Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
SAĞLIK İÇİN SOSYAL BİLİMLER 2+0 2 3,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler Hastane Yönetimi, Tıbbi Dokümantasyon
Dersin Dili Ä°ngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. Yeter DEMÄ°R USLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üye. Metin UYAR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı SaÄŸlık bilimleri ile sosyal bilimlerin kuramsal ve uygulamalı çalışma alanları arasındaki iliÅŸkiyi ve sosyal bilimlerin perspektif, kavram ve yöntemlerinin saÄŸlık alanına uygulanması ile deÄŸiÅŸen saÄŸlık anlayışını incelemektir.
Dersin İçeriği Bu ders; GiriÅŸ,SaÄŸlık, Hastalık ve Beden,SaÄŸlığın Sosyal Belirleyicileri,SaÄŸlık ve Ä°ktidar,SaÄŸlıkta EÅŸitsizlik,Toplumsal Cinsiyet ve SaÄŸlık,Çalışma ve Ä°ÅŸ SaÄŸlığı,SaÄŸlık ve Yeni Biyoteknolojiler,Geleneksel ve Modern Tıp Yaklaşımları,SaÄŸlık ve Hastalık Anlatıları,SaÄŸlık ve Hastalığın Popüler Kültürdeki Temsilleri,SaÄŸlık Politikaları,KüreselleÅŸme ve SaÄŸlık,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci:
1. Sağlık bilimleri ile sosyal bilimlerin yaklaşım, kavram ve yöntemlerini tartışır. 1, 2 A
2. Sağlık, hastalık, haklar ve eşitsizlikler kavramlarını sorgular. 1, 2 A
3. Sağlık politikalarını ve sağlık iktidar ilişkisini sorgular. 1, 2 A
4. Sağlığın kültür ve çevre ile ilişkisini ifade eder. 1, 2 A
5. Sosyal bilimlerin yöntemleri kullanılarak değişen sağlık anlayışı ve sağlığa bakış açısını ayırt eder. 1, 2 A
6. Antropoloji, sosyoloji, demografi ve sağlık ilişkisini tanır. 1, 2 A
7. Geleneksel ve modern sağlık yaklaşımlarını tartışır ve kıyaslar. 1, 2 A
8. Güncel sosyal sorunlar ile sağlık ilişkisini sorgular. 1, 2 A
9. Yeni teknolojiler ve küreselleşen dünyanın sağlık kavramını nasıl etkilediğini analiz eder. 1, 2 A
10. Sağlığın sosyal ve kültürel boyutlarını göz önünde bulundurarak farklı sağlık konularına yaklaşımı tartışır. 1, 2 A
11. Sağlık ve hastalığın toplumsal cinsiyet, ırk, etnisite, cinsel yönelim ve sosyal sınıf gibi analitik kategorilerle etkileşimini tartışır. 1, 2 A
12. Sağlıkta eşitsizliğin nedenlerini ve boyutlarını sorgular. 1, 2 A
13. Değişik ülke örneklerini tartışır. 1, 2 A
14. Sağlık ve hastalığın sanat ve popüler kültürdeki temsillerini ve bunların anlamlarını sorgular. 1, 2 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Ders notlarının okunması
2 Sağlık, Hastalık ve Beden Ders notlarının okunması
3 Sağlığın Sosyal Belirleyicileri Ders notlarının okunması
4 Sağlık ve İktidar Ders notlarının okunması
5 Sağlıkta Eşitsizlik Ders notlarının okunması
6 Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık Ders notlarının okunması
7 Çalışma ve İş Sağlığı Ders notlarının okunması
8 Sağlık ve Yeni Biyoteknolojiler Ders notlarının okunması
9 Geleneksel ve Modern Tıp Yaklaşımları Ders notlarının okunması
10 Sağlık ve Hastalık Anlatıları Ders notlarının okunması
11 Sağlık ve Hastalığın Popüler Kültürdeki Temsilleri Ders notlarının okunması
12 Sağlık Politikaları Ders notlarının okunması
13 Küreselleşme ve Sağlık Ders notlarının okunması
14 Genel tekrar Ders notlarının okunması
Kaynaklar
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları
1. Marmot, M., & Wilkinson, R. G. (Eds.). (2009). Sağlığın Sosyal Belirleyicileri. İstanbul: İnsev Yayınları. 2. Özbay, C., Terzioğlu, A., & Yasin, Y. (Eds.). (2011). Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik. Istanbul: Metis Yayınevi. 3. Sanal, A. (2013). Yeni Organlar Yeni Hayatlar: Organ Nakli, Ahlak ve Ekonomi. İstanbul: Metis Yayınevi. 4. Sezgin, D. (2011). Tibbileştirilen Yaşam Bireyselleştirilen Sağlık. İstanbul: Ayrıntı.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir.
0
2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar.
0
3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
0
4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
0
5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
0
6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanabilmelidir.
0
7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir.
0
8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
0
9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir.
0
10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
0
11.Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olmalıdırlar.
0
12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurabilmelidir.
0
13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur.
0
14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır.
0
16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır.
0
17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir.

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 0 0 0
Rehberli Problem Çözme 0 0 0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 0 0 0
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 0 0 0
Proje Sunumu / Seminer 0 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Genel Sınav ve Hazırlığı 0 0 0
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 0,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu