Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET MÜDAHALESİ III | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Taner ARTAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersi alan öğrencinin şu yeterlilikleri geliştirmesi amaçlanmaktadır; 1. Planlı değişim sürecinde sosyal hizmet uzmanının müracaatçıyı kabul aşamasından, hizmeti sonlandırma ve izleme aşamasına kadar rol ve fonksiyonlarının neler olduğunu örnek vakaları inceleyerek kavrayabilmek, 2. Sosyal hizmetin bilgi ve değer sisteminin uygulamadaki önemini örnek vakalar üzerinde tartışabilmek, 3. Müracaatçının gereksinimlerini belirleme ve soruna ilişkin gerekli bilgileri toplayarak müracaatçı ile birlikte sorunun çözümüne yönelik bir müdahale planı hazırlama konusundaki mesleki uygulama becerisini geliştirebilmek, 4. Sosyal hizmetin mesleki yaklaşımlarının uygulamada kullanılmasını örnek vakalar üzerinde tartışabilmek, 5. Sosyal hizmet uygulamalarında önemli olan toplumsal kaynakları tanıyabilmek, 6. Kayıt tutmanın önemini kavramak, rapor yazma ve mesleki raporların içeriği konusunda beceri geliştirebilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sistem Kuramını Hayata Geçirmek; Değer Çatışmaları, Çözümleme Yolları.,NASW Etik Kurallarını Anlama ve Kullanma; Politik Kararları Etkileyen Değerler ve Etik Kuralları Anlama.,İlişki Kurma; Kazançların Gözden Geçirilmesi.,Kaybı Anlamak; Yardım İstemeyen Aile İle Çalışma.,Mülakatı Uygulama ve Analiz Etme; Güce Dayalı Mülakat.,Birey, Aile, Organizasyon ve Toplum İçin Bilgi Toplama Yöntemleri.,Süreç Analizi, Öğrenci Sunumları.,Grup Mülakatı; Ailenin Köklerini Değerlendirme.,Örgütsel Farklılık; Değerlendirme ve Değişim İçin Örgütsel Konuların Ele Alınışı.,Çalışmaya Gönüllü Olmayan Müracaatçı İle Anlaşma Yapmak; Hizmet Hedeflerinde Çoklu Yaklaşımlar.,Ebeveyn Grubunu Yönetme; Topluma Müdahalede Strateji Oluşturma.,Yaşam Krizleri Sırasında Aileye Müdahale; Yardım Edebildiğimizi Nasıl Anlarız.,Süreç Raporları Aracılığıyla İletişim Becerilerini Değerlendirme; Etkili Havale Yapabilmek.,Seminer, Dersin Değerlendirilmesi.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders kapsamında öğrenciler uygulamada kullanacakları kuramlar ve süreçler hakkındaki bilgilerini geliştirirler. Dersin hedefi; öğrencinin, bu bilgileri eyleme dönüştürebilmesidir. Bu ders, özel sorun alanlarına yönelik olarak birey, aile, grup, örgüt ve toplum düzeyinde sosyal hizmet süreçlerinin çeşitli vakaların incelenmesi ve grup egzersizlerinin gerçekleştirilmesi yolu ile irdelenmesini kapsar. Çeşitli vaka örneklerinin sınıftaki öğrencilerin birey ve grup olarak yapacakları egzersizler aracılığıyla irdelenmesi, öğrencilere diğer derslerde okudukları teorik bilgileri hayata geçirme fırsatı vermektedir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 4, 5, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem Kuramını Hayata Geçirmek; Değer Çatışmaları, Çözümleme Yolları. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
2 | NASW Etik Kurallarını Anlama ve Kullanma; Politik Kararları Etkileyen Değerler ve Etik Kuralları Anlama. | NASW web sayfasından değer ve ilkelerin araştırılması |
3 | İlişki Kurma; Kazançların Gözden Geçirilmesi. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
4 | Kaybı Anlamak; Yardım İstemeyen Aile İle Çalışma. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
5 | Mülakatı Uygulama ve Analiz Etme; Güce Dayalı Mülakat. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
6 | Birey, Aile, Organizasyon ve Toplum İçin Bilgi Toplama Yöntemleri. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
7 | Süreç Analizi, Öğrenci Sunumları. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Seçilen konunun sunumuna hazırlanma |
8 | Grup Mülakatı; Ailenin Köklerini Değerlendirme. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
9 | Örgütsel Farklılık; Değerlendirme ve Değişim İçin Örgütsel Konuların Ele Alınışı. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
10 | Çalışmaya Gönüllü Olmayan Müracaatçı İle Anlaşma Yapmak; Hizmet Hedeflerinde Çoklu Yaklaşımlar. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
11 | Ebeveyn Grubunu Yönetme; Topluma Müdahalede Strateji Oluşturma. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
12 | Yaşam Krizleri Sırasında Aileye Müdahale; Yardım Edebildiğimizi Nasıl Anlarız. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
13 | Süreç Raporları Aracılığıyla İletişim Becerilerini Değerlendirme; Etkili Havale Yapabilmek. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
14 | Seminer, Dersin Değerlendirilmesi. | Dersin genel değerlendirmesini yapabilmek için tüm süreci gözden geçirmek |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET MÜDAHALESİ III | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Taner ARTAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersi alan öğrencinin şu yeterlilikleri geliştirmesi amaçlanmaktadır; 1. Planlı değişim sürecinde sosyal hizmet uzmanının müracaatçıyı kabul aşamasından, hizmeti sonlandırma ve izleme aşamasına kadar rol ve fonksiyonlarının neler olduğunu örnek vakaları inceleyerek kavrayabilmek, 2. Sosyal hizmetin bilgi ve değer sisteminin uygulamadaki önemini örnek vakalar üzerinde tartışabilmek, 3. Müracaatçının gereksinimlerini belirleme ve soruna ilişkin gerekli bilgileri toplayarak müracaatçı ile birlikte sorunun çözümüne yönelik bir müdahale planı hazırlama konusundaki mesleki uygulama becerisini geliştirebilmek, 4. Sosyal hizmetin mesleki yaklaşımlarının uygulamada kullanılmasını örnek vakalar üzerinde tartışabilmek, 5. Sosyal hizmet uygulamalarında önemli olan toplumsal kaynakları tanıyabilmek, 6. Kayıt tutmanın önemini kavramak, rapor yazma ve mesleki raporların içeriği konusunda beceri geliştirebilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sistem Kuramını Hayata Geçirmek; Değer Çatışmaları, Çözümleme Yolları.,NASW Etik Kurallarını Anlama ve Kullanma; Politik Kararları Etkileyen Değerler ve Etik Kuralları Anlama.,İlişki Kurma; Kazançların Gözden Geçirilmesi.,Kaybı Anlamak; Yardım İstemeyen Aile İle Çalışma.,Mülakatı Uygulama ve Analiz Etme; Güce Dayalı Mülakat.,Birey, Aile, Organizasyon ve Toplum İçin Bilgi Toplama Yöntemleri.,Süreç Analizi, Öğrenci Sunumları.,Grup Mülakatı; Ailenin Köklerini Değerlendirme.,Örgütsel Farklılık; Değerlendirme ve Değişim İçin Örgütsel Konuların Ele Alınışı.,Çalışmaya Gönüllü Olmayan Müracaatçı İle Anlaşma Yapmak; Hizmet Hedeflerinde Çoklu Yaklaşımlar.,Ebeveyn Grubunu Yönetme; Topluma Müdahalede Strateji Oluşturma.,Yaşam Krizleri Sırasında Aileye Müdahale; Yardım Edebildiğimizi Nasıl Anlarız.,Süreç Raporları Aracılığıyla İletişim Becerilerini Değerlendirme; Etkili Havale Yapabilmek.,Seminer, Dersin Değerlendirilmesi.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders kapsamında öğrenciler uygulamada kullanacakları kuramlar ve süreçler hakkındaki bilgilerini geliştirirler. Dersin hedefi; öğrencinin, bu bilgileri eyleme dönüştürebilmesidir. Bu ders, özel sorun alanlarına yönelik olarak birey, aile, grup, örgüt ve toplum düzeyinde sosyal hizmet süreçlerinin çeşitli vakaların incelenmesi ve grup egzersizlerinin gerçekleştirilmesi yolu ile irdelenmesini kapsar. Çeşitli vaka örneklerinin sınıftaki öğrencilerin birey ve grup olarak yapacakları egzersizler aracılığıyla irdelenmesi, öğrencilere diğer derslerde okudukları teorik bilgileri hayata geçirme fırsatı vermektedir. | 10, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 4, 5, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem Kuramını Hayata Geçirmek; Değer Çatışmaları, Çözümleme Yolları. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
2 | NASW Etik Kurallarını Anlama ve Kullanma; Politik Kararları Etkileyen Değerler ve Etik Kuralları Anlama. | NASW web sayfasından değer ve ilkelerin araştırılması |
3 | İlişki Kurma; Kazançların Gözden Geçirilmesi. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
4 | Kaybı Anlamak; Yardım İstemeyen Aile İle Çalışma. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
5 | Mülakatı Uygulama ve Analiz Etme; Güce Dayalı Mülakat. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
6 | Birey, Aile, Organizasyon ve Toplum İçin Bilgi Toplama Yöntemleri. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
7 | Süreç Analizi, Öğrenci Sunumları. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Seçilen konunun sunumuna hazırlanma |
8 | Grup Mülakatı; Ailenin Köklerini Değerlendirme. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
9 | Örgütsel Farklılık; Değerlendirme ve Değişim İçin Örgütsel Konuların Ele Alınışı. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
10 | Çalışmaya Gönüllü Olmayan Müracaatçı İle Anlaşma Yapmak; Hizmet Hedeflerinde Çoklu Yaklaşımlar. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
11 | Ebeveyn Grubunu Yönetme; Topluma Müdahalede Strateji Oluşturma. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
12 | Yaşam Krizleri Sırasında Aileye Müdahale; Yardım Edebildiğimizi Nasıl Anlarız. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
13 | Süreç Raporları Aracılığıyla İletişim Becerilerini Değerlendirme; Etkili Havale Yapabilmek. | Öğretim üyesi tarafından verilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
14 | Seminer, Dersin Değerlendirilmesi. | Dersin genel değerlendirmesini yapabilmek için tüm süreci gözden geçirmek |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |