Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BAĞIMLILIK VE HEMŞİRELİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencinin bağımlılığın dinamiklerini, bağımlılık yapıcı maddeler ve etkilerini , bağımlılığı önleme ve tedavisinde hemşirenin rol ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olmaları ve analiz becerisi kazanmalarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bağımlılık nedir, tanımlar, bağımlılığın tarihçesi,Bağımlılığın nörobiyolojisi,Bağımlılık ve bağımlılık türleri ,Bağımlılık yapıcı maddeler-I Tütün,Bağımlılık yapıcı maddeler -II Alkol,Bağımlılık yapıcı maddeler-III Madde,Film analizi ,Ara Sınav,Diğer bağımlılık türleri I Teknoloji,Diğer bağımlılık türleri II-İnternet,Diğer bağımlılık türleri-III Alışveriş,Diğer bağımlılık türleri IV -Yeme,Bağımlıkta tedavi modelleri ve hemşirelik yaklaşımları,Bağımlı hasta ve yakınıyla iletişim,Bağımlı hasta bakımı, genel özet; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5.Bağımlılıkta iletişim ve empatik yaklaşımın önemini ifade eder | 10, 13, 20, 9 | A |
1. Bağımlılık sürecini ve bağımlılık yapan maddeleri ifade eder. | 16, 19, 9 | A |
2. Bağımlılığı önlemede hemşirelik yaklaşımlarını ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
3. Bağımlılığın nörobiyolojisini, kişiye ve topluma etkilerini analiz eder | 10, 12, 14, 16, 19, 37, 4, 9 | A, E |
4. Alkol, madde ve diğer bağımlılıklarda hemşirelerin hasta, aileler ve toplum için olan sorumluluklarını ifade eder | 10, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bağımlılık nedir, tanımlar, bağımlılığın tarihçesi | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
2 | Bağımlılığın nörobiyolojisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
3 | Bağımlılık ve bağımlılık türleri | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
4 | Bağımlılık yapıcı maddeler-I Tütün | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
5 | Bağımlılık yapıcı maddeler -II Alkol | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
6 | Bağımlılık yapıcı maddeler-III Madde | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
7 | Film analizi | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Diğer bağımlılık türleri I Teknoloji | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
10 | Diğer bağımlılık türleri II-İnternet | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
11 | Diğer bağımlılık türleri-III Alışveriş | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
12 | Diğer bağımlılık türleri IV -Yeme | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
13 | Bağımlıkta tedavi modelleri ve hemşirelik yaklaşımları | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
14 | Bağımlı hasta ve yakınıyla iletişim | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
15 | Bağımlı hasta bakımı, genel özet | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
Kaynak |
1. Ögel, K. (2020). Bağımlılık Asla Sadece Bağımlılık Değildir. İletişim Yayınları. 2. Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. SALON YAYINLARI. 3. Tamar, D., Ögel, K., D. Çakmak. Uyuşturucu Madde Kullanımının Aile Üzerine Etkisi. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı. 4. Proschaska, Di Clement ve Norcross (1992). In Search of How People Change. American Psychologist. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | ||||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 5 | 5 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 4 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 69 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(69/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BAĞIMLILIK VE HEMŞİRELİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencinin bağımlılığın dinamiklerini, bağımlılık yapıcı maddeler ve etkilerini , bağımlılığı önleme ve tedavisinde hemşirenin rol ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olmaları ve analiz becerisi kazanmalarıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bağımlılık nedir, tanımlar, bağımlılığın tarihçesi,Bağımlılığın nörobiyolojisi,Bağımlılık ve bağımlılık türleri ,Bağımlılık yapıcı maddeler-I Tütün,Bağımlılık yapıcı maddeler -II Alkol,Bağımlılık yapıcı maddeler-III Madde,Film analizi ,Ara Sınav,Diğer bağımlılık türleri I Teknoloji,Diğer bağımlılık türleri II-İnternet,Diğer bağımlılık türleri-III Alışveriş,Diğer bağımlılık türleri IV -Yeme,Bağımlıkta tedavi modelleri ve hemşirelik yaklaşımları,Bağımlı hasta ve yakınıyla iletişim,Bağımlı hasta bakımı, genel özet; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
5.Bağımlılıkta iletişim ve empatik yaklaşımın önemini ifade eder | 10, 13, 20, 9 | A |
1. Bağımlılık sürecini ve bağımlılık yapan maddeleri ifade eder. | 16, 19, 9 | A |
2. Bağımlılığı önlemede hemşirelik yaklaşımlarını ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
3. Bağımlılığın nörobiyolojisini, kişiye ve topluma etkilerini analiz eder | 10, 12, 14, 16, 19, 37, 4, 9 | A, E |
4. Alkol, madde ve diğer bağımlılıklarda hemşirelerin hasta, aileler ve toplum için olan sorumluluklarını ifade eder | 10, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bağımlılık nedir, tanımlar, bağımlılığın tarihçesi | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
2 | Bağımlılığın nörobiyolojisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
3 | Bağımlılık ve bağımlılık türleri | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
4 | Bağımlılık yapıcı maddeler-I Tütün | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
5 | Bağımlılık yapıcı maddeler -II Alkol | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
6 | Bağımlılık yapıcı maddeler-III Madde | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
7 | Film analizi | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Diğer bağımlılık türleri I Teknoloji | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
10 | Diğer bağımlılık türleri II-İnternet | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
11 | Diğer bağımlılık türleri-III Alışveriş | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
12 | Diğer bağımlılık türleri IV -Yeme | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
13 | Bağımlıkta tedavi modelleri ve hemşirelik yaklaşımları | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
14 | Bağımlı hasta ve yakınıyla iletişim | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
15 | Bağımlı hasta bakımı, genel özet | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
Kaynak |
1. Ögel, K. (2020). Bağımlılık Asla Sadece Bağımlılık Değildir. İletişim Yayınları. 2. Akkaş, İ. (2019). Teknoloji Bağımlılığı. SALON YAYINLARI. 3. Tamar, D., Ögel, K., D. Çakmak. Uyuşturucu Madde Kullanımının Aile Üzerine Etkisi. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı. 4. Proschaska, Di Clement ve Norcross (1992). In Search of How People Change. American Psychologist. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | ||||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |