Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEMEL İSTATİSTİK-Senelik14+2-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBiyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki klinik ve epidemiyolojik araştırmalara ilişkin derslere temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi,Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri,Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri,Verileri sunum yöntemleri: Tablo ve grafikler,Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları,Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı,Korelasyon ve Regresyon analizi,Önemlilik testlerine giriş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere İstatistik Metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecektir.10, 13, 16, 9A
2.İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırıklı olarak medikal problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilecektir.14, 16, 19, 8, 9A
1.1. Veri Toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tanır.13, 16, 6, 8, 9A
1.2. Verileri düzenler.8, 9A
1.3. Verileri grafik ve şekillerle özetler.13, 8, 9A
2.1. Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini uygular.12, 13, 14, 16, 6, 8, 9A
2.2. Tümevarımlı İstatistik tekniklerini İstatistiksel çıkarsamada kullanır.13, 14, 6, 8, 9A
2.3. İstatistik Karar Teorisinin temellerini tanır.10, 13, 6, 9A
2.4. İki Boyutlu (İki Değişkenli)İstatistik Analizin temel kurallarını kavrar ve uygular.13, 8, 9A
2.5. Parametrik Olmayan Yöntemler içerisinde tıpta sıklıkla kullanılanları tanır.13, 6, 8, 9A
3. Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisini geliştirecektir.12, 16, 19, 4A
3.1. Başta tıp olmak üzere sağlık bilimlerinde analitik yöntemlerle problem çözümler.10, 14, 19, 6A
3.2. Çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor eder.13, 16, 19, 4A
3.3. İstatistik Analiz Teknikleri ile problem çözümlemede istatistik paket programıı kullanır.14, 6, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisiÖnceden verilen ders notuna hazırlık
2Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık.
3Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4Verileri sunum yöntemleri: Tablo ve grafiklerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımlarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
6Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
7Korelasyon ve Regresyon analiziÖnceden verilen ders notuna hazırlık
8Önemlilik testlerine girişÖnceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Ders notları
1.“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Hanefi Özbek, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017, İstanbul, Türkiye. 2.“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 3."Essentials evidence-based medicine" Mayer D. 2nd edition, 2010, Cambridge University Press. 4."Measurement in Medicine:A Practical Guide" Henrica C. W. de Vet, Caroline B. Terwee, Lidwine B. Mokkink, Dirk L. Knol, 2011,Cambridge University Press. 5."Understanding Biostatistics" First Edition. Anders K., 2011, John Wiley & Sons. 6."The essentials of biostatistics for physicians, nurses, and clinicians" Michael R. Chernick, 2011 by John Wiley & Sons. 7.K. Sümbüloğlu, V. Sümbüloğlu; BİYOİSTATİSTİK, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati7214
Rehberli Problem Çözme122
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi122
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı111
Ara Sınav ve Hazırlığı177
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)36
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(36/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEMEL İSTATİSTİK-Senelik14+2-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBiyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki klinik ve epidemiyolojik araştırmalara ilişkin derslere temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisi,Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleri,Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleri,Verileri sunum yöntemleri: Tablo ve grafikler,Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımları,Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabı,Korelasyon ve Regresyon analizi,Önemlilik testlerine giriş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Bilimsel araştırma sürecine esas olmak üzere İstatistik Metodolojisinin temel evrelerini betimleyebilecektir.10, 13, 16, 9A
2.İstatistik Analiz evresini ve ilgili teknikleri, ağırıklı olarak medikal problemlerin çözümlenmesinde uygulayabilecektir.14, 16, 19, 8, 9A
1.1. Veri Toplama yöntemlerini karşılaştırmalı biçimde tanır.13, 16, 6, 8, 9A
1.2. Verileri düzenler.8, 9A
1.3. Verileri grafik ve şekillerle özetler.13, 8, 9A
2.1. Tanımlayıcı İstatistik tekniklerini uygular.12, 13, 14, 16, 6, 8, 9A
2.2. Tümevarımlı İstatistik tekniklerini İstatistiksel çıkarsamada kullanır.13, 14, 6, 8, 9A
2.3. İstatistik Karar Teorisinin temellerini tanır.10, 13, 6, 9A
2.4. İki Boyutlu (İki Değişkenli)İstatistik Analizin temel kurallarını kavrar ve uygular.13, 8, 9A
2.5. Parametrik Olmayan Yöntemler içerisinde tıpta sıklıkla kullanılanları tanır.13, 6, 8, 9A
3. Problem çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisini geliştirecektir.12, 16, 19, 4A
3.1. Başta tıp olmak üzere sağlık bilimlerinde analitik yöntemlerle problem çözümler.10, 14, 19, 6A
3.2. Çözüm sonuçlarını yorumlar ve rapor eder.13, 16, 19, 4A
3.3. İstatistik Analiz Teknikleri ile problem çözümlemede istatistik paket programıı kullanır.14, 6, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İstatistiğe giriş, Tıp ile ilişkisiÖnceden verilen ders notuna hazırlık
2Veri, enformasyon, bilgi, değişken kavramları ve türleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık.
3Verileri özetleme yöntemleri: Dağılımların merkez ve yaygınlık ölçütleriÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4Verileri sunum yöntemleri: Tablo ve grafiklerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5Olasılık kavramı, olasılık kuralları, olasılık dağılımlarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
6Örnekleme ve örnekleme yöntemleri, örnek büyüklüğü hesabıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
7Korelasyon ve Regresyon analiziÖnceden verilen ders notuna hazırlık
8Önemlilik testlerine girişÖnceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Ders notları
1.“Sağlık bilimlerinde araştırma ve istatistik yöntemler” Osman Hayran, Hanefi Özbek, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017, İstanbul, Türkiye. 2.“Epidemiology: Principles and Practical Guidelines” Jan Van den Broeck, Jonathan R. Brestoff, Eds., 2013, Springer. 3."Essentials evidence-based medicine" Mayer D. 2nd edition, 2010, Cambridge University Press. 4."Measurement in Medicine:A Practical Guide" Henrica C. W. de Vet, Caroline B. Terwee, Lidwine B. Mokkink, Dirk L. Knol, 2011,Cambridge University Press. 5."Understanding Biostatistics" First Edition. Anders K., 2011, John Wiley & Sons. 6."The essentials of biostatistics for physicians, nurses, and clinicians" Michael R. Chernick, 2011 by John Wiley & Sons. 7.K. Sümbüloğlu, V. Sümbüloğlu; BİYOİSTATİSTİK, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05