Yaşlanmanın biyo-psiko-sosyol boyutlarda yarattığı değişikliklerin fark edilmesi, bu dönemdeki bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici uygulamalar, erken tanı ve tedavi yaklaşımları, kronik hastalıkların yönetimi, aktif yaşam içinde kalmaları için gerekli koşullar, kültürel ve ahlaki değerlere uygun kaliteli bir bakım sağlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus,Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler,Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi,Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları,Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,,Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme,Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
,Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi,Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım,Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yetişkinlik ve yaşlılığı açıklamaya yönelik güncel kuramsal yaklaşımları anlar.
10, 9
A, E
Yaşam boyu gelişim bakış açısı ile yetişkinlik ve yaşlılığa özgü gelişimsel değişimleri analiz eder.
5, 9
A, E
Sağlıklı yaşlanma ile ilgili güncel bilgi ve araştırma bulgularını anlar.
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus
Mebis notları
2
Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler
Mebis notları
3
Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi
Mebis notları
4
Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları
Mebis notları
5
Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,
Mebis notları
6
Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme
Mebis notları
7
Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
Mebis notları
8
Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi
Mebis notları
9
Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım
Mebis notları
10
Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları
Mebis notları
11
Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları
Mebis notları
12
Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları
Mebis notları
13
Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları
Mebis notları
14
Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri
Mebis notları
Kaynak
1. Bayraktar, R. (2004). Orta Yaş ve Yaşlılıkta Psiko-Sosyal Değişmeler.
2. Sağlıklı ve Başarılı Yaşlanma, Ankara: H.Ü Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi, 99-116
3. WHO, Active Aging Policy Framework, 2002.
Mebis notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
2
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
70
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SAĞLIKLI YAŞLANMA
-
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Dilanur KUTLU ÖZKARAOĞLU
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Doğukan KURÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Yaşlanmanın biyo-psiko-sosyol boyutlarda yarattığı değişikliklerin fark edilmesi, bu dönemdeki bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici uygulamalar, erken tanı ve tedavi yaklaşımları, kronik hastalıkların yönetimi, aktif yaşam içinde kalmaları için gerekli koşullar, kültürel ve ahlaki değerlere uygun kaliteli bir bakım sağlayacak bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus,Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler,Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi,Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları,Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,,Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme,Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
,Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi,Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım,Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları,Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yetişkinlik ve yaşlılığı açıklamaya yönelik güncel kuramsal yaklaşımları anlar.
10, 9
A, E
Yaşam boyu gelişim bakış açısı ile yetişkinlik ve yaşlılığa özgü gelişimsel değişimleri analiz eder.
5, 9
A, E
Sağlıklı yaşlanma ile ilgili güncel bilgi ve araştırma bulgularını anlar.
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar, demografik değişim ve yaşlanan nüfus
Mebis notları
2
Yaşlanmaya bağlı oluşan biyo-psiko-sosyolojik değişiklikler
Mebis notları
3
Yaşlı bireyin çok yönlü geriatrik değerlendirilmesi
Mebis notları
4
Yaşlı bireyin sağlığını koruma, geliştirme yaklaşımları
Mebis notları
5
Yaşlı birey ile iletişim, sosyal aktiviteler ve sosyal destek grupları,
Mebis notları
6
Yaşlı bireyde yeterli ve dengeli beslenme
Mebis notları
7
Yaşlılık döneminde uyku ve uyku bozukluklarına yaklaşım
Mebis notları
8
Güvenli çevre, düşme ve kazaların önlenmesi
Mebis notları
9
Yaşlı bireyde ağrı ve ağrıya yaklaşım
Mebis notları
10
Yaşlı bireylerde polifarmasi ve fizyoterapi yaklaşımları
Mebis notları
11
Yaşlı bireyde mental sağlık problemleri ve fizyoterapi yaklaşımları
Mebis notları
12
Yaşlı bireylerde sık görülen kronik hastalıkları ve fizyoterapi yaklaşımları
Mebis notları
13
Yaşlı bireylerde sık görülen sendromlar ve fizyoterapi yaklaşımları
Mebis notları
14
Yaşlı bireyler için bakım seçenekleri, (palyatif bakım, evde kurumda bakım) ve fizyoterapinin bu hizmetlerdeki yeri
Mebis notları
Kaynak
1. Bayraktar, R. (2004). Orta Yaş ve Yaşlılıkta Psiko-Sosyal Değişmeler.
2. Sağlıklı ve Başarılı Yaşlanma, Ankara: H.Ü Geriatrik Bilimler Araştırma Merkezi, 99-116
3. WHO, Active Aging Policy Framework, 2002.
Mebis notları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.