Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİDOĞAN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Emine AVCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, Dünya’da ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu ile ilgili bilgi edindirmesini; aile merkezli yaklaşımla yenidoğanın izlemini ve bakımını yapabilecek bilgiye sahip olmasını, doğum sonu bebeğin ve ailenin evde bakıma hazırlığını yönetecek bilgileri edinmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığı,Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğanın Sınıflandırılması,Yenidoğan Fizyolojisi ve Ekstrauterin Yaşama Adaptasyon,Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Değerlendirilmesi,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve Kanıta Dayalı Yönetimi,Yenidoğanın Beslenmesi ve Anne Sütünün Önemi,Yüksek Riskli Yenidoğan,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon,Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım,Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye' de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları,Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs),Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi,Yenidoğan Transportu, Ebeveyn Gereksinimleri ve Eğitimi,Yenidoğana Özgü Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yenidoğan bebeği değerlendirir | 16, 4, 9 | A |
1.1. Yenidoğan bebeğin fizyolojik özelliklerini sayar | 16, 4, 9 | A |
1.2. Yenidoğanın anormal durumlarını bilir | 16, 4, 9 | A |
1.3. Yenidoğan değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri bilir | 16, 4, 9 | A |
2.1. Normal yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir | 13, 16, 9 | A |
2.2. Sağlık sorunu olan yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir | 13, 16, 18, 9 | A |
3. Yenidoğan ailesine gereksinimlerini karşılayabilecektir | 13, 16, 9 | A |
3.1. Yenidoğanın fizyolojik gereksinimleri hakkında aileyi bilgilendirebilir. | 13, 38, 4, 9 | A |
3.2. Aile merkezli bakım çerçevesinde ailenin gereksinimlerini sayar | 13, 20, 38, 9 | A |
2. Yenidoğan bebeğin gereksinimlerini tanımlayabilir | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğanın Sınıflandırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yenidoğan Fizyolojisi ve Ekstrauterin Yaşama Adaptasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve Kanıta Dayalı Yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Yenidoğanın Beslenmesi ve Anne Sütünün Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Yüksek Riskli Yenidoğan | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye' de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Yenidoğan Transportu, Ebeveyn Gereksinimleri ve Eğitimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Yenidoğana Özgü Uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
• American Academy of Pediatrics. Guidelines for Pediatric Home Health Care, 2nd Ed, (2012) • Dağaoğlu T., Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, Yenilenmiş ikinci baskı 2008 • Anne - Yenidoğan Hemşireliği Açıklığa Kavuşturulmuş Kendi Kendine Öğrenme Rehberi,Joyce Y. Johnson, Palme Yayıncılık - Akademik Kitaplar • Yenidoğan Hemşireliği ,Nursing The Neonate, Helen Yeo, Maggie Hallsworth, Maggie Meeks, Rota Tıp Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 2 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 55 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(55/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YENİDOĞAN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Emine AVCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, Dünya’da ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu ile ilgili bilgi edindirmesini; aile merkezli yaklaşımla yenidoğanın izlemini ve bakımını yapabilecek bilgiye sahip olmasını, doğum sonu bebeğin ve ailenin evde bakıma hazırlığını yönetecek bilgileri edinmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığı,Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğanın Sınıflandırılması,Yenidoğan Fizyolojisi ve Ekstrauterin Yaşama Adaptasyon,Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Değerlendirilmesi,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve Kanıta Dayalı Yönetimi,Yenidoğanın Beslenmesi ve Anne Sütünün Önemi,Yüksek Riskli Yenidoğan,Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon,Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım,Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye' de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları,Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs),Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi,Yenidoğan Transportu, Ebeveyn Gereksinimleri ve Eğitimi,Yenidoğana Özgü Uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yenidoğan bebeği değerlendirir | 16, 4, 9 | A |
1.1. Yenidoğan bebeğin fizyolojik özelliklerini sayar | 16, 4, 9 | A |
1.2. Yenidoğanın anormal durumlarını bilir | 16, 4, 9 | A |
1.3. Yenidoğan değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri bilir | 16, 4, 9 | A |
2.1. Normal yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir | 13, 16, 9 | A |
2.2. Sağlık sorunu olan yenidoğanın gereksinimlerini sayabilir | 13, 16, 18, 9 | A |
3. Yenidoğan ailesine gereksinimlerini karşılayabilecektir | 13, 16, 9 | A |
3.1. Yenidoğanın fizyolojik gereksinimleri hakkında aileyi bilgilendirebilir. | 13, 38, 4, 9 | A |
3.2. Aile merkezli bakım çerçevesinde ailenin gereksinimlerini sayar | 13, 20, 38, 9 | A |
2. Yenidoğan bebeğin gereksinimlerini tanımlayabilir | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ülkemizde ve Dünyada Yenidoğan Sağlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Yenidoğan Döneminin Önemi ve Yenidoğanın Sınıflandırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yenidoğan Fizyolojisi ve Ekstrauterin Yaşama Adaptasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Olası sorunlar ve Kanıta Dayalı Yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Yenidoğanın Beslenmesi ve Anne Sütünün Önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Yüksek Riskli Yenidoğan | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yenidoğan Bakımı ve İzlemi; Postnatal Adaptasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Yenidoğan bakımında aile merkezli yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye' de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yenidoğan da sık görülen sorunlar ( cilt, gaz vs) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Yenidoğan Transportu, Ebeveyn Gereksinimleri ve Eğitimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Yenidoğana Özgü Uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
• American Academy of Pediatrics. Guidelines for Pediatric Home Health Care, 2nd Ed, (2012) • Dağaoğlu T., Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, Yenilenmiş ikinci baskı 2008 • Anne - Yenidoğan Hemşireliği Açıklığa Kavuşturulmuş Kendi Kendine Öğrenme Rehberi,Joyce Y. Johnson, Palme Yayıncılık - Akademik Kitaplar • Yenidoğan Hemşireliği ,Nursing The Neonate, Helen Yeo, Maggie Hallsworth, Maggie Meeks, Rota Tıp Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |