Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra KÖTEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sosyolojinin temel kavram ve kuramları, aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri, toplumun sosyal yapısı, sosyal tabakalaşma ve sosyal değişim kavramlarını sosyal bakış açısı ile incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları,Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi,Sosyolojide Temel Yaklaşımlar,Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum,Birey ve Toplum,Toplum ve Aile,Kültür,Toplumsallaşma,Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları, Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri,Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik,Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik,Yerleşim Düzeni, Nüfus; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kültür, Toplum, Bilim ve Yöntem hakkında bilgi sahibi olacaklardır. | 10, 16, 19, 9 | A |
Sosyal yapıları tartışır. | 10, 9 | A |
Sosyal ilişkileri, sosyal tabakalaşmayı ve sosyal değişmeyi açıklar. | 10, 19, 9 | A |
1.1. Sosyolojiyi tanımlayabilir ve sosyolojinin temel kavramlarını sıralayabilirler. | 19, 9 | A |
1.2. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetleyebilir ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırabilirler. | 19, 9 | A |
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlayabileceklerdir. | 10, 12, 19, 9 | A |
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirirler. | 19, 9 | A |
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini tartışırlar. | 16, 19, 9 | A |
2.3. Toplumsal olayları sosyolojik bakış açısıyla tartışırlar. | 10, 16, 19, 9 | |
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktorleri tanımlayabileceklerdir. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.1. Aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri açıklarlar, | 10, 16, 19, 9 | A |
3.2. Toplumun sosyal yapısı hakkında tartışırlar, | 10, 16, 19, 9 | A |
3.3. Sosyal ilişkiler, sosyal tabakalaşma, sosyal değişmeyi tanımlar ve karşılaştırırlar. | 10, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları | |
2 | Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi | |
3 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar | |
4 | Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum | |
5 | Birey ve Toplum | |
6 | Toplum ve Aile | |
8 | Kültür | |
9 | Toplumsallaşma | |
10 | Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları | |
11 | Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri | |
12 | Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik | |
13 | Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik | |
14 | Yerleşim Düzeni, Nüfus |
Kaynak |
İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. |
Giddens,Anthony,(2008)'Sosyoloji' Kırmızı Yay. İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. Sezai, İhsan, (2014)'Sosyolojiye Giriş', Beta Yay. Kerim Edinsel (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 15 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 15 | 15 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 1 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİYE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra KÖTEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sosyolojinin temel kavram ve kuramları, aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri, toplumun sosyal yapısı, sosyal tabakalaşma ve sosyal değişim kavramlarını sosyal bakış açısı ile incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları,Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi,Sosyolojide Temel Yaklaşımlar,Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum,Birey ve Toplum,Toplum ve Aile,Kültür,Toplumsallaşma,Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları, Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri,Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik,Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik,Yerleşim Düzeni, Nüfus; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kültür, Toplum, Bilim ve Yöntem hakkında bilgi sahibi olacaklardır. | 10, 16, 19, 9 | A |
Sosyal yapıları tartışır. | 10, 9 | A |
Sosyal ilişkileri, sosyal tabakalaşmayı ve sosyal değişmeyi açıklar. | 10, 19, 9 | A |
1.1. Sosyolojiyi tanımlayabilir ve sosyolojinin temel kavramlarını sıralayabilirler. | 19, 9 | A |
1.2. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetleyebilir ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırabilirler. | 19, 9 | A |
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlayabileceklerdir. | 10, 12, 19, 9 | A |
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirirler. | 19, 9 | A |
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini tartışırlar. | 16, 19, 9 | A |
2.3. Toplumsal olayları sosyolojik bakış açısıyla tartışırlar. | 10, 16, 19, 9 | |
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktorleri tanımlayabileceklerdir. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.1. Aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri açıklarlar, | 10, 16, 19, 9 | A |
3.2. Toplumun sosyal yapısı hakkında tartışırlar, | 10, 16, 19, 9 | A |
3.3. Sosyal ilişkiler, sosyal tabakalaşma, sosyal değişmeyi tanımlar ve karşılaştırırlar. | 10, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları | |
2 | Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi | |
3 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar | |
4 | Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum | |
5 | Birey ve Toplum | |
6 | Toplum ve Aile | |
8 | Kültür | |
9 | Toplumsallaşma | |
10 | Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları | |
11 | Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri | |
12 | Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik | |
13 | Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik | |
14 | Yerleşim Düzeni, Nüfus |
Kaynak |
İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. |
Giddens,Anthony,(2008)'Sosyoloji' Kırmızı Yay. İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. Sezai, İhsan, (2014)'Sosyolojiye Giriş', Beta Yay. Kerim Edinsel (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |