Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKUL SOSYAL HİZMETİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selda MEYDAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, Sosyal Hizmet disiplininin uygulama alanlarından biri olan okul sosyal hizmetini tanıtmak ve bu bilgi ve yöntemleri kullanarak okul-aile ve/veya öğrenci kaynaklı sorunlara etkili çözümler geliştirme bilgi ve becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, işleyiş, amaç ve hedeflerinin açıklanması,Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Okul, Okul sistemi, Okul nasıl olmalıdır?),Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Eğitim-Öğretim, Türkiye Örneği),Okul Kültürü ve İklimi,Okul Sosyal Hizmetinin Kavramsal Çerçevesi,Okul Sosyal Hizmetinin Dünyadaki Tarihsel ve Mesleki Gelişimi ,Türkiye’de Okul Sosyal Hizmeti Uygulaması Örnekleri -Tarihsel Gelişimi-,Ders kapsamında yapılacak sunum etkinliği hakkında bilgilendirme,Çocukların yaşadığı sorunlar ve Okul Sosyal Hizmeti (Davranışsal sorunlar, Okul ortamından kaynaklanan sorunlar, Sosyal sorunlar ve diğerleri),Okul Sosyal Hizmeti Uygulamasında Müdahale Örnekleri ve Çözüm Yolları,Okul sosyal hizmetinin kapsamı, Okul ortamlarında ekip çalışması, Okul sosyal çalışmacısı rol ve görevleri,Okul sosyal hizmetinde Kriz ve Krize Müdahale,Özel gereksinime sahip çocuklar ve okul sosyal hizmeti uygulamaları,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okul dönemindeki öğrencilerin sorunlarını tanımlar. | 10, 19, 23, 9 | A, C, H |
Okul sosyal hizmetinin kavramsal çerçevesini ve kapsamını tanımlar. | 10, 19, 23, 9 | A, C, H |
Okul sosyal çalışmacısının ekip içindeki rol ve görevlerini açıklar. | 10, 19, 9 | A, C, H |
Okul sosyal hizmeti uygulamasında müdahale örneklerini ve çözüm yollarını tartışır. | 10, 12, 13, 19, 9 | A, C, H |
Okulda sosyal hizmet uygulamasında kriz ve krize müdahale süreçlerini açıklar. | 10, 12, 13, 9 | A, C, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, işleyiş, amaç ve hedeflerinin açıklanması | |
2 | Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Okul, Okul sistemi, Okul nasıl olmalıdır?) | Literatür okuması |
3 | Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Eğitim-Öğretim, Türkiye Örneği) | Literatür okuması |
4 | Okul Kültürü ve İklimi | Literatür okuması |
5 | Okul Sosyal Hizmetinin Kavramsal Çerçevesi | Literatür okuması |
6 | Okul Sosyal Hizmetinin Dünyadaki Tarihsel ve Mesleki Gelişimi | Literatür taraması |
7 | Türkiye’de Okul Sosyal Hizmeti Uygulaması Örnekleri -Tarihsel Gelişimi- | Literatür taraması |
8 | Ders kapsamında yapılacak sunum etkinliği hakkında bilgilendirme | |
9 | Çocukların yaşadığı sorunlar ve Okul Sosyal Hizmeti (Davranışsal sorunlar, Okul ortamından kaynaklanan sorunlar, Sosyal sorunlar ve diğerleri) | Literatür okuması |
10 | Okul Sosyal Hizmeti Uygulamasında Müdahale Örnekleri ve Çözüm Yolları | Literatür okuması |
11 | Okul sosyal hizmetinin kapsamı, Okul ortamlarında ekip çalışması, Okul sosyal çalışmacısı rol ve görevleri | Literatür okuması |
12 | Okul sosyal hizmetinde Kriz ve Krize Müdahale | Literatür okuması |
13 | Özel gereksinime sahip çocuklar ve okul sosyal hizmeti uygulamaları | Literatür okuması |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. | - |
Kaynak |
David R. D. (2002). School Social Work, New Jersey: John Wiley and Sons Inc. Yeşilkayalı, E. ve Meydan S. (2017). BİR ORTAOKUL ÖZELİNDE OKUL SOSYAL HİZMETİ İHTİYACININ BELİRLENMESİ. The Journal of Academic Social Sciences 5(53):206-221 DOI:10.16992/ASOS.12670. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği . Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı. 2014 Jarolmen, J. 2017. Okul Sosyal Hizmeti-Bir Uygulama KIavuzu. Nika Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKUL SOSYAL HİZMETİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selda MEYDAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, Sosyal Hizmet disiplininin uygulama alanlarından biri olan okul sosyal hizmetini tanıtmak ve bu bilgi ve yöntemleri kullanarak okul-aile ve/veya öğrenci kaynaklı sorunlara etkili çözümler geliştirme bilgi ve becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, işleyiş, amaç ve hedeflerinin açıklanması,Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Okul, Okul sistemi, Okul nasıl olmalıdır?),Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Eğitim-Öğretim, Türkiye Örneği),Okul Kültürü ve İklimi,Okul Sosyal Hizmetinin Kavramsal Çerçevesi,Okul Sosyal Hizmetinin Dünyadaki Tarihsel ve Mesleki Gelişimi ,Türkiye’de Okul Sosyal Hizmeti Uygulaması Örnekleri -Tarihsel Gelişimi-,Ders kapsamında yapılacak sunum etkinliği hakkında bilgilendirme,Çocukların yaşadığı sorunlar ve Okul Sosyal Hizmeti (Davranışsal sorunlar, Okul ortamından kaynaklanan sorunlar, Sosyal sorunlar ve diğerleri),Okul Sosyal Hizmeti Uygulamasında Müdahale Örnekleri ve Çözüm Yolları,Okul sosyal hizmetinin kapsamı, Okul ortamlarında ekip çalışması, Okul sosyal çalışmacısı rol ve görevleri,Okul sosyal hizmetinde Kriz ve Krize Müdahale,Özel gereksinime sahip çocuklar ve okul sosyal hizmeti uygulamaları,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Okul dönemindeki öğrencilerin sorunlarını tanımlar. | 10, 19, 23, 9 | A, C, H |
Okul sosyal hizmetinin kavramsal çerçevesini ve kapsamını tanımlar. | 10, 19, 23, 9 | A, C, H |
Okul sosyal çalışmacısının ekip içindeki rol ve görevlerini açıklar. | 10, 19, 9 | A, C, H |
Okul sosyal hizmeti uygulamasında müdahale örneklerini ve çözüm yollarını tartışır. | 10, 12, 13, 19, 9 | A, C, H |
Okulda sosyal hizmet uygulamasında kriz ve krize müdahale süreçlerini açıklar. | 10, 12, 13, 9 | A, C, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, işleyiş, amaç ve hedeflerinin açıklanması | |
2 | Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Okul, Okul sistemi, Okul nasıl olmalıdır?) | Literatür okuması |
3 | Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Eğitim-Öğretim, Türkiye Örneği) | Literatür okuması |
4 | Okul Kültürü ve İklimi | Literatür okuması |
5 | Okul Sosyal Hizmetinin Kavramsal Çerçevesi | Literatür okuması |
6 | Okul Sosyal Hizmetinin Dünyadaki Tarihsel ve Mesleki Gelişimi | Literatür taraması |
7 | Türkiye’de Okul Sosyal Hizmeti Uygulaması Örnekleri -Tarihsel Gelişimi- | Literatür taraması |
8 | Ders kapsamında yapılacak sunum etkinliği hakkında bilgilendirme | |
9 | Çocukların yaşadığı sorunlar ve Okul Sosyal Hizmeti (Davranışsal sorunlar, Okul ortamından kaynaklanan sorunlar, Sosyal sorunlar ve diğerleri) | Literatür okuması |
10 | Okul Sosyal Hizmeti Uygulamasında Müdahale Örnekleri ve Çözüm Yolları | Literatür okuması |
11 | Okul sosyal hizmetinin kapsamı, Okul ortamlarında ekip çalışması, Okul sosyal çalışmacısı rol ve görevleri | Literatür okuması |
12 | Okul sosyal hizmetinde Kriz ve Krize Müdahale | Literatür okuması |
13 | Özel gereksinime sahip çocuklar ve okul sosyal hizmeti uygulamaları | Literatür okuması |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. | - |
Kaynak |
David R. D. (2002). School Social Work, New Jersey: John Wiley and Sons Inc. Yeşilkayalı, E. ve Meydan S. (2017). BİR ORTAOKUL ÖZELİNDE OKUL SOSYAL HİZMETİ İHTİYACININ BELİRLENMESİ. The Journal of Academic Social Sciences 5(53):206-221 DOI:10.16992/ASOS.12670. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği . Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı. 2014 Jarolmen, J. 2017. Okul Sosyal Hizmeti-Bir Uygulama KIavuzu. Nika Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |