Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK ESASLARI | HEM1214369 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel hemşirelik girişimlerinin bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Aktivitesi:-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi-Hasta kabul, nakil ve taburculuk,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:-Hastanın kimliklendirilmesi-Yüksek riskli ilaçların kontrolü-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:-Enfeksiyon kontrolü-Etkili ekip iletişimin sağlanması-Alarm sistemlerinin kullanımı,Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar-Ağrı,İlaç Uygulamaları-1:-İlaç yönetimi-Enteral ilaç uygulamaları-Lokal ilaç uygulamaları,İlaç Uygulamaları-2:-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM),İlaç Uygulamaları-3:-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)-IV kateter uygulamaları,Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu Kan Örneği Alma,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:-Deri sağlığının korunması-Hijyen uygulamaları,Solunum Aktivitesi:-Solunumun özellikleri-Oksijen uygulamaları-Solunum egzersizi-Aspirasyon,Beslenme Aktivitesi:-Enteral beslenme-Parenteral beslenme,Boşaltım Aktivitesi:-Boşaltım aktivitesi sorunları-Boşaltım hijyeni uygulamaları,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi: Uyku ve Cinsellik Aktivitesi,Yaşam Sonu dönem: Ölüm ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini değerlendirir, | 10, 16, 19, 9 | A |
Temel hemşirelik becerilerini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerini sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Aktivitesi:-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi-Hasta kabul, nakil ve taburculuk | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
2 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:-Hastanın kimliklendirilmesi-Yüksek riskli ilaçların kontrolü-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi | 3 ve 5.kaynağın incelenmesi |
3 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:-Enfeksiyon kontrolü-Etkili ekip iletişimin sağlanması-Alarm sistemlerinin kullanımı | 3 ve 5.kaynağın incelenmesi |
4 | Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar-Ağrı | 3 ve 5.. kaynağın incelenmesi |
5 | İlaç Uygulamaları-1:-İlaç yönetimi-Enteral ilaç uygulamaları-Lokal ilaç uygulamaları | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi |
6 | İlaç Uygulamaları-2:-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM) | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi |
7 | İlaç Uygulamaları-3:-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)-IV kateter uygulamaları | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi |
8 | Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu Kan Örneği Alma | 1.kaynağın incelenmesi |
9 | Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:-Deri sağlığının korunması-Hijyen uygulamaları | 1.kaynağın incelenmesi |
10 | Solunum Aktivitesi:-Solunumun özellikleri-Oksijen uygulamaları-Solunum egzersizi-Aspirasyon | 3 ve 5. kaynak ie M5 numaralı kaynağın incelenmesi |
11 | Beslenme Aktivitesi:-Enteral beslenme-Parenteral beslenme | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
12 | Boşaltım Aktivitesi:-Boşaltım aktivitesi sorunları-Boşaltım hijyeni uygulamaları | 3 ve 5. kaynak ie M6 numaralı kaynağın incelenmesi |
13 | Çalışma ve Eğlence Aktivitesi: Uyku ve Cinsellik Aktivitesi | 3 ve 5. kaynak ile M7 numaralı kaynağın incelenmesi |
14 | Yaşam Sonu dönem: Ölüm | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul Makaleler M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308- 318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(82/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK ESASLARI | HEM1214369 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı | Pazartesi 10:00-10:45 Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel hemşirelik girişimlerinin bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Aktivitesi:-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi-Hasta kabul, nakil ve taburculuk,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:-Hastanın kimliklendirilmesi-Yüksek riskli ilaçların kontrolü-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:-Enfeksiyon kontrolü-Etkili ekip iletişimin sağlanması-Alarm sistemlerinin kullanımı,Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar-Ağrı,İlaç Uygulamaları-1:-İlaç yönetimi-Enteral ilaç uygulamaları-Lokal ilaç uygulamaları,İlaç Uygulamaları-2:-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM),İlaç Uygulamaları-3:-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)-IV kateter uygulamaları,Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu Kan Örneği Alma,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:-Deri sağlığının korunması-Hijyen uygulamaları,Solunum Aktivitesi:-Solunumun özellikleri-Oksijen uygulamaları-Solunum egzersizi-Aspirasyon,Beslenme Aktivitesi:-Enteral beslenme-Parenteral beslenme,Boşaltım Aktivitesi:-Boşaltım aktivitesi sorunları-Boşaltım hijyeni uygulamaları,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi: Uyku ve Cinsellik Aktivitesi,Yaşam Sonu dönem: Ölüm ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini değerlendirir, | 10, 16, 19, 9 | A |
Temel hemşirelik becerilerini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerini sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Aktivitesi:-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi-Hasta kabul, nakil ve taburculuk | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
2 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:-Hastanın kimliklendirilmesi-Yüksek riskli ilaçların kontrolü-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi | 3 ve 5.kaynağın incelenmesi |
3 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:-Enfeksiyon kontrolü-Etkili ekip iletişimin sağlanması-Alarm sistemlerinin kullanımı | 3 ve 5.kaynağın incelenmesi |
4 | Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk uygulamalar-Ağrı | 3 ve 5.. kaynağın incelenmesi |
5 | İlaç Uygulamaları-1:-İlaç yönetimi-Enteral ilaç uygulamaları-Lokal ilaç uygulamaları | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi |
6 | İlaç Uygulamaları-2:-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM) | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi |
7 | İlaç Uygulamaları-3:-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)-IV kateter uygulamaları | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi |
8 | Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu Kan Örneği Alma | 1.kaynağın incelenmesi |
9 | Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:-Deri sağlığının korunması-Hijyen uygulamaları | 1.kaynağın incelenmesi |
10 | Solunum Aktivitesi:-Solunumun özellikleri-Oksijen uygulamaları-Solunum egzersizi-Aspirasyon | 3 ve 5. kaynak ie M5 numaralı kaynağın incelenmesi |
11 | Beslenme Aktivitesi:-Enteral beslenme-Parenteral beslenme | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
12 | Boşaltım Aktivitesi:-Boşaltım aktivitesi sorunları-Boşaltım hijyeni uygulamaları | 3 ve 5. kaynak ie M6 numaralı kaynağın incelenmesi |
13 | Çalışma ve Eğlence Aktivitesi: Uyku ve Cinsellik Aktivitesi | 3 ve 5. kaynak ile M7 numaralı kaynağın incelenmesi |
14 | Yaşam Sonu dönem: Ölüm | 3 ve 5. kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul Makaleler M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308- 318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |