Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOBİLİTE VE YARDIMCI CİHAZLAR | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sena ÖZDEMİR GÖRGÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sena ÖZDEMİR GÖRGÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, mobilite eksikliği olan bireylerin mobilite seviyesini artırma yöntemlerini öğrenmek ve yardımcı cihaz ihtiyacını belirlemek amacıyla değerlendirme yöntemlerini öğrenmek ve yardımcı cihaz seçimini belirlemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mobiliteye ve Yardımcı Cihazlara Giriş,Yardımcı Cihaz İhtiyacı ve Seçimi,Bastonlar, Kanedyenler ve Koltuk Değnekleri,Yürüteç Seçimi ve Eğitimi,Yardımcı Cihaz İle Yürüme Tipleri,Çocuklarda Tekerlekli Sandalye Çeşitleri,Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Çeşitleri,Çocuklarda ve Yetişkinlerde Oturma ve Pozisyonlama Adaptasyonları,Çocuklarda ve Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Ayarları,Aktivite Temelli Ortez Kullanımı,Rekreasyon İçin Yardımcı Gereçler,Sporlara Özgü Mobilite Yardımcıları,Spinal Kord Yaralanması Tedavisinde Kullanılan Robotik Araçlar,Teknolojik Yardımcı Cihazlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yardımcı cihaz ihtiyacını analiz eder. | 10, 13, 9 | A |
Çocuklarda ve yetişkinlerde tekerlekli sandalye ayarlarını yapar. | 10, 13, 9 | A |
Aktivite temelli ortez kullanımını değerlendirir. | 10, 13, 4, 9 | A |
Sporlara özgü mobilite yardımcılarını belirler. | 10, 13, 4, 9 | A |
Spinal kord yaralanması tedavisinde kullanılan robotik araçları açıklar. | 10, 13, 4, 9 | A |
Teknolojik yardımcı cihazları takip eder. | 10, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mobiliteye ve Yardımcı Cihazlara Giriş | Kaynak 1 - Bölüm 41 |
2 | Yardımcı Cihaz İhtiyacı ve Seçimi | Kaynak 1 - Bölüm 42 |
3 | Bastonlar, Kanedyenler ve Koltuk Değnekleri | Kaynak 1 - Bölüm 42 |
4 | Yürüteç Seçimi ve Eğitimi | Kaynak 1 - Bölüm 42, Kaynak 2 - Bölüm 45 |
5 | Yardımcı Cihaz İle Yürüme Tipleri | Kaynak 2 - Bölüm 45 |
6 | Çocuklarda Tekerlekli Sandalye Çeşitleri | Kaynak 2 - Bölüm 46 |
7 | Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Çeşitleri | Kaynak 2 - Bölüm 46 |
8 | Çocuklarda ve Yetişkinlerde Oturma ve Pozisyonlama Adaptasyonları | Kaynak 2 - Bölüm 47 |
9 | Çocuklarda ve Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Ayarları | Kaynak 1 - Bölüm 45 |
10 | Aktivite Temelli Ortez Kullanımı | Kaynak 1 - Bölüm 46 |
11 | Rekreasyon İçin Yardımcı Gereçler | Kaynak 1 - Bölüm 47 |
12 | Sporlara Özgü Mobilite Yardımcıları | Kaynak 2 - Bölüm 49 |
13 | Spinal Kord Yaralanması Tedavisinde Kullanılan Robotik Araçlar | Kaynak 2 - Bölüm 50 |
14 | Teknolojik Yardımcı Cihazlar | Kaynak 2 - Bölüm 51 |
Kaynak |
Mebis üzerinden ders notları verilecektir |
1) Gottschalk F. AAOS Atlas of Orthoses and Assistive Devices 5.edition, 2020. 2) Bek N, Ortezler. Hipokrat Yayınları, Ankara, 2020. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOBİLİTE VE YARDIMCI CİHAZLAR | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sena ÖZDEMİR GÖRGÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sena ÖZDEMİR GÖRGÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, mobilite eksikliği olan bireylerin mobilite seviyesini artırma yöntemlerini öğrenmek ve yardımcı cihaz ihtiyacını belirlemek amacıyla değerlendirme yöntemlerini öğrenmek ve yardımcı cihaz seçimini belirlemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mobiliteye ve Yardımcı Cihazlara Giriş,Yardımcı Cihaz İhtiyacı ve Seçimi,Bastonlar, Kanedyenler ve Koltuk Değnekleri,Yürüteç Seçimi ve Eğitimi,Yardımcı Cihaz İle Yürüme Tipleri,Çocuklarda Tekerlekli Sandalye Çeşitleri,Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Çeşitleri,Çocuklarda ve Yetişkinlerde Oturma ve Pozisyonlama Adaptasyonları,Çocuklarda ve Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Ayarları,Aktivite Temelli Ortez Kullanımı,Rekreasyon İçin Yardımcı Gereçler,Sporlara Özgü Mobilite Yardımcıları,Spinal Kord Yaralanması Tedavisinde Kullanılan Robotik Araçlar,Teknolojik Yardımcı Cihazlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yardımcı cihaz ihtiyacını analiz eder. | 10, 13, 9 | A |
Çocuklarda ve yetişkinlerde tekerlekli sandalye ayarlarını yapar. | 10, 13, 9 | A |
Aktivite temelli ortez kullanımını değerlendirir. | 10, 13, 4, 9 | A |
Sporlara özgü mobilite yardımcılarını belirler. | 10, 13, 4, 9 | A |
Spinal kord yaralanması tedavisinde kullanılan robotik araçları açıklar. | 10, 13, 4, 9 | A |
Teknolojik yardımcı cihazları takip eder. | 10, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mobiliteye ve Yardımcı Cihazlara Giriş | Kaynak 1 - Bölüm 41 |
2 | Yardımcı Cihaz İhtiyacı ve Seçimi | Kaynak 1 - Bölüm 42 |
3 | Bastonlar, Kanedyenler ve Koltuk Değnekleri | Kaynak 1 - Bölüm 42 |
4 | Yürüteç Seçimi ve Eğitimi | Kaynak 1 - Bölüm 42, Kaynak 2 - Bölüm 45 |
5 | Yardımcı Cihaz İle Yürüme Tipleri | Kaynak 2 - Bölüm 45 |
6 | Çocuklarda Tekerlekli Sandalye Çeşitleri | Kaynak 2 - Bölüm 46 |
7 | Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Çeşitleri | Kaynak 2 - Bölüm 46 |
8 | Çocuklarda ve Yetişkinlerde Oturma ve Pozisyonlama Adaptasyonları | Kaynak 2 - Bölüm 47 |
9 | Çocuklarda ve Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Ayarları | Kaynak 1 - Bölüm 45 |
10 | Aktivite Temelli Ortez Kullanımı | Kaynak 1 - Bölüm 46 |
11 | Rekreasyon İçin Yardımcı Gereçler | Kaynak 1 - Bölüm 47 |
12 | Sporlara Özgü Mobilite Yardımcıları | Kaynak 2 - Bölüm 49 |
13 | Spinal Kord Yaralanması Tedavisinde Kullanılan Robotik Araçlar | Kaynak 2 - Bölüm 50 |
14 | Teknolojik Yardımcı Cihazlar | Kaynak 2 - Bölüm 51 |
Kaynak |
Mebis üzerinden ders notları verilecektir |
1) Gottschalk F. AAOS Atlas of Orthoses and Assistive Devices 5.edition, 2020. 2) Bek N, Ortezler. Hipokrat Yayınları, Ankara, 2020. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |