Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ TERMİNOLOJİ I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik öğrencilerine tıbbi terimlerin oluşturulması, yazılması, okunması, anlamlandırılması ve vücut sistemleri bağlamında kullanılması ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri ,Terminolojiye giriş ,Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar ,Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar ,Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Sindirim sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Ara Sınav,Kardiyovasküler sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Üriner sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Genital sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Endokrin sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Sinir sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Göz ve Kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi terminolojinin temel tanım ve kavramlarını ifade eder. | 10, 16, 9 | A |
Tıbbi terimleri oluşturan unsurları tanır. | 10, 16, 9 | A |
Sağlıkla ilgili tıbbi terimleri tanır. | 10, 16, 9 | A |
Sistemlerle ilişkili tıbbi terminolojiyi tanır. | 10, 16, 9 | A |
Tıbbi terminolojinin önemini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Alanı ile ilgili terimleri oluşturur. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri | MEBIS notu |
2 | Terminolojiye giriş | MEBIS notu |
3 | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar | MEBIS notu |
4 | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar | MEBIS notu |
5 | Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
6 | Sindirim sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
7 | Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
8 | Ara Sınav | MEBIS notu |
9 | Kardiyovasküler sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
10 | Üriner sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
11 | Genital sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
12 | Endokrin sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
13 | Sinir sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
14 | Göz ve Kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
15 | Final sınavı |
Kaynak |
1. Shahriar Abbassi. Encyclopedia of Medical Terminology (e-book). New York: Nova Medicine and Health. 2020. 2. David Woodruff. Medical Terminology Made Incredibly Easy! (e-book). Fourth Edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2018. 3. Medical Terminology: The Basics. BarCharts, Inc, 2009. 4. Temel Tıbbi Terminoloji. Peggy Stanfield, Y.H. Hui, Nanna Cross, çeviri: İlker İlhanlı. 4. Basımdan Çeviri, Nobel Akademik Yayıncılık, 2018. 5. Tıbbi Terimler Sözlüğü. Rothenberg, Mikel A., çeviri: Tunç Laçin, Berna Karakoyun Laçin. Evri Yayınevi, 2013. 6. MEBIS notu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 12 | 24 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 4 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ TERMİNOLOJİ I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik öğrencilerine tıbbi terimlerin oluşturulması, yazılması, okunması, anlamlandırılması ve vücut sistemleri bağlamında kullanılması ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri ,Terminolojiye giriş ,Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar ,Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar ,Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Sindirim sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Ara Sınav,Kardiyovasküler sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Üriner sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Genital sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Endokrin sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Sinir sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Göz ve Kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) ,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi terminolojinin temel tanım ve kavramlarını ifade eder. | 10, 16, 9 | A |
Tıbbi terimleri oluşturan unsurları tanır. | 10, 16, 9 | A |
Sağlıkla ilgili tıbbi terimleri tanır. | 10, 16, 9 | A |
Sistemlerle ilişkili tıbbi terminolojiyi tanır. | 10, 16, 9 | A |
Tıbbi terminolojinin önemini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Alanı ile ilgili terimleri oluşturur. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık kavramı ve sağlığın belirleyicileri | MEBIS notu |
2 | Terminolojiye giriş | MEBIS notu |
3 | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar | MEBIS notu |
4 | Tıbbi terimlerin oluşturulmasında genel kurallar | MEBIS notu |
5 | Kas iskelet sistemine ilişkin terminoloji(anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
6 | Sindirim sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
7 | Solunum sitemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
8 | Ara Sınav | MEBIS notu |
9 | Kardiyovasküler sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
10 | Üriner sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
11 | Genital sisteme ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
12 | Endokrin sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
13 | Sinir sistemine ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
14 | Göz ve Kulak burun boğaz yapılarına ilişkin terminoloji (anatomi, fizyoloji, hastalıklar, tanısal işlemler) | MEBIS notu |
15 | Final sınavı |
Kaynak |
1. Shahriar Abbassi. Encyclopedia of Medical Terminology (e-book). New York: Nova Medicine and Health. 2020. 2. David Woodruff. Medical Terminology Made Incredibly Easy! (e-book). Fourth Edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2018. 3. Medical Terminology: The Basics. BarCharts, Inc, 2009. 4. Temel Tıbbi Terminoloji. Peggy Stanfield, Y.H. Hui, Nanna Cross, çeviri: İlker İlhanlı. 4. Basımdan Çeviri, Nobel Akademik Yayıncılık, 2018. 5. Tıbbi Terimler Sözlüğü. Rothenberg, Mikel A., çeviri: Tunç Laçin, Berna Karakoyun Laçin. Evri Yayınevi, 2013. 6. MEBIS notu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |