Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET MÜDAHALESİ II | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet müdahalesi için gerekli olan temel iletişim becerilerini ve görüşme tekniklerini öğrenecek.ireylerle ve aile çalışma sürecinde temel ilkeleri ve sosyal hizmet uzmanının rollerini tanımlayacak. Bireylerle ve aile ile sosyal hizmet müdahalesinin aşamalarını ve bu aşamalarda kullanılacak bilgi, beceri ve değerleri kavrayacak. Sosyal hizmet müdahalesi sürecinde kayıt tutmanın önemini ve rapor yazma becerisini geliştirecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Görüşme Teknikleri I, sözlü/sözsüz iletişim, gözlem, dinleme, konuşma, soru Sorma, müracaatçıdan gelen soruları cevaplama, anlamın açıklanması, duyguların yansıtılması, savunmacı İletişime yanıt verme, bireyin motivasyonunu arttırmak,Görüşme Teknikleri II, ilk görüşme, ev ziyaretleri, manipülatif müracaatçılarla ilişki kurma, kayıt tutma,Sosyal Hizmette Planlı Değişme Sürecinin Elementleri,Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması,Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması,Planlama aşaması,Ara sınav genel tekrar,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Son değerlendirme ve sonlandırma aşaması,İzleme aşaması,Farklı müracaatçı grupları ile çalışma,Farklı müracaatçı grupları ile çalışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci; Grup kavramını ve grupların insan yaşamındaki önemini anlar. Grup türleri ve grup çalışmasında etkili olan teoriler hakkında bilgi edinir. Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinin yöntem ve tekniklerini analiz eder. Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinde sosyal hizmet uzmanının işlevlerini ve rollerini sorgular. Grup sürecinin aşamalarını kavramsallaştırır. Planlı değişim sürecini grup çalışmaları ile bütünleştirir. Farklı müracaatçı gruplarıyla kurulacak gruplar konusunda bilgi edinir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 4, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Görüşme Teknikleri I, sözlü/sözsüz iletişim, gözlem, dinleme, konuşma, soru Sorma, müracaatçıdan gelen soruları cevaplama, anlamın açıklanması, duyguların yansıtılması, savunmacı İletişime yanıt verme, bireyin motivasyonunu arttırmak | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
2 | Görüşme Teknikleri II, ilk görüşme, ev ziyaretleri, manipülatif müracaatçılarla ilişki kurma, kayıt tutma | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
3 | Sosyal Hizmette Planlı Değişme Sürecinin Elementleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
4 | Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
5 | Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
6 | Planlama aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
7 | Ara sınav genel tekrar | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
8 | Müdahale aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
9 | Müdahale aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
10 | Müdahale aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
10 | Müdahale aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
11 | Son değerlendirme ve sonlandırma aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
12 | İzleme aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
13 | Farklı müracaatçı grupları ile çalışma | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
14 | Farklı müracaatçı grupları ile çalışma | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.1.Zastrow, C.(2013). Sosyal Hizmete Giriş, Çev. Editörü: D. B. Çiftçi, Nika Yayınevi, Ankara. 2.Acar, H., Negiz, N., Akman, E. (2013). Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları, Maya Akademi, Ankara. 3.Duyan, V.(2010). Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayın No: 16, Aydınlar Matbaacılık, Ankara. 4.Payne, M., (1997). Modern Social Work Theory, Second Edition, McMillan Press Ltd., Great Britain. 5.Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 6.Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 7.Aktaş, A.M.(2001). Küçük Gruplar, Dinamikleri ve Süreci, Mustafa Kitabevi, Ankara 8.Ashman, K.K, Hull, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed., Nelson-Hall, Inc., Chicago. 9.Cılga, İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet, Özbay Ofset, Ankara. 10.Compton, R.;Galaway, B.; Cournoyer, B.R.(2005). Social Work Processes,Seventh ed.,Thomson Brooks/Cole,USA. 11.Erkan, G.(1997). Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaası, Ankara. 12.Johnson L. C., (1995). Social Work Practice, A Generalist Approach, Fifth Ed., Allyn and Bacon, Massachusetts. 13.Koşar, N.G; Duman, N.(2005). Sostyal Hizmet Mesleğinin Sosyal Kişisel Çalışma Yönteminde Bir Uygulama,Şafak Matbaacılık, Ankara. 14.Netting, J. E., Kettner, P.M., Mcmurtry, S. L. (1998). Social Work Macro Practice, Second Ed., Addison Wesley Longman, Inc. 15.Turan, N., (1999)., Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2. Basım., Aydınlar Matbaası, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET MÜDAHALESİ II | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet müdahalesi için gerekli olan temel iletişim becerilerini ve görüşme tekniklerini öğrenecek.ireylerle ve aile çalışma sürecinde temel ilkeleri ve sosyal hizmet uzmanının rollerini tanımlayacak. Bireylerle ve aile ile sosyal hizmet müdahalesinin aşamalarını ve bu aşamalarda kullanılacak bilgi, beceri ve değerleri kavrayacak. Sosyal hizmet müdahalesi sürecinde kayıt tutmanın önemini ve rapor yazma becerisini geliştirecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Görüşme Teknikleri I, sözlü/sözsüz iletişim, gözlem, dinleme, konuşma, soru Sorma, müracaatçıdan gelen soruları cevaplama, anlamın açıklanması, duyguların yansıtılması, savunmacı İletişime yanıt verme, bireyin motivasyonunu arttırmak,Görüşme Teknikleri II, ilk görüşme, ev ziyaretleri, manipülatif müracaatçılarla ilişki kurma, kayıt tutma,Sosyal Hizmette Planlı Değişme Sürecinin Elementleri,Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması,Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması,Planlama aşaması,Ara sınav genel tekrar,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Son değerlendirme ve sonlandırma aşaması,İzleme aşaması,Farklı müracaatçı grupları ile çalışma,Farklı müracaatçı grupları ile çalışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenci; Grup kavramını ve grupların insan yaşamındaki önemini anlar. Grup türleri ve grup çalışmasında etkili olan teoriler hakkında bilgi edinir. Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinin yöntem ve tekniklerini analiz eder. Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinde sosyal hizmet uzmanının işlevlerini ve rollerini sorgular. Grup sürecinin aşamalarını kavramsallaştırır. Planlı değişim sürecini grup çalışmaları ile bütünleştirir. Farklı müracaatçı gruplarıyla kurulacak gruplar konusunda bilgi edinir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 4, 9 | A, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Görüşme Teknikleri I, sözlü/sözsüz iletişim, gözlem, dinleme, konuşma, soru Sorma, müracaatçıdan gelen soruları cevaplama, anlamın açıklanması, duyguların yansıtılması, savunmacı İletişime yanıt verme, bireyin motivasyonunu arttırmak | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
2 | Görüşme Teknikleri II, ilk görüşme, ev ziyaretleri, manipülatif müracaatçılarla ilişki kurma, kayıt tutma | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
3 | Sosyal Hizmette Planlı Değişme Sürecinin Elementleri | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
4 | Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
5 | Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
6 | Planlama aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
7 | Ara sınav genel tekrar | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
8 | Müdahale aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
9 | Müdahale aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme. |
10 | Müdahale aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
10 | Müdahale aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
11 | Son değerlendirme ve sonlandırma aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
12 | İzleme aşaması | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
13 | Farklı müracaatçı grupları ile çalışma | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
14 | Farklı müracaatçı grupları ile çalışma | Konu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi. |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.1.Zastrow, C.(2013). Sosyal Hizmete Giriş, Çev. Editörü: D. B. Çiftçi, Nika Yayınevi, Ankara. 2.Acar, H., Negiz, N., Akman, E. (2013). Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları, Maya Akademi, Ankara. 3.Duyan, V.(2010). Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayın No: 16, Aydınlar Matbaacılık, Ankara. 4.Payne, M., (1997). Modern Social Work Theory, Second Edition, McMillan Press Ltd., Great Britain. 5.Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 6.Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 7.Aktaş, A.M.(2001). Küçük Gruplar, Dinamikleri ve Süreci, Mustafa Kitabevi, Ankara 8.Ashman, K.K, Hull, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed., Nelson-Hall, Inc., Chicago. 9.Cılga, İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet, Özbay Ofset, Ankara. 10.Compton, R.;Galaway, B.; Cournoyer, B.R.(2005). Social Work Processes,Seventh ed.,Thomson Brooks/Cole,USA. 11.Erkan, G.(1997). Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaası, Ankara. 12.Johnson L. C., (1995). Social Work Practice, A Generalist Approach, Fifth Ed., Allyn and Bacon, Massachusetts. 13.Koşar, N.G; Duman, N.(2005). Sostyal Hizmet Mesleğinin Sosyal Kişisel Çalışma Yönteminde Bir Uygulama,Şafak Matbaacılık, Ankara. 14.Netting, J. E., Kettner, P.M., Mcmurtry, S. L. (1998). Social Work Macro Practice, Second Ed., Addison Wesley Longman, Inc. 15.Turan, N., (1999)., Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2. Basım., Aydınlar Matbaası, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |