Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL GRUP VE GRUPLA ÇALIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Can CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gruplarla sosyal hizmet ile ilgili teori ve yaklaşımların incelenmesi, bu teori ve yaklaşımların sosyal hizmetin amaçları doğrultusunda bütünleştirilmesi, tartışılması ve gruplarla sosyal hizmet müdahalesinin aşamaları konularının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme.,Grup Dinamiği Kavramı,Grupla Sosyal Hizmetin Tarihsel Gelişim Süreci,Grup Çalışmasında Etkili Olan Teoriler,Sosyal Hizmet Uygulamalarında Gruplarla Çalışmanın Önemi ,Sosyal Hizmet Uzmanının Grup Sürecindeki Mesleki Rolleri ve Becerileri ,Ara sınav genel tekrar,Grup Sürecinin Aşamaları: Grubun Oluşturulması ,Grup Sürecinin Aşamaları: Başlangıç Aşaması-Güven Kazanma, Özerklik ve Çatışmaların Çözümü ,Sosyal Hizmet Uzmanının Grubu Tanıma ve Değerlendirmeye İlişkin Görevleri ,Grup Sürecinin Aşamaları: Gelişme Aşaması- Yakınlaşma, Bağlılık, Bütünleşme ,Grup Sürecinin Aşamaları: Ayrışma, Bağımsızlaşma ,Grup Sürecinin Sonlandırılması ,Örnek grup çalışması tasarlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Grup kavramını ve grupların insan yaşamındaki önemini kavrar. | 10, 16 | A, E |
Grup türleri hakkında bilgi edinir. | 9 | A, E |
Grup çalışmasında etkili olan teoriler hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A, E |
Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinde sosyal hizmet uzmanının işlevlerini ve rollerini tartışır. | 10, 19 | A, E |
Grup sürecinin aşamalarını kavramsallaştırır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Planlı değişim sürecini grup çalışmaları ile bütünleştirir. | 10, 9 | A, E |
Farklı müracaatçı gruplarıyla kurulacak gruplar konusunda bilgi edinir. | 10, 19 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme. | |
2 | Grup Dinamiği Kavramı | Literatür taraması |
3 | Grupla Sosyal Hizmetin Tarihsel Gelişim Süreci | Literatür taraması |
4 | Grup Çalışmasında Etkili Olan Teoriler | Literatür taraması |
5 | Sosyal Hizmet Uygulamalarında Gruplarla Çalışmanın Önemi | Literatür taraması |
6 | Sosyal Hizmet Uzmanının Grup Sürecindeki Mesleki Rolleri ve Becerileri | Literatür taraması |
7 | Ara sınav genel tekrar | |
8 | Grup Sürecinin Aşamaları: Grubun Oluşturulması | Literatür taraması |
9 | Grup Sürecinin Aşamaları: Başlangıç Aşaması-Güven Kazanma, Özerklik ve Çatışmaların Çözümü | Literatür taraması |
10 | Sosyal Hizmet Uzmanının Grubu Tanıma ve Değerlendirmeye İlişkin Görevleri | Literatür taraması |
11 | Grup Sürecinin Aşamaları: Gelişme Aşaması- Yakınlaşma, Bağlılık, Bütünleşme | Literatür taraması |
12 | Grup Sürecinin Aşamaları: Ayrışma, Bağımsızlaşma | Literatür taraması |
13 | Grup Sürecinin Sonlandırılması | Literatür taraması |
14 | Örnek grup çalışması tasarlama |
Kaynak |
Öğretim elemanı tarafından verilen ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL GRUP VE GRUPLA ÇALIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Can CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gruplarla sosyal hizmet ile ilgili teori ve yaklaşımların incelenmesi, bu teori ve yaklaşımların sosyal hizmetin amaçları doğrultusunda bütünleştirilmesi, tartışılması ve gruplarla sosyal hizmet müdahalesinin aşamaları konularının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme.,Grup Dinamiği Kavramı,Grupla Sosyal Hizmetin Tarihsel Gelişim Süreci,Grup Çalışmasında Etkili Olan Teoriler,Sosyal Hizmet Uygulamalarında Gruplarla Çalışmanın Önemi ,Sosyal Hizmet Uzmanının Grup Sürecindeki Mesleki Rolleri ve Becerileri ,Ara sınav genel tekrar,Grup Sürecinin Aşamaları: Grubun Oluşturulması ,Grup Sürecinin Aşamaları: Başlangıç Aşaması-Güven Kazanma, Özerklik ve Çatışmaların Çözümü ,Sosyal Hizmet Uzmanının Grubu Tanıma ve Değerlendirmeye İlişkin Görevleri ,Grup Sürecinin Aşamaları: Gelişme Aşaması- Yakınlaşma, Bağlılık, Bütünleşme ,Grup Sürecinin Aşamaları: Ayrışma, Bağımsızlaşma ,Grup Sürecinin Sonlandırılması ,Örnek grup çalışması tasarlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Grup kavramını ve grupların insan yaşamındaki önemini kavrar. | 10, 16 | A, E |
Grup türleri hakkında bilgi edinir. | 9 | A, E |
Grup çalışmasında etkili olan teoriler hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A, E |
Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinde sosyal hizmet uzmanının işlevlerini ve rollerini tartışır. | 10, 19 | A, E |
Grup sürecinin aşamalarını kavramsallaştırır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Planlı değişim sürecini grup çalışmaları ile bütünleştirir. | 10, 9 | A, E |
Farklı müracaatçı gruplarıyla kurulacak gruplar konusunda bilgi edinir. | 10, 19 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme. | |
2 | Grup Dinamiği Kavramı | Literatür taraması |
3 | Grupla Sosyal Hizmetin Tarihsel Gelişim Süreci | Literatür taraması |
4 | Grup Çalışmasında Etkili Olan Teoriler | Literatür taraması |
5 | Sosyal Hizmet Uygulamalarında Gruplarla Çalışmanın Önemi | Literatür taraması |
6 | Sosyal Hizmet Uzmanının Grup Sürecindeki Mesleki Rolleri ve Becerileri | Literatür taraması |
7 | Ara sınav genel tekrar | |
8 | Grup Sürecinin Aşamaları: Grubun Oluşturulması | Literatür taraması |
9 | Grup Sürecinin Aşamaları: Başlangıç Aşaması-Güven Kazanma, Özerklik ve Çatışmaların Çözümü | Literatür taraması |
10 | Sosyal Hizmet Uzmanının Grubu Tanıma ve Değerlendirmeye İlişkin Görevleri | Literatür taraması |
11 | Grup Sürecinin Aşamaları: Gelişme Aşaması- Yakınlaşma, Bağlılık, Bütünleşme | Literatür taraması |
12 | Grup Sürecinin Aşamaları: Ayrışma, Bağımsızlaşma | Literatür taraması |
13 | Grup Sürecinin Sonlandırılması | Literatür taraması |
14 | Örnek grup çalışması tasarlama |
Kaynak |
Öğretim elemanı tarafından verilen ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |