Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME CİHAZLARI II | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Şeyma Tuğba ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, işitme cihazları, implantlar ve işitme kayıpları için yardımcı teknolojilerin ayrıntıları ile incelenmesi ve kulak kalıbı modellerini öğrenmesi işitme cihazında kalıp uygulamalarının etkinliği konusunda bilgi sahibi olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme kaybı ve santral etkiler,İşitme cihazı ve komponentleri,İşitme cihazının kişiye özel hazırlanması,Aday değerlendirme ve gerekli odyolojik incelemeler,Verilerin değerlendirilmesi,Kalıp ve modifikasyon,Konuşmanın akustik özellikleri ve bu bilgilerin pratik kullanımı,Uzun ve kısa dönem konuşma spektrumları,Frekansa spesifik kullanılan prefitting değerlendirmeler,REM ve HIT testi kullanımı,Data sheet okuma ve değerlendirme,Özel durumlarda cihazlandırma (Asimetrik işitme kaybı) ,Özel durumlarda cihazlandırma (pediatrik hastalarda, nöropatide),Özel durumlarda cihazlandırma (geriatrik hastalarda); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitme cihazlarının seçimi konusunda gerekli bilgi ve becerileri uygular | 10, 11, 12, 13, 16, 4, 9 | A, E |
İşitme cihazlarının uygulanması konusunda gerekli hususları açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazlarının adaptasyonunu yapılması konusunda ileri düzey bilgi ve becerileri edinir. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Odyogramdaki işitme kaybına göre uygun işitme cihazını seçer | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazı uygularken gerçek kulak ölçüm yöntemini uygular. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Hastalara göre uygun fitting programı uygular | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Cihazlı yada cihazssız serbest alan ve konuşma testlerini uygular. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Özel vakalarda amplifikasyon doğru bir şekilde uygular. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazı uygulamasının zor olgularda uygulama basamaklarını gösterir. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazı kontrolünde datasheet kullanır ve HIT ölçümlerini yorumlar | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazı kullanıcılarının uygun takibini planlar. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitme kaybı ve santral etkiler | Ön hazırlık yok |
2 | İşitme cihazı ve komponentleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | İşitme cihazının kişiye özel hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Aday değerlendirme ve gerekli odyolojik incelemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Verilerin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Kalıp ve modifikasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Konuşmanın akustik özellikleri ve bu bilgilerin pratik kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Uzun ve kısa dönem konuşma spektrumları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Frekansa spesifik kullanılan prefitting değerlendirmeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | REM ve HIT testi kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Data sheet okuma ve değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Özel durumlarda cihazlandırma (Asimetrik işitme kaybı) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Özel durumlarda cihazlandırma (pediatrik hastalarda, nöropatide) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Özel durumlarda cihazlandırma (geriatrik hastalarda) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9)Textbook of Hearing Aid Amplification, Robert E. Sandlin, 2000, Singular Thomson Learning 10)Hearing Aids, Harvey Dillon,2001 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 4 | 14 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 7 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 7 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 7 | 14 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(122/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME CİHAZLARI II | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Bahtiyar ÇELİKGÜN |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Şeyma Tuğba ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, işitme cihazları, implantlar ve işitme kayıpları için yardımcı teknolojilerin ayrıntıları ile incelenmesi ve kulak kalıbı modellerini öğrenmesi işitme cihazında kalıp uygulamalarının etkinliği konusunda bilgi sahibi olmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme kaybı ve santral etkiler,İşitme cihazı ve komponentleri,İşitme cihazının kişiye özel hazırlanması,Aday değerlendirme ve gerekli odyolojik incelemeler,Verilerin değerlendirilmesi,Kalıp ve modifikasyon,Konuşmanın akustik özellikleri ve bu bilgilerin pratik kullanımı,Uzun ve kısa dönem konuşma spektrumları,Frekansa spesifik kullanılan prefitting değerlendirmeler,REM ve HIT testi kullanımı,Data sheet okuma ve değerlendirme,Özel durumlarda cihazlandırma (Asimetrik işitme kaybı) ,Özel durumlarda cihazlandırma (pediatrik hastalarda, nöropatide),Özel durumlarda cihazlandırma (geriatrik hastalarda); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İşitme cihazlarının seçimi konusunda gerekli bilgi ve becerileri uygular | 10, 11, 12, 13, 16, 4, 9 | A, E |
İşitme cihazlarının uygulanması konusunda gerekli hususları açıklar. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazlarının adaptasyonunu yapılması konusunda ileri düzey bilgi ve becerileri edinir. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Odyogramdaki işitme kaybına göre uygun işitme cihazını seçer | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazı uygularken gerçek kulak ölçüm yöntemini uygular. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Hastalara göre uygun fitting programı uygular | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Cihazlı yada cihazssız serbest alan ve konuşma testlerini uygular. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Özel vakalarda amplifikasyon doğru bir şekilde uygular. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazı uygulamasının zor olgularda uygulama basamaklarını gösterir. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazı kontrolünde datasheet kullanır ve HIT ölçümlerini yorumlar | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme cihazı kullanıcılarının uygun takibini planlar. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşitme kaybı ve santral etkiler | Ön hazırlık yok |
2 | İşitme cihazı ve komponentleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | İşitme cihazının kişiye özel hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Aday değerlendirme ve gerekli odyolojik incelemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Verilerin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Kalıp ve modifikasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Konuşmanın akustik özellikleri ve bu bilgilerin pratik kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Uzun ve kısa dönem konuşma spektrumları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Frekansa spesifik kullanılan prefitting değerlendirmeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | REM ve HIT testi kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Data sheet okuma ve değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Özel durumlarda cihazlandırma (Asimetrik işitme kaybı) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Özel durumlarda cihazlandırma (pediatrik hastalarda, nöropatide) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Özel durumlarda cihazlandırma (geriatrik hastalarda) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 9)Textbook of Hearing Aid Amplification, Robert E. Sandlin, 2000, Singular Thomson Learning 10)Hearing Aids, Harvey Dillon,2001 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |