Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ | HEM3140090 | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin felsefesi ve temel ilkelerine uygun olarak; ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgiler ve hemşirelik yaklaşımları ışığında, hasta/birey ve ailelerinin gereksinimlerine yönelik bakım verme becericilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları ,Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri,Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme,Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi,Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri,Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Ara Sınav,Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları ,Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları ,Psikiyatrik Aciller Kriz, Krize Müdahale ,Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları,Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri,Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ruh sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntülerini ve bu davranışları etkileyen faktörleri ayırt eder | 10, 16, 9 | A |
Ruh sağlığının bozulduğu durumları tanımlar | 10, 13, 16, 9 | A |
Ülkemizdeki yaygın ruh sağlığı problemlerini tanımlar | 10, 16, 19, 9 | A |
Ruhsal sorunların bireye, aileye ve topluma etkisini tartışır | 10, 13, 16, 19, 4, 6, 9 | A |
Terapötik iletişim tekniklerini etkili kullanır | 10, 19, 4, 9 | A |
Bireylere bütüncül yaklaşır | 10, 16, 4, 6, 9 | A |
Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır | 10, 16, 4, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları | 1. kaynağın 9-18. sayfalarının incelenmesi |
2 | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri | 1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi |
3 | Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme | 1. kaynağın 129-136; 171-178; 181-196. sayfalarının incelenmesi |
4 | Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi | 1. kaynağın 129-136; 171-178; 181-196. sayfalarının incelenmesi |
5 | Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri | 1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi |
6 | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 275-310. sayfalarının incelenmesi |
7 | Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 411-415. sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 333-390. sayfalarının incelenmesi |
10 | Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 447-516. sayfalarının incelenmesi |
11 | Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 599-638 ve 775-800. sayfalarının incelenmesi |
12 | Psikiyatrik Aciller Kriz, Krize Müdahale | 1. kaynağın 825-870. ve 257-274 sayfalarının incelenmesi |
13 | Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 517-562. sayfalarının incelenmesi |
14 | Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri | 1. kaynağın 931-1036. sayfalarının incelenmesi |
15 | Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular | 1. kaynağın 889-900. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Çam, O., Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Kum, N. (Ed.). (1996). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, İstanbul: Birlik Ofset. 3. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc. 4. Öztürk, O. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia. |
6. Köroğlu, E., Güleç, C. (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 7. Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri, 3. Baskı. Pdrem Yayınları. 8. Sadock, B. J., Sadock, V.A. (2009). Kaplan & Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. Bozkurt A. (ed.) Güneş Tıp. Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ | HEM3140090 | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin felsefesi ve temel ilkelerine uygun olarak; ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgiler ve hemşirelik yaklaşımları ışığında, hasta/birey ve ailelerinin gereksinimlerine yönelik bakım verme becericilerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları ,Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri,Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme,Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi,Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri,Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Ara Sınav,Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları ,Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları ,Psikiyatrik Aciller Kriz, Krize Müdahale ,Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları,Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri,Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ruh sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntülerini ve bu davranışları etkileyen faktörleri ayırt eder | 10, 16, 9 | A |
Ruh sağlığının bozulduğu durumları tanımlar | 10, 13, 16, 9 | A |
Ülkemizdeki yaygın ruh sağlığı problemlerini tanımlar | 10, 16, 19, 9 | A |
Ruhsal sorunların bireye, aileye ve topluma etkisini tartışır | 10, 13, 16, 19, 4, 6, 9 | A |
Terapötik iletişim tekniklerini etkili kullanır | 10, 19, 4, 9 | A |
Bireylere bütüncül yaklaşır | 10, 16, 4, 6, 9 | A |
Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır | 10, 16, 4, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları | 1. kaynağın 9-18. sayfalarının incelenmesi |
2 | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri | 1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi |
3 | Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme | 1. kaynağın 129-136; 171-178; 181-196. sayfalarının incelenmesi |
4 | Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi | 1. kaynağın 129-136; 171-178; 181-196. sayfalarının incelenmesi |
5 | Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri | 1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi |
6 | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 275-310. sayfalarının incelenmesi |
7 | Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 411-415. sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 333-390. sayfalarının incelenmesi |
10 | Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 447-516. sayfalarının incelenmesi |
11 | Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 599-638 ve 775-800. sayfalarının incelenmesi |
12 | Psikiyatrik Aciller Kriz, Krize Müdahale | 1. kaynağın 825-870. ve 257-274 sayfalarının incelenmesi |
13 | Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 517-562. sayfalarının incelenmesi |
14 | Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri | 1. kaynağın 931-1036. sayfalarının incelenmesi |
15 | Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular | 1. kaynağın 889-900. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Çam, O., Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Kum, N. (Ed.). (1996). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, İstanbul: Birlik Ofset. 3. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc. 4. Öztürk, O. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia. |
6. Köroğlu, E., Güleç, C. (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 7. Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri, 3. Baskı. Pdrem Yayınları. 8. Sadock, B. J., Sadock, V.A. (2009). Kaplan & Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. Bozkurt A. (ed.) Güneş Tıp. Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |