Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PROTEZDE ÖZEL KONULAR | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN, Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Protezde farklı ve güncel tedavi yöntemleri ve kullanımlarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Protezde Özel Konulara Giriş,Konjenital Anomaliler ve Protez Uygulamaları,Çoğul Ortopedik Problemi Olan Amputelerde Protez Uygulamaları,Nörolojik Problemli Amputelerde Protez Uygulamaları,Sistematik Problemi Olan Amputelerde Protez Uygulamaları,Amputelerde Değerlendirme,Alt Ekstremite Protez Eğitimi,Üst Ekstremite Protez Eğitimi,Diyabetik Ayak ve Protez Kullanmada Yardımcı Araç ve Gereçler,Amputelerde Patolojik Yürüyüş,Amputelerde Psikiyatrik Durumlarda Genel Yaklaşım,Protez Performansı İçin Fonksiyonel Değerlendirmeler,Literatür Taraması,Literatür Taraması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Konjenital anomalilerde ve çoğul ortopedik problemi olan amputelerde proteze karar verir. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A, E |
Nörolojik ve sistematik problemi olan hastalara uygun protezi tasarlar ve uygulamasını açıklar. | 10, 12, 13, 19, 23, 4, 9 | A, E |
Amputelerde patolojik yürüyüşü değerlendirir. | 10, 12, 13, 16, 19, 3, 37, 4, 9 | A, E |
Protez kullanmada yardımcı araç ve gereçlere karar verir. | 10, 12, 4, 9 | A, E |
Protez performansı için gerekli olan fonksiyonel değerlendirmeleri açıklar. | 10, 11, 12, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Teknolojik ve güncel protezleri araştırır. | 10, 12, 18, 19, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Protezde Özel Konulara Giriş | kaynak 4 bölüm 2, kaynak 5 bölüm 8 |
2 | Konjenital Anomaliler ve Protez Uygulamaları | kaynak 4 bölüm 2, kaynak 5 bölüm 8 |
3 | Çoğul Ortopedik Problemi Olan Amputelerde Protez Uygulamaları | Kaynak 2 Bölüm 4 |
4 | Nörolojik Problemli Amputelerde Protez Uygulamaları | kaynak 2 bölüm 5 |
5 | Sistematik Problemi Olan Amputelerde Protez Uygulamaları | kaynak 3 bölüm 3, kaynak 5 bölüm 13 |
6 | Amputelerde Değerlendirme | kaynak 3 bölüm 1 , kaynak 5 bölüm 13 |
7 | Alt Ekstremite Protez Eğitimi | kaynak 5 bölüm 2 |
8 | Üst Ekstremite Protez Eğitimi | Kaynak 1 bölüm 10, kaynak 5 bölüm 12 |
9 | Diyabetik Ayak ve Protez Kullanmada Yardımcı Araç ve Gereçler | Kaynak 6 Bölüm 4 |
10 | Amputelerde Patolojik Yürüyüş | kaynak 7 bölüm 14 , kaynak 5 bölüm 15 |
11 | Amputelerde Psikiyatrik Durumlarda Genel Yaklaşım | Kaynak 2 Bölüm 4 |
12 | Protez Performansı İçin Fonksiyonel Değerlendirmeler | kaynak 6 bölüm 6 |
13 | Literatür Taraması | https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ |
14 | Literatür Taraması | https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ |
Kaynak |
Ders notları öğrenciye verilecektir. |
1) Powered Upper Limb Prostheses Control, Implementation and Clinical Application. Muzumdar A. (2004) 2)Prosthetics and Orthotics: Lower Limb and Spinal. Seymour R. (2002) 3)Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. Lusardi M, Nielsen C. (2006, 2. edition) 4)Atlas of Amputations and Limb Deficiencies: Surgical, Prosthetic and Rehabilitation Principles. Smith DG, Michael JW, Bowker JH. (2006, 3. edition) chapter 2 5)Protezler. Erbahçeci F, Şener G. (2015, 3. baskı) 6)AAOS Atlas of Orthoses and Assistive Devices. Gottschalk F. (2013) 7) Lower Limb Prosthetics and Ortthotics Clinical Concepts.Edelstein J, Moroz A. (2011) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PROTEZDE ÖZEL KONULAR | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN, Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Protezde farklı ve güncel tedavi yöntemleri ve kullanımlarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Protezde Özel Konulara Giriş,Konjenital Anomaliler ve Protez Uygulamaları,Çoğul Ortopedik Problemi Olan Amputelerde Protez Uygulamaları,Nörolojik Problemli Amputelerde Protez Uygulamaları,Sistematik Problemi Olan Amputelerde Protez Uygulamaları,Amputelerde Değerlendirme,Alt Ekstremite Protez Eğitimi,Üst Ekstremite Protez Eğitimi,Diyabetik Ayak ve Protez Kullanmada Yardımcı Araç ve Gereçler,Amputelerde Patolojik Yürüyüş,Amputelerde Psikiyatrik Durumlarda Genel Yaklaşım,Protez Performansı İçin Fonksiyonel Değerlendirmeler,Literatür Taraması,Literatür Taraması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Konjenital anomalilerde ve çoğul ortopedik problemi olan amputelerde proteze karar verir. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A, E |
Nörolojik ve sistematik problemi olan hastalara uygun protezi tasarlar ve uygulamasını açıklar. | 10, 12, 13, 19, 23, 4, 9 | A, E |
Amputelerde patolojik yürüyüşü değerlendirir. | 10, 12, 13, 16, 19, 3, 37, 4, 9 | A, E |
Protez kullanmada yardımcı araç ve gereçlere karar verir. | 10, 12, 4, 9 | A, E |
Protez performansı için gerekli olan fonksiyonel değerlendirmeleri açıklar. | 10, 11, 12, 37, 4, 5, 9 | A, E |
Teknolojik ve güncel protezleri araştırır. | 10, 12, 18, 19, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Protezde Özel Konulara Giriş | kaynak 4 bölüm 2, kaynak 5 bölüm 8 |
2 | Konjenital Anomaliler ve Protez Uygulamaları | kaynak 4 bölüm 2, kaynak 5 bölüm 8 |
3 | Çoğul Ortopedik Problemi Olan Amputelerde Protez Uygulamaları | Kaynak 2 Bölüm 4 |
4 | Nörolojik Problemli Amputelerde Protez Uygulamaları | kaynak 2 bölüm 5 |
5 | Sistematik Problemi Olan Amputelerde Protez Uygulamaları | kaynak 3 bölüm 3, kaynak 5 bölüm 13 |
6 | Amputelerde Değerlendirme | kaynak 3 bölüm 1 , kaynak 5 bölüm 13 |
7 | Alt Ekstremite Protez Eğitimi | kaynak 5 bölüm 2 |
8 | Üst Ekstremite Protez Eğitimi | Kaynak 1 bölüm 10, kaynak 5 bölüm 12 |
9 | Diyabetik Ayak ve Protez Kullanmada Yardımcı Araç ve Gereçler | Kaynak 6 Bölüm 4 |
10 | Amputelerde Patolojik Yürüyüş | kaynak 7 bölüm 14 , kaynak 5 bölüm 15 |
11 | Amputelerde Psikiyatrik Durumlarda Genel Yaklaşım | Kaynak 2 Bölüm 4 |
12 | Protez Performansı İçin Fonksiyonel Değerlendirmeler | kaynak 6 bölüm 6 |
13 | Literatür Taraması | https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ |
14 | Literatür Taraması | https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ |
Kaynak |
Ders notları öğrenciye verilecektir. |
1) Powered Upper Limb Prostheses Control, Implementation and Clinical Application. Muzumdar A. (2004) 2)Prosthetics and Orthotics: Lower Limb and Spinal. Seymour R. (2002) 3)Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. Lusardi M, Nielsen C. (2006, 2. edition) 4)Atlas of Amputations and Limb Deficiencies: Surgical, Prosthetic and Rehabilitation Principles. Smith DG, Michael JW, Bowker JH. (2006, 3. edition) chapter 2 5)Protezler. Erbahçeci F, Şener G. (2015, 3. baskı) 6)AAOS Atlas of Orthoses and Assistive Devices. Gottschalk F. (2013) 7) Lower Limb Prosthetics and Ortthotics Clinical Concepts.Edelstein J, Moroz A. (2011) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |