Peptik ülser Tedavisinde Kullanılan İlaçlar | |
12 | Farmakoloji-Laksatif ve Purgatifler | |
13 | Farmakoloji-Farmakovijilans ve Klinik Farmakolojiye Giriş | |
14 | Farmakoloji-Emetik ve Antiemetik İlaçlar | |
15 | Patoloji-İnce ve kalın bağırsak nonneoplastik hastalıkları patolojisi | |
16 | MESLEKİ BECERİ-BATIN MUAYENESİ | |
17 | İç Hastalıkları-İnflamatuar Barsak Hastalıkları | |
18 | İç Hastalıkları-Malabsorpsiyon Testleri | |
19 | Çocuk Hastalıkları-1-Sindirim sistemi hastalıklarında öykü, fizik muayene ve tanı yöntemleri | |
20 | Enfeksiyon Hastalıkları-Erişkinde akut enfeksiyöz ishale yaklaşım | |
21 | Enfeksiyon Hastalıkları-Erişkinde akut hepatitli hastaya yaklaşım | |
22 | MESLEKİ BECERİ-NAZOGASTRİK SONDA UYGULAYABİLME /MİDE YIKAYABİLME | |
23 | Genel Cerrahi-ÖZOFAGUS VE MİDE HASTALIKLARI VE CERRAHİSİ | |
24 | İç Hastalıkları-Gastrointestinal Sistem Hastalıklarında Semptomlar veTanı | |
25 | Radyoloji-Sindirim Sistemi Radyolojisi | |
26 | Çocuk Hastalıkları-Hepatosplenomegali | |
27 | Genel Cerrahi-SMALL BOWELL + COLORECTAL DİSEASES AND SURGİCAL TREATMENT | |
28 | İç Hastalıkları-Karaciğer Fonksiyon Testlerinin Değerlendirilmesi | |
29 | İç Hastalıkları-Asit Tanı-Ayırıcı Tanı,Klinik Özellikler | |
30 | İç Hastalıkları-Safra Yolu Hastalıkları,PSK | |
31 | İç Hastalıkları-Bazı Siroz Tipleri (Herediter Hemokromatozis ,Wilson,AAT Eksikliği) | |
32 | İç Hastalıkları-Karaciğer Sirozunun Komplikasyonları | |
33 | Patoloji-Karaciğer hastalıkları patolojisinin genel özellikleri | |
34 | Patoloji-Karaciğerin Enfeksiyöz Hastalıkları | |
35 | İç Hastalıkları-Kronik Viral Hepatitler | |
36 | İç Hastalıkları-Bazı Siroz Tipleri (OIH -PBS) | |
37 | İç Hastalıkları-23-Alkolik Karaciğer Hastalığı ve Alkol Dışı Karaciğer Yağlanması | |
38 | Patoloji-İnce ve kalın bağırsak neoplaziler | |
39 | Patoloji-İnce ve kalın bağırsak neoplaziler | |
40 | İç Hastalıkları-Pankreas Fonksiyon Testleri ve Pankreatitler | |
41 | Radyoloji-Safra Yolları, Karaciğer ve Pankreas Hastalıkları Radyolojisi | |
42 | Genel Cerrahi-KARACİĞER, SAFRA KESESİ VE EKSTRA HEPATİK SAFRA YOLLARIHASTALIKLARI, CERRAHİSİ | |
43 | Patoloji-Otoimmun ve Toksik Hepatitler | |
44 | Patoloji-Metabolik ve Kalıtsal Karaciğer Hastalıkları | |
45 | Patoloji-Sarılık / Kolestaz ile Giden Karaciğer Hastalıklarının Patolojisi | |
46 | MESLEKİ BECERİ -DIŞKI YAYMASI HAZIRLAYABİLME VE MİKROSKOPİK İNCELEME YAPABİLME | |
47 | Patoloji-Karaciğerin Kitlesel Lezyonları | |
48 | Patoloji-Safra Kesesi Hastalıkları Patolojisi | |
49 | Patoloji Laboratuvarı-Gastrointestinal sistem hastalıkları patolojisi LAB | |
50 | İç Hastalıkları-29-Karaciğer Neoplazmları ve Hepatoselüler Kanser | |
51 | Patoloji-Ekzokrin Pankreas Patolojisi | |
52 | Patoloji-Gastropankreatik Noroendokrin Tümör Patolojisi | |
53 | Patoloji Laboratuvarı-Karaciğer safra yolları ve pankreas hastalıkları patolojisi LAB | |
54 | İç Hastalıkları-Safra Kesesi ve Safra Yolları Neoplazmları | |
55 | İç Hastalıkları-Pankreas Neoplazmları | |
56 | İç Hastalıkları-Özofagus ve Mide Neoplazmları | |
57 | İç Hastalıkları-Kolon ve Rektum Neoplazmları |
Kaynak |
Öğretim üyesi slaytları |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |