Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ SOSYAL HİZMET | SHZ3112347 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları, eşitlik ve sosyal adalet temelli bir anlayış ile etkili ve ulaşılabilir bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.,Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.,Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar.,Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar.,Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri.,Vaka çalışması,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar,Hasta Hakları,Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar,Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını inceler. 2) Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar. 3) Müracaatçının güçlenmesine odaklanarak ihtiyaçlarını değerlendirir. 4) Sağlık bakım kuruluşlarındaki sosyal hizmet uygulamalarında meydana gelme olasılığı bulunan etik ikilemleri ve yasal durumları değerlendirir. 5) Sosyal bakımında sosyal adaleti sağlamaya yönelik sosyal hizmet uygulamalarını savunur. | 10, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Hasta Hakları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
Kaynak |
Attepe Özden, S. ve Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi. Çevrimiçi: https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1349,img071372pdf.pdf?0 |
Webb, J. (2002). Medical Social Work: The Reference Book. Trafford Publishing. Gehlert, S. and Browne, T. (2012). Handbook of Health Social Work. 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ SOSYAL HİZMET | SHZ3112347 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları, eşitlik ve sosyal adalet temelli bir anlayış ile etkili ve ulaşılabilir bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.,Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.,Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar.,Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar.,Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri.,Vaka çalışması,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar,Hasta Hakları,Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar,Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını inceler. 2) Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar. 3) Müracaatçının güçlenmesine odaklanarak ihtiyaçlarını değerlendirir. 4) Sağlık bakım kuruluşlarındaki sosyal hizmet uygulamalarında meydana gelme olasılığı bulunan etik ikilemleri ve yasal durumları değerlendirir. 5) Sosyal bakımında sosyal adaleti sağlamaya yönelik sosyal hizmet uygulamalarını savunur. | 10, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri. | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Vaka çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Hasta Hakları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
Kaynak |
Attepe Özden, S. ve Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi. Çevrimiçi: https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1349,img071372pdf.pdf?0 |
Webb, J. (2002). Medical Social Work: The Reference Book. Trafford Publishing. Gehlert, S. and Browne, T. (2012). Handbook of Health Social Work. 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |