Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Güz Dönemi | 3+1 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ve hücresel işleyişin mekanizmaları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları ,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Ara Sınav,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Hücre tipleri, hücre yapısı ve organeller ile ilgili kavramları tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
5- İnsan genom projesi ve kök hücre biyolojisini açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
4- DNA hasarı, hücre yaşlanması ve kanseri tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
3- Kalıtım biçimleri, kromozomal yapı ve sayı anomalileri ile genetik hastalıklar arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
2- Genetikte temel kavramlar, genetik materyal, transkripsiyon ve translasyonu açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları | 1. kaynağın 1. sayfasının incelenmesi |
2 | Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri | 1. kaynağın 11. ve 23. sayfalarının, 3. kaynağın 87. sayfasının incelenmesi |
3 | Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar | 1. kaynağın 43. ve 81. sayfalarının incelenmesi |
4 | Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi | 1. kaynağın 241. ve 317. sayfalarının, 3. kaynağın 111. sayfasının incelenmesi |
5 | Hücresel enerji ve metabolizma | 3. kaynağın 135. sayfasının incelenmesi |
6 | Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon | 1. kaynağın 129. sayfasının incelenmesi |
7 | Transkripsiyon ve translasyon | 1. kaynağın 174. ve 195. sayfasının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi | 1. kaynağın 281. sayfasının incelenmesi |
10 | Kromozomal yapı ve sayı anomalileri | 3. kaynağın 362. sayfasının incelenmesi |
11 | DNA hasarı ve onarım mekanizmaları | 3. kaynağın 221. sayfasının incelenmesi |
12 | Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser | 1. kaynağın 309. sayfasının incelenmesi |
13 | Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri | 3. kaynağın 301. sayfasının incelenmesi |
14 | Kök hücre biyolojisi ve tedavileri | 5. kaynağın 29. sayfasının incelenmesi |
15 | İnsan genom projesi Dersin değerlendirilmesi | 5. kaynağın 29. sayfasının incelenmesi |
Kaynak |
1. Güneş, H.V. (2014). Moleküler Hücre Biyolojisi (Gözden geçirilmiş ikinci baskı). İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık. 2. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 3. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi. 4. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel. 5. Afyon, A. (Ed.).(2015). Biyolojide Özel Konular. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | ||||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | ||||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | ||||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | ||||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 52 | 52 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Güz Dönemi | 3+1 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Elif Zeynep YILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ve hücresel işleyişin mekanizmaları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları ,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Ara Sınav,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi Dersin değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Hücre tipleri, hücre yapısı ve organeller ile ilgili kavramları tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
5- İnsan genom projesi ve kök hücre biyolojisini açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
4- DNA hasarı, hücre yaşlanması ve kanseri tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
3- Kalıtım biçimleri, kromozomal yapı ve sayı anomalileri ile genetik hastalıklar arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
2- Genetikte temel kavramlar, genetik materyal, transkripsiyon ve translasyonu açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları | 1. kaynağın 1. sayfasının incelenmesi |
2 | Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri | 1. kaynağın 11. ve 23. sayfalarının, 3. kaynağın 87. sayfasının incelenmesi |
3 | Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar | 1. kaynağın 43. ve 81. sayfalarının incelenmesi |
4 | Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi | 1. kaynağın 241. ve 317. sayfalarının, 3. kaynağın 111. sayfasının incelenmesi |
5 | Hücresel enerji ve metabolizma | 3. kaynağın 135. sayfasının incelenmesi |
6 | Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon | 1. kaynağın 129. sayfasının incelenmesi |
7 | Transkripsiyon ve translasyon | 1. kaynağın 174. ve 195. sayfasının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi | 1. kaynağın 281. sayfasının incelenmesi |
10 | Kromozomal yapı ve sayı anomalileri | 3. kaynağın 362. sayfasının incelenmesi |
11 | DNA hasarı ve onarım mekanizmaları | 3. kaynağın 221. sayfasının incelenmesi |
12 | Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser | 1. kaynağın 309. sayfasının incelenmesi |
13 | Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri | 3. kaynağın 301. sayfasının incelenmesi |
14 | Kök hücre biyolojisi ve tedavileri | 5. kaynağın 29. sayfasının incelenmesi |
15 | İnsan genom projesi Dersin değerlendirilmesi | 5. kaynağın 29. sayfasının incelenmesi |
Kaynak |
1. Güneş, H.V. (2014). Moleküler Hücre Biyolojisi (Gözden geçirilmiş ikinci baskı). İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık. 2. Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı. Ankara: Pelikan Yayınevi. 3. Kasap, H. (Ed.).(2010) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Adana: Nobel Kitabevi. 4. Karakaş, M. (2014) Moleküler Biyoloji. İstanbul: Nobel. 5. Afyon, A. (Ed.).(2015). Biyolojide Özel Konular. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | ||||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | ||||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | ||||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | ||||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |