Prof.Dr. Ayşe Nur TUNALI VAN DEN BERG, Dr.Öğr.Üye. Burak MENEK
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ayşe Nur TUNALI VAN DEN BERG
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon tekniklerinin temel prensiplerini ve solunum sistemi bozukluklarına yol açan patolojileri, fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Pulmoner Rehabilitasyona Giriş,Pulmoner Anatomi ve Fizyoloji
,Pulmoner Hastalıklar: COPD + Asthma,Pulmoner Hastalıklar: Kistik Fibrozis + Bronşektazi + Amfizem
,Pulmoner Değerlendirme + Uygulama,Solunum Egzersizleri+ Uygulama
,Havayolu Temizleme Teknikleri +Postural Drenaj+ Uygulama,Aktif Solunum Teknikleri Döngüsü (ASTD) + Uygulama
,Pulmoner Rehabilitasyonda Egzersiz Eğitimi,Yoğun Bakım Fizyoterapisi
,Göğüs Cerrahisi Sonrası Pulmoner Rehabilitasyon
,Solunum Kas Eğitimi + Pulmoner Rehabilitasyonda Yardımcı Cihazlar
,Pulmoner Rehabilitasyon / Vaka Tartışması
,Genel Uygulama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Pulmoner sistem problemleri ve tedavi yaklaşımlarını ifade eder.
10, 11, 13, 15, 3, 9
A, C, M
Hastanın bireysel gereksinimlerine ve koşullarına uygun tedavi yöntemlerini belirler
10, 11, 9
A, C, M
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini tartışır.
10, 11, 9
A, C, M
Pulmoner sistem patolojilerinde rehabilitasyon programını yapılandırır.
10, 11, 9
A, C, M
Farklı yaş gruplarına göre fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar.
10, 11, 9
A, C, M
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, M: Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavlar
Havayolu Temizleme Teknikleri +Postural Drenaj+ Uygulama
Mebis Notları
8
Aktif Solunum Teknikleri Döngüsü (ASTD) + Uygulama
Mebis Notları
9
Pulmoner Rehabilitasyonda Egzersiz Eğitimi
Mebis Notları
10
Yoğun Bakım Fizyoterapisi
Mebis Notları
11
Göğüs Cerrahisi Sonrası Pulmoner Rehabilitasyon
Mebis Notları
12
Solunum Kas Eğitimi + Pulmoner Rehabilitasyonda Yardımcı Cihazlar
Mebis Notları
13
Pulmoner Rehabilitasyon / Vaka Tartışması
Mebis Notları
14
Genel Uygulama
Mebis Notları
Kaynak
Mebis Notları
1. Guidelines for Pulmonary Rehabilition Programes: by AACVPR Mar 25 2019
2. Pulmonary Rehabilitation: Claudio F. Donner, Niclino Ambrosinoo, Roger S GoldsteinTalor and Francis Group 2022
3. Textbook of Pulmonary Rehabilitation : Enric Clini, Anne E.Holland et al Springer . 2017
4. Pulmonary Rehabilitation:Physiotherapy Management in Acute and Chronic Lung Diseases Lambert Academic Publishing 2020
5. Pulmoner Rehabilitasyon Editor Prof. Dr. Hülya Harutoğlu Hipokrat Yayıncılık 2019
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
3
42
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
119
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(119/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
PULMONER FİZYOTERAPİ
-
Güz Dönemi
1+2
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Ayşe Nur TUNALI VAN DEN BERG, Dr.Öğr.Üye. Burak MENEK
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ayşe Nur TUNALI VAN DEN BERG
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon tekniklerinin temel prensiplerini ve solunum sistemi bozukluklarına yol açan patolojileri, fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Pulmoner Rehabilitasyona Giriş,Pulmoner Anatomi ve Fizyoloji
,Pulmoner Hastalıklar: COPD + Asthma,Pulmoner Hastalıklar: Kistik Fibrozis + Bronşektazi + Amfizem
,Pulmoner Değerlendirme + Uygulama,Solunum Egzersizleri+ Uygulama
,Havayolu Temizleme Teknikleri +Postural Drenaj+ Uygulama,Aktif Solunum Teknikleri Döngüsü (ASTD) + Uygulama
,Pulmoner Rehabilitasyonda Egzersiz Eğitimi,Yoğun Bakım Fizyoterapisi
,Göğüs Cerrahisi Sonrası Pulmoner Rehabilitasyon
,Solunum Kas Eğitimi + Pulmoner Rehabilitasyonda Yardımcı Cihazlar
,Pulmoner Rehabilitasyon / Vaka Tartışması
,Genel Uygulama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Pulmoner sistem problemleri ve tedavi yaklaşımlarını ifade eder.
10, 11, 13, 15, 3, 9
A, C, M
Hastanın bireysel gereksinimlerine ve koşullarına uygun tedavi yöntemlerini belirler
10, 11, 9
A, C, M
Pulmoner fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini tartışır.
10, 11, 9
A, C, M
Pulmoner sistem patolojilerinde rehabilitasyon programını yapılandırır.
10, 11, 9
A, C, M
Farklı yaş gruplarına göre fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar.
10, 11, 9
A, C, M
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, M: Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavlar
Havayolu Temizleme Teknikleri +Postural Drenaj+ Uygulama
Mebis Notları
8
Aktif Solunum Teknikleri Döngüsü (ASTD) + Uygulama
Mebis Notları
9
Pulmoner Rehabilitasyonda Egzersiz Eğitimi
Mebis Notları
10
Yoğun Bakım Fizyoterapisi
Mebis Notları
11
Göğüs Cerrahisi Sonrası Pulmoner Rehabilitasyon
Mebis Notları
12
Solunum Kas Eğitimi + Pulmoner Rehabilitasyonda Yardımcı Cihazlar
Mebis Notları
13
Pulmoner Rehabilitasyon / Vaka Tartışması
Mebis Notları
14
Genel Uygulama
Mebis Notları
Kaynak
Mebis Notları
1. Guidelines for Pulmonary Rehabilition Programes: by AACVPR Mar 25 2019
2. Pulmonary Rehabilitation: Claudio F. Donner, Niclino Ambrosinoo, Roger S GoldsteinTalor and Francis Group 2022
3. Textbook of Pulmonary Rehabilitation : Enric Clini, Anne E.Holland et al Springer . 2017
4. Pulmonary Rehabilitation:Physiotherapy Management in Acute and Chronic Lung Diseases Lambert Academic Publishing 2020
5. Pulmoner Rehabilitasyon Editor Prof. Dr. Hülya Harutoğlu Hipokrat Yayıncılık 2019
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.