Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTEZ PROTEZDE ETİK PRENSİPLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Yağmur ALTUN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Yağmur ALTUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ortotist Prostetist adaylarının mesleki kimliğinin oluşumuna katkıda bulunmak için ortez protez tarihçesini bilmesi ve mesleki yaşamında karşılaşılabilecek etik ve hukuki sorunlarla baş edebilme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ortez Tarihçesi,Protez Tarihçesi,Ortotist-Prostetist Mesleği ve Tanımı,Ülkemizde ve Yurtdışında Ortotist-Prostetist Mesleğinin Yeri,Etiğin tarihçesi ve temel kavramlar,Etiğin tanımı ve alanları,Ortez protezde etik ilkeler,Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları,Sağlık kayıtlarının tutulması ve önemi,Hasta ve çalışan hakları ve güvenliği,Sosyal sorumluluk kavramı,Kriz yönetimi,Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri,Meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Meslek etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçlarını yorumlar. | 10, 12, 13, 16 | A |
Hukuki sorumlulukları açıklar. | 10, 12, 13, 16, 9 | A |
Etik sistemleri sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A |
Etik ve ahlak kavramlarını açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Ortotist-Prostetist mesleğini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Ortez ve protez tarihçesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortez Tarihçesi | Kaynak 1 - Bölüm 1 |
2 | Protez Tarihçesi | Kaynak 2 - Bölüm 1 |
3 | Ortotist-Prostetist Mesleği ve Tanımı | Kaynak 3 |
4 | Ülkemizde ve Yurtdışında Ortotist-Prostetist Mesleğinin Yeri | Kaynak 4 |
5 | Etiğin tarihçesi ve temel kavramlar | Kaynak 5 |
6 | Etiğin tanımı ve alanları | Kaynak 6 - Bölüm 1 |
7 | Ortez protezde etik ilkeler | Kaynak 1 - Bölüm 1 |
8 | Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları | Kaynak 6 - Bölüm 2 |
9 | Sağlık kayıtlarının tutulması ve önemi | Kaynak 6 - Bölüm 2 |
10 | Hasta ve çalışan hakları ve güvenliği | Kaynak 6 - Bölüm 2 |
11 | Sosyal sorumluluk kavramı | Kaynak 7 |
12 | Kriz yönetimi | Konu ile ilgili web taraması. |
13 | Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri | Örnek vaka çalışmaları |
14 | Meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları | Örnek olay çalışmaları |
Kaynak |
Öğrencilere ders notu verilecektir. 1. Bek N. Ortezler. Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2020. 2. Erbahçeci F, Şener G. Protezler. Hipokrat Kitabevi, Ankara, 3.baskı, 2016. 3. https://cdn.ymaws.com/www.ispoint.org/resource/resmgr/3_learn/ispo_standards_nov2018_sprea.pdf 4. https://www.ispoint.org/ 5. https://etik.saglik.gov.tr/TR,5636/saglik-etigi.html 6. Demirhan Erdemir A.Tıpta Etik ve Deontoloji. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 7.UNESCO, Report of the International Bioethics Committee of UNESCO (IBC) ON SOCIAL RESPONSIBILITY AND HEALTH, 2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTEZ PROTEZDE ETİK PRENSİPLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Yağmur ALTUN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Yağmur ALTUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ortotist Prostetist adaylarının mesleki kimliğinin oluşumuna katkıda bulunmak için ortez protez tarihçesini bilmesi ve mesleki yaşamında karşılaşılabilecek etik ve hukuki sorunlarla baş edebilme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ortez Tarihçesi,Protez Tarihçesi,Ortotist-Prostetist Mesleği ve Tanımı,Ülkemizde ve Yurtdışında Ortotist-Prostetist Mesleğinin Yeri,Etiğin tarihçesi ve temel kavramlar,Etiğin tanımı ve alanları,Ortez protezde etik ilkeler,Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları,Sağlık kayıtlarının tutulması ve önemi,Hasta ve çalışan hakları ve güvenliği,Sosyal sorumluluk kavramı,Kriz yönetimi,Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri,Meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Meslek etiği ve sosyal sorumluluk kavramlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçlarını yorumlar. | 10, 12, 13, 16 | A |
Hukuki sorumlulukları açıklar. | 10, 12, 13, 16, 9 | A |
Etik sistemleri sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A |
Etik ve ahlak kavramlarını açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Ortotist-Prostetist mesleğini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Ortez ve protez tarihçesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortez Tarihçesi | Kaynak 1 - Bölüm 1 |
2 | Protez Tarihçesi | Kaynak 2 - Bölüm 1 |
3 | Ortotist-Prostetist Mesleği ve Tanımı | Kaynak 3 |
4 | Ülkemizde ve Yurtdışında Ortotist-Prostetist Mesleğinin Yeri | Kaynak 4 |
5 | Etiğin tarihçesi ve temel kavramlar | Kaynak 5 |
6 | Etiğin tanımı ve alanları | Kaynak 6 - Bölüm 1 |
7 | Ortez protezde etik ilkeler | Kaynak 1 - Bölüm 1 |
8 | Sağlık kuruluşlarının ve sağlık personelinin sorumlulukları | Kaynak 6 - Bölüm 2 |
9 | Sağlık kayıtlarının tutulması ve önemi | Kaynak 6 - Bölüm 2 |
10 | Hasta ve çalışan hakları ve güvenliği | Kaynak 6 - Bölüm 2 |
11 | Sosyal sorumluluk kavramı | Kaynak 7 |
12 | Kriz yönetimi | Konu ile ilgili web taraması. |
13 | Sağlık alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve çözümlü vaka örnekleri | Örnek vaka çalışmaları |
14 | Meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları | Örnek olay çalışmaları |
Kaynak |
Öğrencilere ders notu verilecektir. 1. Bek N. Ortezler. Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2020. 2. Erbahçeci F, Şener G. Protezler. Hipokrat Kitabevi, Ankara, 3.baskı, 2016. 3. https://cdn.ymaws.com/www.ispoint.org/resource/resmgr/3_learn/ispo_standards_nov2018_sprea.pdf 4. https://www.ispoint.org/ 5. https://etik.saglik.gov.tr/TR,5636/saglik-etigi.html 6. Demirhan Erdemir A.Tıpta Etik ve Deontoloji. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 7.UNESCO, Report of the International Bioethics Committee of UNESCO (IBC) ON SOCIAL RESPONSIBILITY AND HEALTH, 2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |