Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBULER PATOLO. TANI. VE DEĞERLENDİRİLME | ODJ3136360 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Salı 18:30-19:15 Salı 19:30-20:15 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Cuma 12:45-13:30 Cuma 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Büşra Nur Eser |
Dersin Amacı | Hastane ortamında, kliniklerde farklı branşlardan hekimlerle çalışacak odyologların bu tarz ortamlar için gerekli diyaloga ve donanıma kavuşmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Denge sistemi ve işlevleri,Vestibuler sistem anatomisi,Periferik vestibuler sistemin anatomi ve fizyolojisi,Santral vestibuler sistemin anatomi ve fizyolojisi,Periferal ve santral vestibüler patolojilerin değerlendirilmesi,Vertigo ve dizziness tanılanmasındaki farklar I,Vertigo ve dizziness tanılanmasındaki farklar II,Periferal vestibüler sistem patolojileri,Santral vestibüler sistem patolojileri,Vertigo and dizziness,VNG testi,Serebellar ve vestibulospinal değerlendirme,Pozisyonel testler,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Objektif vestibüler değerlendirme ekipmanlarını tanımlar. | 10, 11, 14, 16, 21, 4, 9 | A |
Periferik vestibüler sistemi değerlenlendirir. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 21, 4, 9 | A |
Hasta hikayesinden gerekli bilgiyi yorumlar. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
Periferik vestibüler test sonuçlarını değerlendirir. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
VNG/Kalorik test sonuçlarını sıralar ve analiz eder. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
VEMP testinde görülebilecek patolojilerin olası sebeplerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
vHIT testinde görülebilecek patolojilerin olası sebeplerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
BDP testinde görülebilecek patolojilerin olası sebeplerini açıklar. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
İnsanda postürün korunması ve dengenin sağlanmasıyla ilişkili anatomik yapıları tanımlar | 10, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A, E |
Göz hareketleriyle ilişkili periferik ve santral sinir sistemi yapılarını tanılar. | 10, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
Bilateral vestibüler patolojilerin klinik özelliklerini yorumlar. | 10, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
Stabil ve fluktuasyon gösteren unilateral vestibüler patolojilerin klinik özelliklerin farkını bilir. | 10, 11, 13, 14, 16, 4, 9 | A |
Vestibüler patolojileri değerlendirmek için spesifik testleri doğru şekilde uygular. | 10, 11, 13, 14, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Denge sistemi ve işlevleri | Ön hazırlık yok |
2 | Vestibuler sistem anatomisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Periferik vestibuler sistemin anatomi ve fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Santral vestibuler sistemin anatomi ve fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Periferal ve santral vestibüler patolojilerin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Vertigo ve dizziness tanılanmasındaki farklar I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Vertigo ve dizziness tanılanmasındaki farklar II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Periferal vestibüler sistem patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Santral vestibüler sistem patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Vertigo and dizziness | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | VNG testi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Serebellar ve vestibulospinal değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Pozisyonel testler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar. |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9)Balance Function Assessment and Management Gary P. Jacobson and Neil T. Shepard, Plural Publishing, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 4 | 14 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 5 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 4 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 4 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 16 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(122/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBULER PATOLO. TANI. VE DEĞERLENDİRİLME | ODJ3136360 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı | Pazartesi 18:30-19:15 Pazartesi 19:30-20:15 Salı 18:30-19:15 Salı 19:30-20:15 Çarşamba 13:30-14:15 Çarşamba 14:30-15:15 Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Cuma 12:45-13:30 Cuma 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Büşra Nur Eser |
Dersin Amacı | Hastane ortamında, kliniklerde farklı branşlardan hekimlerle çalışacak odyologların bu tarz ortamlar için gerekli diyaloga ve donanıma kavuşmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Denge sistemi ve işlevleri,Vestibuler sistem anatomisi,Periferik vestibuler sistemin anatomi ve fizyolojisi,Santral vestibuler sistemin anatomi ve fizyolojisi,Periferal ve santral vestibüler patolojilerin değerlendirilmesi,Vertigo ve dizziness tanılanmasındaki farklar I,Vertigo ve dizziness tanılanmasındaki farklar II,Periferal vestibüler sistem patolojileri,Santral vestibüler sistem patolojileri,Vertigo and dizziness,VNG testi,Serebellar ve vestibulospinal değerlendirme,Pozisyonel testler,Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Objektif vestibüler değerlendirme ekipmanlarını tanımlar. | 10, 11, 14, 16, 21, 4, 9 | A |
Periferik vestibüler sistemi değerlenlendirir. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 21, 4, 9 | A |
Hasta hikayesinden gerekli bilgiyi yorumlar. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
Periferik vestibüler test sonuçlarını değerlendirir. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
VNG/Kalorik test sonuçlarını sıralar ve analiz eder. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
VEMP testinde görülebilecek patolojilerin olası sebeplerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
vHIT testinde görülebilecek patolojilerin olası sebeplerini açıklar | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
BDP testinde görülebilecek patolojilerin olası sebeplerini açıklar. | 10, 11, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
İnsanda postürün korunması ve dengenin sağlanmasıyla ilişkili anatomik yapıları tanımlar | 10, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A, E |
Göz hareketleriyle ilişkili periferik ve santral sinir sistemi yapılarını tanılar. | 10, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
Bilateral vestibüler patolojilerin klinik özelliklerini yorumlar. | 10, 13, 14, 16, 20, 4, 9 | A |
Stabil ve fluktuasyon gösteren unilateral vestibüler patolojilerin klinik özelliklerin farkını bilir. | 10, 11, 13, 14, 16, 4, 9 | A |
Vestibüler patolojileri değerlendirmek için spesifik testleri doğru şekilde uygular. | 10, 11, 13, 14, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Denge sistemi ve işlevleri | Ön hazırlık yok |
2 | Vestibuler sistem anatomisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Periferik vestibuler sistemin anatomi ve fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Santral vestibuler sistemin anatomi ve fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Periferal ve santral vestibüler patolojilerin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Vertigo ve dizziness tanılanmasındaki farklar I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Vertigo ve dizziness tanılanmasındaki farklar II | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Periferal vestibüler sistem patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Santral vestibüler sistem patolojileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Vertigo and dizziness | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | VNG testi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Serebellar ve vestibulospinal değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Pozisyonel testler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar. |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9)Balance Function Assessment and Management Gary P. Jacobson and Neil T. Shepard, Plural Publishing, 2008. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |