Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM 2+0 2 2,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler Sunum Teknikleri, Siyaset Bilimi
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üye. Esra OĞUZHAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Kişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriği Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler ,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta ,Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile ,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin öneminin açıklayabilmesi 1, 2, 3 A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklayabilmesi 1, 12, 2, 3 A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişim kurabilmesi 12, 7 A
Empati beceresini geliştirebilmesi 1, 12, 18, 2, 3, 7 A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurabilmesi 10, 12, 18, 7 A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlar hazırlayabilmesi 1, 12, 2, 3 A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını kullanabilmesi 1, 12, 18, 2, 3 A
Stres yönetimini açıklayabilmesi. 1 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 7: Rol Oynama
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma, Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler 1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2 Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları 2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3 Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları 1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4 Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim 1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5 Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış 1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6 Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri 1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7 İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar 1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8 Çocuk Hasta İle İletişim Yaşlı Hasta İle İletişim 1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9 Bazı Özel Durumlarda İletişim -Tedaviyi Reddeden Hasta -Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta 1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10 Bazı Özel Durumlarda İletişim - Saldırgan Hasta - Anksiyete Yaşayan Hasta 2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11 Bazı Özel Durumlarda İletişim -İçe Dönük/Depresif Hasta 2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12 Bazı Özel Durumlarda İletişim -Terminal Süreçteki Hasta 1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13 Bazı Özel Durumlarda İletişim - Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile 1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14 Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü 2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynaklar
Öğretim üyesine ait ders notları
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
0
2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
0
3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
0
4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
0
5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
0
6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
0
7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
0
8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
0
9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
0
10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
0
11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
0
12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
0
13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Quiz 20  
ödev 10  
Sözlü 10  
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 14 2 28
Rehberli Problem Çözme 14 1 14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 2 5 10
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 1 0 0
Proje Sunumu / Seminer 1 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 1 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 1 9 9
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 13 13
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 74
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 2,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Bilgi Talep Formu