Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EVDE BAKIM HEMŞİRELİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere; Hastanın sağlık ve sosyal gereksinimleri dikkate alınarak kaliteli bir bakımın ve tedavi sürekliliğinin sağlanmasında evde bakım hizmetlerinin öneminin gösterilmesi ve evde bakım hizmetlerinin yönetim bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Ve Dersin Tanıtımı Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması ,Evde Bakım Hizmetlerinin Gelişimi ve Önemi Evde Bakım Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ,Evde Bakım Hemşireliğinde Kullanılan Modeller Evde Bakımda Kalite ve Standartlar Dökümantasyon ve Bakım Planı ,Kronik Hastalıklar Ve Evde Bakım (Solunum Sistemi Hastalıkları, Kalp Hastalıkları, Demans) ,Kronik Hastalıklar Ve Evde Bakım (Diyabet, Artrit, Kanser) ,Evde Bakımda Çocukların Değerlendirilmesi Doğum Öncesi Ve Doğum Sonrası Evde Bakım Hizmetleri ,Özel Durumlarda Evde Bakım (Kolostomi, Yara Bakımı, İnfüzyon Tedavisi, Beslenme),Engelli Bireylerde Evde Bakım,Evde Bakımda Aile Eğitimi,Evde Bakımda Bir Disiplin Olarak Sosyal Hizmetin Rolü ,Evde Bakımda İletişim Ve Kişilerarası İlişkiler,Evde Bakımda Etik Durumlar,Evde Bakımda Teletıp Uygulamaları,Evde Bakımda Teletıp Uygulamaları Güvenli Çevre Dersin Değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Evde bakım hemşiresinin görev ve sorumluluklarını tanımlayabilmesi | 10, 12, 15, 16, 5, 6, 9 | A |
Evde bakımın tanımı ve gelişim sürecini açıklayabilmesi | 10, 14, 16, 9 | A, E |
Dünya’da ve Türkiye’de evde bakım hizmetleri konusunu tartışabilmesi | 10, 15, 16, 5, 9 | A, E |
Ev ve çevresinin fizik koşullarını değerlendirecek ve düzenleyebilmesi | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Evde bakım hizmetlerinin koordinasyonunu ve organizasyonunu şematize edebilmesi | 10, 16, 9 | A |
Evde bakım hizmeti veren sağlık ekibiyle koordineli çalışabilir ve etkili iletişim sağlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Ve Dersin Tanıtımı Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması | 1.kaynağın tanıtılması |
2 | Evde Bakım Hizmetlerinin Gelişimi ve Önemi Evde Bakım Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları | 1.kaynağın 3-25 sayfalarının incelenmesi |
3 | Evde Bakım Hemşireliğinde Kullanılan Modeller Evde Bakımda Kalite ve Standartlar Dökümantasyon ve Bakım Planı | 1.kaynağın 25-75 sayfalarının incelenmesi |
4 | Kronik Hastalıklar Ve Evde Bakım (Solunum Sistemi Hastalıkları, Kalp Hastalıkları, Demans) | 1.kaynağın 75-127 sayfalarının incelenmesi |
5 | Kronik Hastalıklar Ve Evde Bakım (Diyabet, Artrit, Kanser) | 1.kaynağın 127-159 sayfalarının incelenmesi |
6 | Evde Bakımda Çocukların Değerlendirilmesi Doğum Öncesi Ve Doğum Sonrası Evde Bakım Hizmetleri | 1.kaynağın 203-223 sayfalarının incelenmesi |
7 | Özel Durumlarda Evde Bakım (Kolostomi, Yara Bakımı, İnfüzyon Tedavisi, Beslenme) | 1.kaynağın 241-275 sayfalarının incelenmesi 1.kaynağın 287-303 sayfalarının incelenmesi |
8 | Engelli Bireylerde Evde Bakım | 1.kaynağın 275-287 sayfalarının incelenmesi |
9 | Evde Bakımda Aile Eğitimi | 1.kaynağın 349-359 sayfalarının |
10 | Evde Bakımda Bir Disiplin Olarak Sosyal Hizmetin Rolü | 1.kaynağın 339-345 sayfalarının incelenmesi |
11 | Evde Bakımda İletişim Ve Kişilerarası İlişkiler | 1.kaynağın 359-375 sayfalarının incelenmesi |
12 | Evde Bakımda Etik Durumlar | 1.kaynağın 375-383 sayfalarının incelenmesi |
13 | Evde Bakımda Teletıp Uygulamaları | 1.kaynağın 383-387 sayfalarının incelenmesi |
14 | Evde Bakımda Teletıp Uygulamaları Güvenli Çevre Dersin Değerlendirilmesi | 1.kaynağın 383-387 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Fadıloğlu, Ç. (2013), Evde Sağlık ve Bakım, Göktuğ Yayıncılık 2. Özdemir, L, Çicek, H.S. (2014), Rehabilitasyon Hemşireliği Uygulamaya Güncel Yaklaşım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 28 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EVDE BAKIM HEMŞİRELİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere; Hastanın sağlık ve sosyal gereksinimleri dikkate alınarak kaliteli bir bakımın ve tedavi sürekliliğinin sağlanmasında evde bakım hizmetlerinin öneminin gösterilmesi ve evde bakım hizmetlerinin yönetim bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma Ve Dersin Tanıtımı Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması ,Evde Bakım Hizmetlerinin Gelişimi ve Önemi Evde Bakım Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ,Evde Bakım Hemşireliğinde Kullanılan Modeller Evde Bakımda Kalite ve Standartlar Dökümantasyon ve Bakım Planı ,Kronik Hastalıklar Ve Evde Bakım (Solunum Sistemi Hastalıkları, Kalp Hastalıkları, Demans) ,Kronik Hastalıklar Ve Evde Bakım (Diyabet, Artrit, Kanser) ,Evde Bakımda Çocukların Değerlendirilmesi Doğum Öncesi Ve Doğum Sonrası Evde Bakım Hizmetleri ,Özel Durumlarda Evde Bakım (Kolostomi, Yara Bakımı, İnfüzyon Tedavisi, Beslenme),Engelli Bireylerde Evde Bakım,Evde Bakımda Aile Eğitimi,Evde Bakımda Bir Disiplin Olarak Sosyal Hizmetin Rolü ,Evde Bakımda İletişim Ve Kişilerarası İlişkiler,Evde Bakımda Etik Durumlar,Evde Bakımda Teletıp Uygulamaları,Evde Bakımda Teletıp Uygulamaları Güvenli Çevre Dersin Değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Evde bakım hemşiresinin görev ve sorumluluklarını tanımlayabilmesi | 10, 12, 15, 16, 5, 6, 9 | A |
Evde bakımın tanımı ve gelişim sürecini açıklayabilmesi | 10, 14, 16, 9 | A, E |
Dünya’da ve Türkiye’de evde bakım hizmetleri konusunu tartışabilmesi | 10, 15, 16, 5, 9 | A, E |
Ev ve çevresinin fizik koşullarını değerlendirecek ve düzenleyebilmesi | 10, 16, 5, 9 | A, E |
Evde bakım hizmetlerinin koordinasyonunu ve organizasyonunu şematize edebilmesi | 10, 16, 9 | A |
Evde bakım hizmeti veren sağlık ekibiyle koordineli çalışabilir ve etkili iletişim sağlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma Ve Dersin Tanıtımı Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması | 1.kaynağın tanıtılması |
2 | Evde Bakım Hizmetlerinin Gelişimi ve Önemi Evde Bakım Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları | 1.kaynağın 3-25 sayfalarının incelenmesi |
3 | Evde Bakım Hemşireliğinde Kullanılan Modeller Evde Bakımda Kalite ve Standartlar Dökümantasyon ve Bakım Planı | 1.kaynağın 25-75 sayfalarının incelenmesi |
4 | Kronik Hastalıklar Ve Evde Bakım (Solunum Sistemi Hastalıkları, Kalp Hastalıkları, Demans) | 1.kaynağın 75-127 sayfalarının incelenmesi |
5 | Kronik Hastalıklar Ve Evde Bakım (Diyabet, Artrit, Kanser) | 1.kaynağın 127-159 sayfalarının incelenmesi |
6 | Evde Bakımda Çocukların Değerlendirilmesi Doğum Öncesi Ve Doğum Sonrası Evde Bakım Hizmetleri | 1.kaynağın 203-223 sayfalarının incelenmesi |
7 | Özel Durumlarda Evde Bakım (Kolostomi, Yara Bakımı, İnfüzyon Tedavisi, Beslenme) | 1.kaynağın 241-275 sayfalarının incelenmesi 1.kaynağın 287-303 sayfalarının incelenmesi |
8 | Engelli Bireylerde Evde Bakım | 1.kaynağın 275-287 sayfalarının incelenmesi |
9 | Evde Bakımda Aile Eğitimi | 1.kaynağın 349-359 sayfalarının |
10 | Evde Bakımda Bir Disiplin Olarak Sosyal Hizmetin Rolü | 1.kaynağın 339-345 sayfalarının incelenmesi |
11 | Evde Bakımda İletişim Ve Kişilerarası İlişkiler | 1.kaynağın 359-375 sayfalarının incelenmesi |
12 | Evde Bakımda Etik Durumlar | 1.kaynağın 375-383 sayfalarının incelenmesi |
13 | Evde Bakımda Teletıp Uygulamaları | 1.kaynağın 383-387 sayfalarının incelenmesi |
14 | Evde Bakımda Teletıp Uygulamaları Güvenli Çevre Dersin Değerlendirilmesi | 1.kaynağın 383-387 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Fadıloğlu, Ç. (2013), Evde Sağlık ve Bakım, Göktuğ Yayıncılık 2. Özdemir, L, Çicek, H.S. (2014), Rehabilitasyon Hemşireliği Uygulamaya Güncel Yaklaşım |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |