Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RUH SAĞLIĞI, BOZUKLUKLARI VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikiyatrik sosyal hizmetin temelleri, gelişimi, vakalar üzerinden ruh sağlığı sorunlarının ve sosyal hizmet müdahalelerinin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikiyatrik sosyal hizmet alanına giriş, tanımlar,Psikiyatrik sosyal hizmet alanında kullanılan teoriler,Psikiyatrik sosyal hizmetin gelişiminde etkili olan bakış açıları,Psikiyatrik sosyal hizmetin gelişiminde etkili olan bakış açıları,Psikiyatrik tedavide psikiyatrik sosyal hizmet uzmanının işlevi,Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi,Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi,Psikiyatrik sosyal hizmette değişen roller,Psikiyatrik tedavide ekip çalışması,Psikiyatrik sosyal hizmette etik konular ve yasal durumlar,Koruyucu ruh sağlığı hizmetleri ve toplum bakımı,Psikiyatrik sosyal hizmette iyi uygulamaya sahip farklı ülke örnekleri ,Psikiyatrik sosyal hizmette iyi uygulamaya sahip farklı ülke örnekleri,Farklı yaklaşımlara göre vaka çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, teorik bilgi birikimine ek olarak psikiyatri kliniğindeki hasta ve hasta aileleriyle mesleki çalışmanın özellikleri hakkında beceri geliştirir ve değerlendirir. | 10, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikiyatrik sosyal hizmet alanına giriş, tanımlar | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
2 | Psikiyatrik sosyal hizmet alanında kullanılan teoriler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
3 | Psikiyatrik sosyal hizmetin gelişiminde etkili olan bakış açıları | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
4 | Psikiyatrik sosyal hizmetin gelişiminde etkili olan bakış açıları | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
5 | Psikiyatrik tedavide psikiyatrik sosyal hizmet uzmanının işlevi | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
6 | Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
7 | Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
8 | Psikiyatrik sosyal hizmette değişen roller | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
9 | Psikiyatrik tedavide ekip çalışması | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
10 | Psikiyatrik sosyal hizmette etik konular ve yasal durumlar | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
11 | Koruyucu ruh sağlığı hizmetleri ve toplum bakımı | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
12 | Psikiyatrik sosyal hizmette iyi uygulamaya sahip farklı ülke örnekleri | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
13 | Psikiyatrik sosyal hizmette iyi uygulamaya sahip farklı ülke örnekleri | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
14 | Farklı yaklaşımlara göre vaka çalışmaları | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
Kaynak |
Arıkan, Ç. ve Ladiper, D. (1996) Ruh Hastalıklarının Tedavisinde Psiko-sosyal Bir Boyut. Ankara: Şafak Matbaacılık. Özdemir, U. (2000) Türkiye'de Psikiyatrik Sosyal Hizmet, Ankara: Aydınlar Matbaası. |
Stuart, P.H. (1997). Community Care and the Origins of Psychiatric Social Work, Social Work in Health Care, 25:3, 25- 36. Aviram, U. (2002). The Changing Role of the Social Worker in the Mental Health System, Social Work in Health Care, 35:1, 617- 634. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RUH SAĞLIĞI, BOZUKLUKLARI VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikiyatrik sosyal hizmetin temelleri, gelişimi, vakalar üzerinden ruh sağlığı sorunlarının ve sosyal hizmet müdahalelerinin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikiyatrik sosyal hizmet alanına giriş, tanımlar,Psikiyatrik sosyal hizmet alanında kullanılan teoriler,Psikiyatrik sosyal hizmetin gelişiminde etkili olan bakış açıları,Psikiyatrik sosyal hizmetin gelişiminde etkili olan bakış açıları,Psikiyatrik tedavide psikiyatrik sosyal hizmet uzmanının işlevi,Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi,Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi,Psikiyatrik sosyal hizmette değişen roller,Psikiyatrik tedavide ekip çalışması,Psikiyatrik sosyal hizmette etik konular ve yasal durumlar,Koruyucu ruh sağlığı hizmetleri ve toplum bakımı,Psikiyatrik sosyal hizmette iyi uygulamaya sahip farklı ülke örnekleri ,Psikiyatrik sosyal hizmette iyi uygulamaya sahip farklı ülke örnekleri,Farklı yaklaşımlara göre vaka çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler, teorik bilgi birikimine ek olarak psikiyatri kliniğindeki hasta ve hasta aileleriyle mesleki çalışmanın özellikleri hakkında beceri geliştirir ve değerlendirir. | 10, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikiyatrik sosyal hizmet alanına giriş, tanımlar | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
2 | Psikiyatrik sosyal hizmet alanında kullanılan teoriler | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
3 | Psikiyatrik sosyal hizmetin gelişiminde etkili olan bakış açıları | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
4 | Psikiyatrik sosyal hizmetin gelişiminde etkili olan bakış açıları | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
5 | Psikiyatrik tedavide psikiyatrik sosyal hizmet uzmanının işlevi | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
6 | Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
7 | Psikiyatrik sosyal hizmetin tarihsel gelişimi | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
8 | Psikiyatrik sosyal hizmette değişen roller | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
9 | Psikiyatrik tedavide ekip çalışması | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
10 | Psikiyatrik sosyal hizmette etik konular ve yasal durumlar | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
11 | Koruyucu ruh sağlığı hizmetleri ve toplum bakımı | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
12 | Psikiyatrik sosyal hizmette iyi uygulamaya sahip farklı ülke örnekleri | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
13 | Psikiyatrik sosyal hizmette iyi uygulamaya sahip farklı ülke örnekleri | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
14 | Farklı yaklaşımlara göre vaka çalışmaları | Konu ile ilgili literatür incelemesi |
Kaynak |
Arıkan, Ç. ve Ladiper, D. (1996) Ruh Hastalıklarının Tedavisinde Psiko-sosyal Bir Boyut. Ankara: Şafak Matbaacılık. Özdemir, U. (2000) Türkiye'de Psikiyatrik Sosyal Hizmet, Ankara: Aydınlar Matbaası. |
Stuart, P.H. (1997). Community Care and the Origins of Psychiatric Social Work, Social Work in Health Care, 25:3, 25- 36. Aviram, U. (2002). The Changing Role of the Social Worker in the Mental Health System, Social Work in Health Care, 35:1, 617- 634. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |