Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HAST. HEMŞİRELİĞİ UYGULAMA | - | Güz Dönemi | 0+8 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciye çocuk sağlığı ve hastalıkları çerçevesinde aldığı temel bilgi ve ilkeleri, çocuk sağlığına ilişkin rol ve işlevlerle bütünleştirerek bunları sağlık bakım sisteminin her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğa ve ailesine uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Klinik uygulama yerleri hakkında bilgilendirme Temel beceri listelerinin uygulanması (Çocuklarda Fiziksel Ölçümler, Çocuklarda Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi, İlaç uygulamaları, aile-çocuk ile iletişim, baş çevresi ölçümü, Çocuklarda antropometrik ölçümlerin persentil değerlendirilmesi) Labaratuar uygulaması ,Temel beceri listelerinin uygulanması Labaratuar uygulaması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bebek/çocuklara öğrenim rehberlerinin basamaklarına uygun şekilde rehber hemşireler eşliğinde ilaç uygular | 11, 8 | H |
Bebek/çocukları fizik muayene basamaklarını açıklar | 11, 8 | H |
Çeşitli bakım ortamlarında, hemşirelik sürecini kullanarak çocuk ve ailesine bireyselleştirilmiş bakımı, bilimsel bilgilere dayalı olarak rehber hemşireler eşliğinde uygular | 11, 8 | E, H |
Çocuk ve Ailesine Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi, Korunması, Hastalık Durumunda Sağlık Eğitimi Etkinlikleri Yürütür | 13, 38 | E, H |
Çocuk Gelişimi Çerçevesinde Önemli ve Öncelikli Sağlık Sorunlarını ve Yüksek Risk Gruplarını Saptar | 38 | E, H |
Hasta/Sağlıklı Çocukların Bakım Yönetiminde Savunuculuk, Liderlik, Etkin İletişim Kurma, Stres Yönetimi, Zaman Yönetimi, Eğitim Becerilerini Kullanır | 12, 23, 6 | H |
Çocuğu, Ailesi ve Çevresi İle Bir Bütün Olarak, Sistematik Yaklaşımla Birlikte Aile Merkezli Bakımı Uygular | 23, 38, 4 | E, H |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bilgisini ve becerisini Uygulamalı Örneklerde Kullanır | 4 | E, H |
Hemşirelik bakım uygulamalarında yasal yönleri ve etik ilkeleri göz önünde bulundurur | 10, 20, 23 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Klinik uygulama yerleri hakkında bilgilendirme Temel beceri listelerinin uygulanması (Çocuklarda Fiziksel Ölçümler, Çocuklarda Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi, İlaç uygulamaları, aile-çocuk ile iletişim, baş çevresi ölçümü, Çocuklarda antropometrik ölçümlerin persentil değerlendirilmesi) Labaratuar uygulaması | Derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması |
2 | Temel beceri listelerinin uygulanması Labaratuar uygulaması | Implementation of basic skills lists Laboratory practice |
Kaynak |
1. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt 1. Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2012. 2. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt 2. Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2012. 3. Törüner EK, Büyükgönenç L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya ,2012 4. Kyle T, Carman S. Nursing care of the child with a health disorder. Essentials of Pediatric Nursing. 2nd ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Lippincott Williams& Wilkins; 2013. 5. Kyle T, Carman S. Key pediatric nursing interventions. Essentials of Pediatric Nursing. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2013. p. 392-8. 6. Sanders J. The child who is hospitalized. In: Hockenberry MJ, Wilson D, eds. Wong’s Nursing Care of Infants and Children. 9th ed. St. Louis Missouri: Elsevier, Mosby; 2011. p.1041-7. 7. Savaşer S. Yıldız S. Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi; 2009. 8. Carpenito-Moyet LJ. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Erdemir F.(çev). Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2005. 9. Gökçay G, Beyazova U. İlk beş yaşta çocuk sağlığı izlemi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2017. 10. Gannon Tagher, C., Knapp, L.M. Pediatri Hemşireliği Vaka Temelli Yaklaşım (çev. Ed. Avcı, Ö., İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2022. 11. Kuğuoğlu, S., Yiğitbaş, Ç. Acil Hasta Bakımı III Pratikler için Temel Yaklaşımlar, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2019. 12. Kuğuoğlu, S., Sönmez Düzkaya, D. Çocuk Acil Hemşireliği, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2021. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 8 | 112 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 1 | 1 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 12 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 11 | 1 | 11 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 5 | 70 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 220 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(220/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HAST. HEMŞİRELİĞİ UYGULAMA | - | Güz Dönemi | 0+8 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciye çocuk sağlığı ve hastalıkları çerçevesinde aldığı temel bilgi ve ilkeleri, çocuk sağlığına ilişkin rol ve işlevlerle bütünleştirerek bunları sağlık bakım sisteminin her aşamasında sağlıklı/hasta çocuğa ve ailesine uygulama becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Klinik uygulama yerleri hakkında bilgilendirme Temel beceri listelerinin uygulanması (Çocuklarda Fiziksel Ölçümler, Çocuklarda Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi, İlaç uygulamaları, aile-çocuk ile iletişim, baş çevresi ölçümü, Çocuklarda antropometrik ölçümlerin persentil değerlendirilmesi) Labaratuar uygulaması ,Temel beceri listelerinin uygulanması Labaratuar uygulaması ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bebek/çocuklara öğrenim rehberlerinin basamaklarına uygun şekilde rehber hemşireler eşliğinde ilaç uygular | 11, 8 | H |
Bebek/çocukları fizik muayene basamaklarını açıklar | 11, 8 | H |
Çeşitli bakım ortamlarında, hemşirelik sürecini kullanarak çocuk ve ailesine bireyselleştirilmiş bakımı, bilimsel bilgilere dayalı olarak rehber hemşireler eşliğinde uygular | 11, 8 | E, H |
Çocuk ve Ailesine Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi, Korunması, Hastalık Durumunda Sağlık Eğitimi Etkinlikleri Yürütür | 13, 38 | E, H |
Çocuk Gelişimi Çerçevesinde Önemli ve Öncelikli Sağlık Sorunlarını ve Yüksek Risk Gruplarını Saptar | 38 | E, H |
Hasta/Sağlıklı Çocukların Bakım Yönetiminde Savunuculuk, Liderlik, Etkin İletişim Kurma, Stres Yönetimi, Zaman Yönetimi, Eğitim Becerilerini Kullanır | 12, 23, 6 | H |
Çocuğu, Ailesi ve Çevresi İle Bir Bütün Olarak, Sistematik Yaklaşımla Birlikte Aile Merkezli Bakımı Uygular | 23, 38, 4 | E, H |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bilgisini ve becerisini Uygulamalı Örneklerde Kullanır | 4 | E, H |
Hemşirelik bakım uygulamalarında yasal yönleri ve etik ilkeleri göz önünde bulundurur | 10, 20, 23 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Klinik uygulama yerleri hakkında bilgilendirme Temel beceri listelerinin uygulanması (Çocuklarda Fiziksel Ölçümler, Çocuklarda Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi, İlaç uygulamaları, aile-çocuk ile iletişim, baş çevresi ölçümü, Çocuklarda antropometrik ölçümlerin persentil değerlendirilmesi) Labaratuar uygulaması | Derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması |
2 | Temel beceri listelerinin uygulanması Labaratuar uygulaması | Implementation of basic skills lists Laboratory practice |
Kaynak |
1. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt 1. Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2012. 2. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt 2. Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2012. 3. Törüner EK, Büyükgönenç L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya ,2012 4. Kyle T, Carman S. Nursing care of the child with a health disorder. Essentials of Pediatric Nursing. 2nd ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Lippincott Williams& Wilkins; 2013. 5. Kyle T, Carman S. Key pediatric nursing interventions. Essentials of Pediatric Nursing. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2013. p. 392-8. 6. Sanders J. The child who is hospitalized. In: Hockenberry MJ, Wilson D, eds. Wong’s Nursing Care of Infants and Children. 9th ed. St. Louis Missouri: Elsevier, Mosby; 2011. p.1041-7. 7. Savaşer S. Yıldız S. Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi; 2009. 8. Carpenito-Moyet LJ. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Erdemir F.(çev). Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2005. 9. Gökçay G, Beyazova U. İlk beş yaşta çocuk sağlığı izlemi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2017. 10. Gannon Tagher, C., Knapp, L.M. Pediatri Hemşireliği Vaka Temelli Yaklaşım (çev. Ed. Avcı, Ö., İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2022. 11. Kuğuoğlu, S., Yiğitbaş, Ç. Acil Hasta Bakımı III Pratikler için Temel Yaklaşımlar, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2019. 12. Kuğuoğlu, S., Sönmez Düzkaya, D. Çocuk Acil Hemşireliği, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2021. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |