Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Gözde DEĞİRMENCİ ŞANAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin Türk adalet sisteminin örgütlenmesi, işleyişi ve özelliklerini tanıması, her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici amaçlara yönelik sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleri,Kriminoloji bilim dalı / suçbilim,Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri,Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri,Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri,Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Yetişkin suçluların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Denetimli serbestlik hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Adli tıp ve sosyal hizmet.,Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleri,Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Dersin Genel Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Adli sosyal hizmetin öğrencilere tanıtılmasına yönelik bu ders kapsamında, suça yönelmiş çocukların hakları ve ihtiyaçları; “Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme” ve “İnsan Hakları Beyannamesi” kapsamında çocuk-genç ve yetişkin suçlular; Türkiye’de suça yönelmiş çocuklar ve yetişkinlerle ilgili adalet sistemlerinin özellikleri; her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları gibi konular bulunmaktadır. | 10, 12, 13, 15, 16, 19, 20, 4, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
2 | Kriminoloji bilim dalı / suçbilim | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
3 | Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
4 | Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
5 | Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
6 | Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
7 | Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
8 | Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
9 | Yetişkin suçluların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
10 | Denetimli serbestlik hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
11 | Adli tıp ve sosyal hizmet. | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
12 | Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
13 | Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
14 | Dersin Genel Değerlendirilmesi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
Kaynak |
• Ballar, Suat, Türk Hukukunda Sosyal Hizmet ve Çocuklar, İstanbul, Cem Ofset, 1988 • Bardak, Cengiz, Cezaların İnfazı ve İnfaz Müesseseleri, Ankara, Yetkin Yayınları, 1996 • Barker, Robert L., Douglas M. Branson, Forensic Social Work, New York, Haworth Press, 1993 • Croall, D.T., Criminal Justice, London, Longman, 1998 • İl, Sunay, “Adli Sosyal Hizmet”, Psikiyatri Dergisi, Cilt 4, No 2, 2003 • Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı, Ankara, Yargıçoğlu • Matbaası, 1989 • Loeber, Rolf, David P. Farrington, (eds.), Serious and Violent Juvenile Offenders, Thousand • Oaks, Sage Publication, 1998 • McIvor, Gill (ed.), Working with Offenders, Jessica Kingsley Publishers, 1995 • McIvor, Gill, Peter Raynor (eds.), Developments in Social Work with Offenders, Jessica • Kingsley Publishers, 2007 • Uluğtekin, Sevda, Hükümlü Çocuk ve Yeniden Toplumsallaşma, Ankara, Bizim Büro, 1991 • Uluğtekin, Sevda, Çocuk Mahkemeleri ve Sosyal İnceleme Raporları, Bizim Büro, 1994 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Gözde DEĞİRMENCİ ŞANAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin Türk adalet sisteminin örgütlenmesi, işleyişi ve özelliklerini tanıması, her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici amaçlara yönelik sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleri,Kriminoloji bilim dalı / suçbilim,Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri,Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri,Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri,Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Yetişkin suçluların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Denetimli serbestlik hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Adli tıp ve sosyal hizmet.,Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleri,Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Dersin Genel Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Adli sosyal hizmetin öğrencilere tanıtılmasına yönelik bu ders kapsamında, suça yönelmiş çocukların hakları ve ihtiyaçları; “Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme” ve “İnsan Hakları Beyannamesi” kapsamında çocuk-genç ve yetişkin suçlular; Türkiye’de suça yönelmiş çocuklar ve yetişkinlerle ilgili adalet sistemlerinin özellikleri; her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları gibi konular bulunmaktadır. | 10, 12, 13, 15, 16, 19, 20, 4, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
2 | Kriminoloji bilim dalı / suçbilim | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
3 | Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
4 | Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
5 | Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
6 | Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
7 | Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
8 | Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
9 | Yetişkin suçluların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
10 | Denetimli serbestlik hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
11 | Adli tıp ve sosyal hizmet. | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
12 | Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
13 | Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
14 | Dersin Genel Değerlendirilmesi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. |
Kaynak |
• Ballar, Suat, Türk Hukukunda Sosyal Hizmet ve Çocuklar, İstanbul, Cem Ofset, 1988 • Bardak, Cengiz, Cezaların İnfazı ve İnfaz Müesseseleri, Ankara, Yetkin Yayınları, 1996 • Barker, Robert L., Douglas M. Branson, Forensic Social Work, New York, Haworth Press, 1993 • Croall, D.T., Criminal Justice, London, Longman, 1998 • İl, Sunay, “Adli Sosyal Hizmet”, Psikiyatri Dergisi, Cilt 4, No 2, 2003 • Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı, Ankara, Yargıçoğlu • Matbaası, 1989 • Loeber, Rolf, David P. Farrington, (eds.), Serious and Violent Juvenile Offenders, Thousand • Oaks, Sage Publication, 1998 • McIvor, Gill (ed.), Working with Offenders, Jessica Kingsley Publishers, 1995 • McIvor, Gill, Peter Raynor (eds.), Developments in Social Work with Offenders, Jessica • Kingsley Publishers, 2007 • Uluğtekin, Sevda, Hükümlü Çocuk ve Yeniden Toplumsallaşma, Ankara, Bizim Büro, 1991 • Uluğtekin, Sevda, Çocuk Mahkemeleri ve Sosyal İnceleme Raporları, Bizim Büro, 1994 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |