Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBÜLER REHABİLİTASYON | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Görkem ATA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Görkem ATA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vestibüler sistem ve denge fizyopatolojisini incelemek, değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını öğrenmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Vestibüler Sistemin Anatomi ve Fizyolojisi,Vestibüler Adaptasyon ve Vestibüler Kompansasyon,Postüral Kontrolde Vestibüler Sistemin Rolü,Vestibüler Bozukluklarda Postüral Anomaliler,Vestibüler Sistem Patolojileri,BPPV- Tanı- Değerlendirme-Tedavi,BPPV ve Fizyoterapisi (Posterior kanal etkilenimi ve kanalit repozisyon manevraları),BPPV ve Fizyoterapisi (Horizontal kanal etkilenimi ve kanalit repozisyon manevraları) ve anterior kanal etkilenimi,Unilateral ve Bilateral Vestibüler Hipofonksiyonda Fizyoterapi Yöntemleri,Meniere Hastalığı ve Vestibüler Rehabilitasyon,Mal de Debarquement Sendromu ve Tedavi Yöntemleri,Santral Vestibüler Hastalıklarda (İnme, MS, Parkinson) Değerlendirme ve Tedav Yaklaşımları,Santral Vestibüler Hastalıklarda (İnme, MS, Parkinson) Değerlendirme ve Tedav Yaklaşımları,Vestibüler Yetmezliğe Sahip Çocuklarda Vestibüler Rehabilitasyon; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Vestibüler sistem hastalıklarında etiyolojiye göre doğru değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını seçer. | 10, 12, 16, 19, 9 | A, C |
Vestibüler ve denge sisteminin işlevlerini tanımlar. | 10, 19, 9 | A, C |
Vestibüler sistem hastalıklarının etiyolojisini açıklar. | 10, 16, 9 | A, C, E |
Vestibüler sistem hastalıklarında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini yorumlar. | 10, 12, 6, 9 | A, C, E |
Etiyolojiye göre doğru değerlendirme ve tedavi yöntemlerini analiz eder. | 10, 12, 9 | A, C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vestibüler Sistemin Anatomi ve Fizyolojisi | Vestibüler Rehabilitasyon by Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s:2-19 |
2 | Vestibüler Adaptasyon ve Vestibüler Kompansasyon | Temel Vestibüler Rehabilitasyon, S. Aksoy, 2020, s:2-3 |
3 | Postüral Kontrolde Vestibüler Sistemin Rolü | Vestibüler Rehabilitasyon by Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000 s:29-48, Temel Vestibüler Rehabilitasyon, S. Aksoy, 2020, s: 39-43 |
4 | Vestibüler Bozukluklarda Postüral Anomaliler | Vestibüler Rehabilitasyon, S. Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s:85-110 |
5 | Vestibüler Sistem Patolojileri | Mebis Notları |
6 | BPPV- Tanı- Değerlendirme-Tedavi | Vestibüler Rehabilitasyon, Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s:324-359 |
7 | BPPV ve Fizyoterapisi (Posterior kanal etkilenimi ve kanalit repozisyon manevraları) | Vestibular Rehabilitasyon Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s:324-359 |
8 | BPPV ve Fizyoterapisi (Horizontal kanal etkilenimi ve kanalit repozisyon manevraları) ve anterior kanal etkilenimi | Mebis Notları |
9 | Unilateral ve Bilateral Vestibüler Hipofonksiyonda Fizyoterapi Yöntemleri | Vestibüler Rehabilitasyon by Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s: 359-457 |
10 | Meniere Hastalığı ve Vestibüler Rehabilitasyon | Mebis Notları |
11 | Mal de Debarquement Sendromu ve Tedavi Yöntemleri | Mebis Notları |
12 | Santral Vestibüler Hastalıklarda (İnme, MS, Parkinson) Değerlendirme ve Tedav Yaklaşımları | Mebis Notları |
13 | Santral Vestibüler Hastalıklarda (İnme, MS, Parkinson) Değerlendirme ve Tedav Yaklaşımları | Mebis Notları |
14 | Vestibüler Yetmezliğe Sahip Çocuklarda Vestibüler Rehabilitasyon | Mebis Notları |
Kaynak |
Mebis notları |
1- Vestibuler rehabilitasyon Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000 2- Temel Vestibüler Rehabilitasyon, Aksoy, S. 2020 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | X | |||||
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | X | |||||
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | X | |||||
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 63 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBÜLER REHABİLİTASYON | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Görkem ATA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Görkem ATA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vestibüler sistem ve denge fizyopatolojisini incelemek, değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını öğrenmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Vestibüler Sistemin Anatomi ve Fizyolojisi,Vestibüler Adaptasyon ve Vestibüler Kompansasyon,Postüral Kontrolde Vestibüler Sistemin Rolü,Vestibüler Bozukluklarda Postüral Anomaliler,Vestibüler Sistem Patolojileri,BPPV- Tanı- Değerlendirme-Tedavi,BPPV ve Fizyoterapisi (Posterior kanal etkilenimi ve kanalit repozisyon manevraları),BPPV ve Fizyoterapisi (Horizontal kanal etkilenimi ve kanalit repozisyon manevraları) ve anterior kanal etkilenimi,Unilateral ve Bilateral Vestibüler Hipofonksiyonda Fizyoterapi Yöntemleri,Meniere Hastalığı ve Vestibüler Rehabilitasyon,Mal de Debarquement Sendromu ve Tedavi Yöntemleri,Santral Vestibüler Hastalıklarda (İnme, MS, Parkinson) Değerlendirme ve Tedav Yaklaşımları,Santral Vestibüler Hastalıklarda (İnme, MS, Parkinson) Değerlendirme ve Tedav Yaklaşımları,Vestibüler Yetmezliğe Sahip Çocuklarda Vestibüler Rehabilitasyon; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Vestibüler sistem hastalıklarında etiyolojiye göre doğru değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını seçer. | 10, 12, 16, 19, 9 | A, C |
Vestibüler ve denge sisteminin işlevlerini tanımlar. | 10, 19, 9 | A, C |
Vestibüler sistem hastalıklarının etiyolojisini açıklar. | 10, 16, 9 | A, C, E |
Vestibüler sistem hastalıklarında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini yorumlar. | 10, 12, 6, 9 | A, C, E |
Etiyolojiye göre doğru değerlendirme ve tedavi yöntemlerini analiz eder. | 10, 12, 9 | A, C, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vestibüler Sistemin Anatomi ve Fizyolojisi | Vestibüler Rehabilitasyon by Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s:2-19 |
2 | Vestibüler Adaptasyon ve Vestibüler Kompansasyon | Temel Vestibüler Rehabilitasyon, S. Aksoy, 2020, s:2-3 |
3 | Postüral Kontrolde Vestibüler Sistemin Rolü | Vestibüler Rehabilitasyon by Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000 s:29-48, Temel Vestibüler Rehabilitasyon, S. Aksoy, 2020, s: 39-43 |
4 | Vestibüler Bozukluklarda Postüral Anomaliler | Vestibüler Rehabilitasyon, S. Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s:85-110 |
5 | Vestibüler Sistem Patolojileri | Mebis Notları |
6 | BPPV- Tanı- Değerlendirme-Tedavi | Vestibüler Rehabilitasyon, Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s:324-359 |
7 | BPPV ve Fizyoterapisi (Posterior kanal etkilenimi ve kanalit repozisyon manevraları) | Vestibular Rehabilitasyon Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s:324-359 |
8 | BPPV ve Fizyoterapisi (Horizontal kanal etkilenimi ve kanalit repozisyon manevraları) ve anterior kanal etkilenimi | Mebis Notları |
9 | Unilateral ve Bilateral Vestibüler Hipofonksiyonda Fizyoterapi Yöntemleri | Vestibüler Rehabilitasyon by Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000, s: 359-457 |
10 | Meniere Hastalığı ve Vestibüler Rehabilitasyon | Mebis Notları |
11 | Mal de Debarquement Sendromu ve Tedavi Yöntemleri | Mebis Notları |
12 | Santral Vestibüler Hastalıklarda (İnme, MS, Parkinson) Değerlendirme ve Tedav Yaklaşımları | Mebis Notları |
13 | Santral Vestibüler Hastalıklarda (İnme, MS, Parkinson) Değerlendirme ve Tedav Yaklaşımları | Mebis Notları |
14 | Vestibüler Yetmezliğe Sahip Çocuklarda Vestibüler Rehabilitasyon | Mebis Notları |
Kaynak |
Mebis notları |
1- Vestibuler rehabilitasyon Susan Herdman, F.A. Davis Company, Philadelphia, 2000 2- Temel Vestibüler Rehabilitasyon, Aksoy, S. 2020 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | X | |||||
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | X | |||||
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | X | |||||
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |