Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL İSTATİSTİK | - | Senelik | 14+2 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki klinik ve epidemiyolojik araştırmalara ilişkin derslere temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi,Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri,Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri,Verileri sunum yöntemleri: Tablo ve grafikler,Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları,Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı,Korelasyon ve Regresyon analizi,Önemlilik testlerine giriş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere İstatistik Metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
2.İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırıklı olarak medikal problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilecektir. | 14, 16, 19, 8, 9 | A |
1.1. Veri Toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tanır. | 13, 16, 6, 8, 9 | A |
1.2. Verileri düzenler. | 8, 9 | A |
1.3. Verileri grafik ve şekillerle özetler. | 13, 8, 9 | A |
2.1. Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini uygular. | 12, 13, 14, 16, 6, 8, 9 | A |
2.2. Tümevarımlı İstatistik tekniklerini İstatistiksel çıkarsamada kullanır. | 13, 14, 6, 8, 9 | A |
2.3. İstatistik Karar Teorisinin temellerini tanır. | 10, 13, 6, 9 | A |
2.4. İki Boyutlu (İki Değişkenli)İstatistik Analizin temel kurallarını kavrar ve uygular. | 13, 8, 9 | A |
2.5. Parametrik Olmayan Yöntemler içerisinde tıpta sıklıkla kullanılanları tanır. | 13, 6, 8, 9 | A |
3. Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisini geliştirecektir. | 12, 16, 19, 4 | A |
3.1. Başta tıp olmak üzere sağlık bilimlerinde analitik yöntemlerle problem çözümler. | 10, 14, 19, 6 | A |
3.2. Çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor eder. | 13, 16, 19, 4 | A |
3.3. İstatistik Analiz Teknikleri ile problem çözümlemede istatistik paket programıı kullanır. | 14, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | Verileri sunum yöntemleri: Tablo ve grafikler | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | Korelasyon ve Regresyon analizi | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | Önemlilik testlerine giriş | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Ders notları |
1.“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Hanefi Özbek, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017, İstanbul, Türkiye. 2.“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 3."Essentials evidence-based medicine" Mayer D. 2nd edition, 2010, Cambridge University Press. 4."Measurement in Medicine:A Practical Guide" Henrica C. W. de Vet, Caroline B. Terwee, Lidwine B. Mokkink, Dirk L. Knol, 2011,Cambridge University Press. 5."Understanding Biostatistics" First Edition. Anders K., 2011, John Wiley & Sons. 6."The essentials of biostatistics for physicians, nurses, and clinicians" Michael R. Chernick, 2011 by John Wiley & Sons. 7.K. Sümbüloğlu, V. Sümbüloğlu; BİYOİSTATİSTİK, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 7 | 2 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 2 | 2 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 2 | 2 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 36 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(36/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL İSTATİSTİK | - | Senelik | 14+2 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki klinik ve epidemiyolojik araştırmalara ilişkin derslere temel oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi,Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri,Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri,Verileri sunum yöntemleri: Tablo ve grafikler,Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları,Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı,Korelasyon ve Regresyon analizi,Önemlilik testlerine giriş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere İstatistik Metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecektir. | 10, 13, 16, 9 | A |
2.İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırıklı olarak medikal problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilecektir. | 14, 16, 19, 8, 9 | A |
1.1. Veri Toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tanır. | 13, 16, 6, 8, 9 | A |
1.2. Verileri düzenler. | 8, 9 | A |
1.3. Verileri grafik ve şekillerle özetler. | 13, 8, 9 | A |
2.1. Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini uygular. | 12, 13, 14, 16, 6, 8, 9 | A |
2.2. Tümevarımlı İstatistik tekniklerini İstatistiksel çıkarsamada kullanır. | 13, 14, 6, 8, 9 | A |
2.3. İstatistik Karar Teorisinin temellerini tanır. | 10, 13, 6, 9 | A |
2.4. İki Boyutlu (İki Değişkenli)İstatistik Analizin temel kurallarını kavrar ve uygular. | 13, 8, 9 | A |
2.5. Parametrik Olmayan Yöntemler içerisinde tıpta sıklıkla kullanılanları tanır. | 13, 6, 8, 9 | A |
3. Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisini geliştirecektir. | 12, 16, 19, 4 | A |
3.1. Başta tıp olmak üzere sağlık bilimlerinde analitik yöntemlerle problem çözümler. | 10, 14, 19, 6 | A |
3.2. Çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor eder. | 13, 16, 19, 4 | A |
3.3. İstatistik Analiz Teknikleri ile problem çözümlemede istatistik paket programıı kullanır. | 14, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | Verileri sunum yöntemleri: Tablo ve grafikler | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | Korelasyon ve Regresyon analizi | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | Önemlilik testlerine giriş | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Ders notları |
1.“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Hanefi Özbek, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017, İstanbul, Türkiye. 2.“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 3."Essentials evidence-based medicine" Mayer D. 2nd edition, 2010, Cambridge University Press. 4."Measurement in Medicine:A Practical Guide" Henrica C. W. de Vet, Caroline B. Terwee, Lidwine B. Mokkink, Dirk L. Knol, 2011,Cambridge University Press. 5."Understanding Biostatistics" First Edition. Anders K., 2011, John Wiley & Sons. 6."The essentials of biostatistics for physicians, nurses, and clinicians" Michael R. Chernick, 2011 by John Wiley & Sons. 7.K. Sümbüloğlu, V. Sümbüloğlu; BİYOİSTATİSTİK, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |