Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KADIN RUH SAĞLIĞI | EBE3235590 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşenur TURAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Emine AVCU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebelik Bölümü öğrencilerinde; Çocuk ve kadınlarda ruh sağlığını koruma, ruhsal sorunlar geliştiğinde farkına varabilme ve uygun girişimde bulunma becerilerini geliştirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler,Ruhsal Durum Değerlendirmesi, İletişim, İletişim Teknikleri,Ruh Sağlığında Temel Kavramlar; Kriz, Kayıp,Ruh sağlığında temel kavramlar; Stres, Anksiyete,Bedensel (Somatik) Belirti Bozuklukları ve İlişkili Bozukluklar,Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar,Çocuk ve Ergenlerin Ruhsal Sorunları,Kişilik Bozuklukları ve Madde Kullanım Bozukluları,Yeme ve Uyku Bozuklukları,Premenstrüel Sendrom ve Premenstrüel Disforik Bozukluk,Cinsel Sağlık ve Cinsel İşlev Bozuklukları,Gebelikte yaşanan ruhsal değişiklikler,Lohusalık döneminde yaşanabilecek ruhsal sorunlar,Toplum ruh sağlığı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ruh sağlığını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Ruhsal bozukluklarla ilgili temel kavramları tanımlar | 10, 16, 4, 9 | A |
Ruhsal bozukları değerlendirir | 13, 16, 4, 9 | A |
Terapötik iletişim tekniklerini kullanır | 10, 16, 19, 9 | A |
Gebelik ve lohusalık döneminde yaşanabilecek ruhsal değişiklikleri değerlendirmeyi bilir | 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Ruhsal Durum Değerlendirmesi, İletişim, İletişim Teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ruh Sağlığında Temel Kavramlar; Kriz, Kayıp | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ruh sağlığında temel kavramlar; Stres, Anksiyete | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bedensel (Somatik) Belirti Bozuklukları ve İlişkili Bozukluklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çocuk ve Ergenlerin Ruhsal Sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kişilik Bozuklukları ve Madde Kullanım Bozukluları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yeme ve Uyku Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Premenstrüel Sendrom ve Premenstrüel Disforik Bozukluk | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Cinsel Sağlık ve Cinsel İşlev Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Gebelikte yaşanan ruhsal değişiklikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Lohusalık döneminde yaşanabilecek ruhsal sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Toplum ruh sağlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Baysan Arabacı, L. 2020. Ruh Sağlığı ve Hastalıklarında Temel Hemşirelik Bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Alan S. 2019. Ebelere Yönelik Ruh Sağlığı ve Hastalıkları: Gebelik ve Lohusalık Dönemi. Akademisyen Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(93/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KADIN RUH SAĞLIĞI | EBE3235590 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşenur TURAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Emine AVCU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ebelik Bölümü öğrencilerinde; Çocuk ve kadınlarda ruh sağlığını koruma, ruhsal sorunlar geliştiğinde farkına varabilme ve uygun girişimde bulunma becerilerini geliştirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler,Ruhsal Durum Değerlendirmesi, İletişim, İletişim Teknikleri,Ruh Sağlığında Temel Kavramlar; Kriz, Kayıp,Ruh sağlığında temel kavramlar; Stres, Anksiyete,Bedensel (Somatik) Belirti Bozuklukları ve İlişkili Bozukluklar,Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar,Çocuk ve Ergenlerin Ruhsal Sorunları,Kişilik Bozuklukları ve Madde Kullanım Bozukluları,Yeme ve Uyku Bozuklukları,Premenstrüel Sendrom ve Premenstrüel Disforik Bozukluk,Cinsel Sağlık ve Cinsel İşlev Bozuklukları,Gebelikte yaşanan ruhsal değişiklikler,Lohusalık döneminde yaşanabilecek ruhsal sorunlar,Toplum ruh sağlığı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ruh sağlığını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Ruhsal bozukluklarla ilgili temel kavramları tanımlar | 10, 16, 4, 9 | A |
Ruhsal bozukları değerlendirir | 13, 16, 4, 9 | A |
Terapötik iletişim tekniklerini kullanır | 10, 16, 19, 9 | A |
Gebelik ve lohusalık döneminde yaşanabilecek ruhsal değişiklikleri değerlendirmeyi bilir | 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ruh sağlığı kavramı ve ruh sağlığını etkileyen faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Ruhsal Durum Değerlendirmesi, İletişim, İletişim Teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ruh Sağlığında Temel Kavramlar; Kriz, Kayıp | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Ruh sağlığında temel kavramlar; Stres, Anksiyete | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bedensel (Somatik) Belirti Bozuklukları ve İlişkili Bozukluklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Şizofreni ve Diğer Psikotik Bozukluklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çocuk ve Ergenlerin Ruhsal Sorunları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Kişilik Bozuklukları ve Madde Kullanım Bozukluları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yeme ve Uyku Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Premenstrüel Sendrom ve Premenstrüel Disforik Bozukluk | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Cinsel Sağlık ve Cinsel İşlev Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Gebelikte yaşanan ruhsal değişiklikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Lohusalık döneminde yaşanabilecek ruhsal sorunlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Toplum ruh sağlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Baysan Arabacı, L. 2020. Ruh Sağlığı ve Hastalıklarında Temel Hemşirelik Bakımı. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Alan S. 2019. Ebelere Yönelik Ruh Sağlığı ve Hastalıkları: Gebelik ve Lohusalık Dönemi. Akademisyen Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |