Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Halk sağlığı yaklaşımını, çalışma alanlarını, sağlık sorunlarına halk sağlığı bakış açısını tartışabilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk Sağlığına Giriş, Halk sağlığı branşının temel felsefesi, kapsamı ve ilkeleri,Sağlıklı beslenme ve spor,Beslenme durumunun iyileştirilmesi,Üreme sağlığı/aile planlaması,Kadın sağlığı,Bulaşıcı hastalıklar,Çocuk sağlığı,Çocuk sağlığı, Yaşlı sağlığı,Kronik hastalıklar,Ruh sağlığı ve sosyal sağlık, Çevre ve iş sağlığı,Genel tekrar ve tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Halk sağlığı branşına ilişkin temel kavramları tartışabilmesi | 18, 9 | A, E |
Sağlıklı olmak ve sağlığı geliştirmek için gereken koşulları açıklayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Temel sağlık hizmetleri kapsamında yürütülen ülke halk sağlığı programlarını yorumlayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Bulaşıcı hastalıklarla mücadeleye ilişkin programları tanımlayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Toplumdaki özel grupların önemli/öncelikli sağlık sorunlarını halk sağlığı bakış açısıyla yorumlayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Dünyada ve Türkiye'deki çocuk , genç ve yaşlı sağlığı sorunlarını tanımlayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığına Giriş | 1. kaynak sf 1- 17 6. kaynak sf 379-392 |
2 | Halk sağlığı branşının temel felsefesi, kapsamı ve ilkeleri | 1. kaynak sf 19-42 |
3 | Sağlıklı beslenme ve spor | 1. kaynak sf 453-490 |
4 | Beslenme durumunun iyileştirilmesi | 1. kaynak sf 453-490 |
5 | Üreme sağlığı/aile planlaması | 1. kaynak sf 125-153 |
6 | Kadın sağlığı | 1. kaynak sf 93-122 |
7 | Bulaşıcı hastalıklar | 1. kaynak sf 411-451 |
8 | Çocuk sağlığı | 1. kaynak sf 43-65 |
9 | Çocuk sağlığı | 1. kaynak sf 43-65 |
10 | Yaşlı sağlığı | 1. kaynak sf 205-266 |
11 | Kronik hastalıklar | 1. kaynak sf 205-266 |
12 | Ruh sağlığı ve sosyal sağlık | 1. kaynak sf 155-178 |
13 | Çevre ve iş sağlığı | 1. kaynak sf 229-272 |
14 | Genel tekrar ve tartışma | https://www.thsk.gov.tr/ |
Kaynak |
Ders Notları derste öğrencilere verilecektir. |
1. Halk sağlığı, B. Piyal, Ankara 2011 2. Sabahat Tezcan, Epidemiyoloji: Tıbbi Araştırmaların Yöntembilimi 3. Çağatay Güler, Levent Akın; Halk Sağlığı 4. Avrupa ve Dünya Sağlık Raporları 5. Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Stratejik Planları 6. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon , A. Karaduöam, Ö. Tunca, 2016,Pelikan |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | ||||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 14 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 8 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 14 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Halk sağlığı yaklaşımını, çalışma alanlarını, sağlık sorunlarına halk sağlığı bakış açısını tartışabilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk Sağlığına Giriş, Halk sağlığı branşının temel felsefesi, kapsamı ve ilkeleri,Sağlıklı beslenme ve spor,Beslenme durumunun iyileştirilmesi,Üreme sağlığı/aile planlaması,Kadın sağlığı,Bulaşıcı hastalıklar,Çocuk sağlığı,Çocuk sağlığı, Yaşlı sağlığı,Kronik hastalıklar,Ruh sağlığı ve sosyal sağlık, Çevre ve iş sağlığı,Genel tekrar ve tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Halk sağlığı branşına ilişkin temel kavramları tartışabilmesi | 18, 9 | A, E |
Sağlıklı olmak ve sağlığı geliştirmek için gereken koşulları açıklayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Temel sağlık hizmetleri kapsamında yürütülen ülke halk sağlığı programlarını yorumlayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Bulaşıcı hastalıklarla mücadeleye ilişkin programları tanımlayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Toplumdaki özel grupların önemli/öncelikli sağlık sorunlarını halk sağlığı bakış açısıyla yorumlayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Dünyada ve Türkiye'deki çocuk , genç ve yaşlı sağlığı sorunlarını tanımlayabilmesi | 18, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığına Giriş | 1. kaynak sf 1- 17 6. kaynak sf 379-392 |
2 | Halk sağlığı branşının temel felsefesi, kapsamı ve ilkeleri | 1. kaynak sf 19-42 |
3 | Sağlıklı beslenme ve spor | 1. kaynak sf 453-490 |
4 | Beslenme durumunun iyileştirilmesi | 1. kaynak sf 453-490 |
5 | Üreme sağlığı/aile planlaması | 1. kaynak sf 125-153 |
6 | Kadın sağlığı | 1. kaynak sf 93-122 |
7 | Bulaşıcı hastalıklar | 1. kaynak sf 411-451 |
8 | Çocuk sağlığı | 1. kaynak sf 43-65 |
9 | Çocuk sağlığı | 1. kaynak sf 43-65 |
10 | Yaşlı sağlığı | 1. kaynak sf 205-266 |
11 | Kronik hastalıklar | 1. kaynak sf 205-266 |
12 | Ruh sağlığı ve sosyal sağlık | 1. kaynak sf 155-178 |
13 | Çevre ve iş sağlığı | 1. kaynak sf 229-272 |
14 | Genel tekrar ve tartışma | https://www.thsk.gov.tr/ |
Kaynak |
Ders Notları derste öğrencilere verilecektir. |
1. Halk sağlığı, B. Piyal, Ankara 2011 2. Sabahat Tezcan, Epidemiyoloji: Tıbbi Araştırmaların Yöntembilimi 3. Çağatay Güler, Levent Akın; Halk Sağlığı 4. Avrupa ve Dünya Sağlık Raporları 5. Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Stratejik Planları 6. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon , A. Karaduöam, Ö. Tunca, 2016,Pelikan |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir. | X | |||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar. | X | |||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | X | |||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | X | |||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | ||||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | X | |||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | X | |||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |