Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RİSKLİ GEBELİKLER | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Dilek HACIVELİOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin risk gruplarını belirleyerek ebelik yaklaşımlarını tanımlama becerisine sahip olmasıdır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Doğum Öncesi Bakım ve Ebenin Rolü,Prekonsepsiyonel Dönemde Var Olan Riskli Durumlar,Gebelikte Ortaya Çıkan Riskli Durumlar,Riskli Gebeliklerde Bireysel Faktörler,Prenatal Kanamalar,Gebelik ve Otoimmün Sistem Hastalıkları Gebelik ve Genital Enfeksiyonlar, CYBE,Gebelikte GİS Hastalıkları,Gebelikte Cerrahi Hastalıklar,Gebelikte Sık Görülen Rahatsızlıklar,Gebeliğin Kaybı ve Perinatal Yas Kadına Yönelik Şiddet ve Gebelik,Dezavantajlı Gruplar ve Ebelik,Gebelikte Bitkisel Ürün ve İlaç Kullanımı,Gebelikte Aşı Uygulamaları Gebelik ve Kanser,Gebelikte Kanıt Temelli Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anne ve fetüs sağlığının önemini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Gebelikte riskli grupları tanımlar | 10, 16, 9 | A, D |
Riskli gebeliklerde uygulanacak gerekli önlemleri açıklar | 10, 16, 9 | A, D |
Gebelik süresince normalden sapmaları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Riskli gebelik takibinde önemli parametreleri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sağlıklı gebelikten sapma durumlarında uygulanacak ebelik bakımını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğum Öncesi Bakım ve Ebenin Rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
2 | Prekonsepsiyonel Dönemde Var Olan Riskli Durumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
3 | Gebelikte Ortaya Çıkan Riskli Durumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
4 | Riskli Gebeliklerde Bireysel Faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
5 | Prenatal Kanamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
6 | Gebelik ve Otoimmün Sistem Hastalıkları Gebelik ve Genital Enfeksiyonlar, CYBE | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
7 | Gebelikte GİS Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
8 | Gebelikte Cerrahi Hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
9 | Gebelikte Sık Görülen Rahatsızlıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
10 | Gebeliğin Kaybı ve Perinatal Yas Kadına Yönelik Şiddet ve Gebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
11 | Dezavantajlı Gruplar ve Ebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
12 | Gebelikte Bitkisel Ürün ve İlaç Kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
13 | Gebelikte Aşı Uygulamaları Gebelik ve Kanser | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
14 | Gebelikte Kanıt Temelli Uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
Kaynak |
Schuiling, KD, Likis E: Women's Gynecologic Health. World Headquarters Jones and Bartnett Com., UK/USA, 2006. Fogel CI, Woods NF: Women?s Health Care In Advanced Practice Nursing Springer Publishing Com., New York, 2008. Fraser KN, Cooper L: Myles\\\' Textbook for Midwives. Churchill Livingstone, 2009. Varney H, Kriebs D, Gegor T: Varney\\\'s midwifery. NetLibrary Inc Midwifery and Maternity Care Series. Jones & Bartlett, USA, 2004. Coşkun A. ve ark: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi. Dilek Ofset, İstanbul, 2004. Gilbert E.S., Harmon J.S.: Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Ed. Lale Taşkın. Palme Yayıncılık, Ankara, 2012. Güvenli Annelik katılımcı kitabı. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005. Öğrenim Rehberleri. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005. Taşkın L.: Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.Genişletilmiş VII.Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Çiçek, N.,Akyürek, C.,Çelik, Ç., Haberal, A.:Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Kitabevi, İstanbul, 2006. Riskli gebelikler yönetim rehberi. Sağlık bakanlığı 2014 |
1. Konu ile ilgili güncel veriler 2. Sağlık bakanlığı kılavuzları 3. Dünya sağlık örgütü kılavuzları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RİSKLİ GEBELİKLER | - | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Dilek HACIVELİOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin risk gruplarını belirleyerek ebelik yaklaşımlarını tanımlama becerisine sahip olmasıdır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Doğum Öncesi Bakım ve Ebenin Rolü,Prekonsepsiyonel Dönemde Var Olan Riskli Durumlar,Gebelikte Ortaya Çıkan Riskli Durumlar,Riskli Gebeliklerde Bireysel Faktörler,Prenatal Kanamalar,Gebelik ve Otoimmün Sistem Hastalıkları Gebelik ve Genital Enfeksiyonlar, CYBE,Gebelikte GİS Hastalıkları,Gebelikte Cerrahi Hastalıklar,Gebelikte Sık Görülen Rahatsızlıklar,Gebeliğin Kaybı ve Perinatal Yas Kadına Yönelik Şiddet ve Gebelik,Dezavantajlı Gruplar ve Ebelik,Gebelikte Bitkisel Ürün ve İlaç Kullanımı,Gebelikte Aşı Uygulamaları Gebelik ve Kanser,Gebelikte Kanıt Temelli Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Anne ve fetüs sağlığının önemini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Gebelikte riskli grupları tanımlar | 10, 16, 9 | A, D |
Riskli gebeliklerde uygulanacak gerekli önlemleri açıklar | 10, 16, 9 | A, D |
Gebelik süresince normalden sapmaları tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Riskli gebelik takibinde önemli parametreleri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sağlıklı gebelikten sapma durumlarında uygulanacak ebelik bakımını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğum Öncesi Bakım ve Ebenin Rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
2 | Prekonsepsiyonel Dönemde Var Olan Riskli Durumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
3 | Gebelikte Ortaya Çıkan Riskli Durumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
4 | Riskli Gebeliklerde Bireysel Faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
5 | Prenatal Kanamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
6 | Gebelik ve Otoimmün Sistem Hastalıkları Gebelik ve Genital Enfeksiyonlar, CYBE | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
7 | Gebelikte GİS Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
8 | Gebelikte Cerrahi Hastalıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
9 | Gebelikte Sık Görülen Rahatsızlıklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
10 | Gebeliğin Kaybı ve Perinatal Yas Kadına Yönelik Şiddet ve Gebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
11 | Dezavantajlı Gruplar ve Ebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
12 | Gebelikte Bitkisel Ürün ve İlaç Kullanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
13 | Gebelikte Aşı Uygulamaları Gebelik ve Kanser | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
14 | Gebelikte Kanıt Temelli Uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanması |
Kaynak |
Schuiling, KD, Likis E: Women's Gynecologic Health. World Headquarters Jones and Bartnett Com., UK/USA, 2006. Fogel CI, Woods NF: Women?s Health Care In Advanced Practice Nursing Springer Publishing Com., New York, 2008. Fraser KN, Cooper L: Myles\\\' Textbook for Midwives. Churchill Livingstone, 2009. Varney H, Kriebs D, Gegor T: Varney\\\'s midwifery. NetLibrary Inc Midwifery and Maternity Care Series. Jones & Bartlett, USA, 2004. Coşkun A. ve ark: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersi Uygulama Rehberi. Dilek Ofset, İstanbul, 2004. Gilbert E.S., Harmon J.S.: Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Ed. Lale Taşkın. Palme Yayıncılık, Ankara, 2012. Güvenli Annelik katılımcı kitabı. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005. Öğrenim Rehberleri. T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara, 2005. Taşkın L.: Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.Genişletilmiş VII.Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2015. Çiçek, N.,Akyürek, C.,Çelik, Ç., Haberal, A.:Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Kitabevi, İstanbul, 2006. Riskli gebelikler yönetim rehberi. Sağlık bakanlığı 2014 |
1. Konu ile ilgili güncel veriler 2. Sağlık bakanlığı kılavuzları 3. Dünya sağlık örgütü kılavuzları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |