Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Sağlık Hukuku ile ilgili temel bilgileri, mesleki uygulamalara yardımcı olacak şekilde vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, kaynakların tanıtılması, ölçme ve değerlendirme metodunun açıklanması,Anayasa’da ve İnsan Hakları Belgelerinde Sağlıkla İlgili Düzenlemeler,Sağlık Alanında İnsan Hakları,Sağlık Teşkilatı,Kamu Sağlığının Korunması,Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasına İlişkin Kurallar,Sağlık Alanındaki Meslek Mensuplarının Özel Yetki ve Sorumlulukları,Hukuk Alanında Kişi Kavramı ve Alt Ayrımları,Kamu Sağlık Kurum ve Kuruluşları,Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşları,Genel Sağlık Sigortası,Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukukî niteliği,Hatalı tıbbî uygulama ve hukukî sorumluluk.,Hekimlerin ve diğer sağlık personelinin ceza hukuku sorumluluğu, sağlık mevzuatı. ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1. Sağlık Hukuku ile ilgili kavramları ve sağlık mevzuatını açıklar. | 16, 4, 9 | A |
2. İç ve uluslararası hukuk çerçevesi içinde sağlıkla ilgili temel düzenlemeleri anlatır. | 16, 4, 9 | A |
3. Sağlık personelinin hukuk alanındaki sorumluluğunu açıklar. | 16, 4, 9 | A |
4. Anayasa ve İnsan Hakları Belgelerinde yer alan sağlıkla ilgili düzenlemeleri yorumlar. | 16, 4, 9 | A |
5. Kamu ve özel sağlık kuruluşlarının yapısı ve işleyişine ilişkin hukuksal alt yapıyı değerlendirebilecektir. | 16, 4, 9 | A |
6. Sağlık kurumlarında hekim ve diğer sağlık personelinin yükümlülüklerini sıralar. | 16, 4, 9 | A |
7. Sağlık kurumlarında hasta haklarının neler olduğunu ve ihlali halinde yasal yaptırımları sıralar. | 16, 4, 9 | A |
8. Kamu sağlığının korunmasına ilişkin hukuk kurallarını kavrar. | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, kaynakların tanıtılması, ölçme ve değerlendirme metodunun açıklanması | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | Anayasa’da ve İnsan Hakları Belgelerinde Sağlıkla İlgili Düzenlemeler | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | Sağlık Alanında İnsan Hakları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | Sağlık Teşkilatı | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | Kamu Sağlığının Korunması | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasına İlişkin Kurallar | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | Sağlık Alanındaki Meslek Mensuplarının Özel Yetki ve Sorumlulukları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | Hukuk Alanında Kişi Kavramı ve Alt Ayrımları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | Kamu Sağlık Kurum ve Kuruluşları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | Genel Sağlık Sigortası | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukukî niteliği | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | Hatalı tıbbî uygulama ve hukukî sorumluluk. | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | Hekimlerin ve diğer sağlık personelinin ceza hukuku sorumluluğu, sağlık mevzuatı. | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Ders notları |
Sağlık Hukuku, Tıp Hukuku ve derste anlatılan konularla ilgili her türlü kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir. | ||||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar. | ||||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | ||||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | ||||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | ||||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | ||||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | ||||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HUKUKU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Zeynep Feyza EKER AYHAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Sağlık Hukuku ile ilgili temel bilgileri, mesleki uygulamalara yardımcı olacak şekilde vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, kaynakların tanıtılması, ölçme ve değerlendirme metodunun açıklanması,Anayasa’da ve İnsan Hakları Belgelerinde Sağlıkla İlgili Düzenlemeler,Sağlık Alanında İnsan Hakları,Sağlık Teşkilatı,Kamu Sağlığının Korunması,Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasına İlişkin Kurallar,Sağlık Alanındaki Meslek Mensuplarının Özel Yetki ve Sorumlulukları,Hukuk Alanında Kişi Kavramı ve Alt Ayrımları,Kamu Sağlık Kurum ve Kuruluşları,Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşları,Genel Sağlık Sigortası,Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukukî niteliği,Hatalı tıbbî uygulama ve hukukî sorumluluk.,Hekimlerin ve diğer sağlık personelinin ceza hukuku sorumluluğu, sağlık mevzuatı. ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; | ||
1. Sağlık Hukuku ile ilgili kavramları ve sağlık mevzuatını açıklar. | 16, 4, 9 | A |
2. İç ve uluslararası hukuk çerçevesi içinde sağlıkla ilgili temel düzenlemeleri anlatır. | 16, 4, 9 | A |
3. Sağlık personelinin hukuk alanındaki sorumluluğunu açıklar. | 16, 4, 9 | A |
4. Anayasa ve İnsan Hakları Belgelerinde yer alan sağlıkla ilgili düzenlemeleri yorumlar. | 16, 4, 9 | A |
5. Kamu ve özel sağlık kuruluşlarının yapısı ve işleyişine ilişkin hukuksal alt yapıyı değerlendirebilecektir. | 16, 4, 9 | A |
6. Sağlık kurumlarında hekim ve diğer sağlık personelinin yükümlülüklerini sıralar. | 16, 4, 9 | A |
7. Sağlık kurumlarında hasta haklarının neler olduğunu ve ihlali halinde yasal yaptırımları sıralar. | 16, 4, 9 | A |
8. Kamu sağlığının korunmasına ilişkin hukuk kurallarını kavrar. | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, kaynakların tanıtılması, ölçme ve değerlendirme metodunun açıklanması | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | Anayasa’da ve İnsan Hakları Belgelerinde Sağlıkla İlgili Düzenlemeler | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | Sağlık Alanında İnsan Hakları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | Sağlık Teşkilatı | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | Kamu Sağlığının Korunması | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasına İlişkin Kurallar | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | Sağlık Alanındaki Meslek Mensuplarının Özel Yetki ve Sorumlulukları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | Hukuk Alanında Kişi Kavramı ve Alt Ayrımları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | Kamu Sağlık Kurum ve Kuruluşları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşları | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | Genel Sağlık Sigortası | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukukî niteliği | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | Hatalı tıbbî uygulama ve hukukî sorumluluk. | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | Hekimlerin ve diğer sağlık personelinin ceza hukuku sorumluluğu, sağlık mevzuatı. | Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Ders notları |
Sağlık Hukuku, Tıp Hukuku ve derste anlatılan konularla ilgili her türlü kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir. | ||||||
2 | PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar. | ||||||
3 | PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
4 | PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular. | ||||||
6 | PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir. | ||||||
8 | PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | X | |||||
11 | PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur. | X | |||||
12 | PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar. | ||||||
13 | PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur. | ||||||
14 | PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
15 | PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır. | ||||||
16 | PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır. | X | |||||
17 | PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |