Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Dilek HACIVELİOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde, üreme sağlığı hakkında bilgi, aile planlaması yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Üreme Sağlığına Giriş,Cinsel Sağlık ve Aile Planlamasının kavramsal çerçevesi ve İlgili Dünya Konferansları,Dünyada ve Ülkemizde nüfus dinamikleri ve etkileyen faktörler,Dünya Nüfus Kalınma Konferansı ,Türkiye Nüfusuna Güncel Bakış,Üreme sağlığı, Cinsel sağlık, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar,Aile planlaması tanımı, önemi. Aile planlaması danışmanlığı,Başvuranın Değerlendirilmesi,Cinsel eylem fizyolojisi,Hormonal yöntemler ,RİA,Bariyer yöntemler. Özel durumlarda kontrasepsiyon,Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon,Doğurganlık bilinci oluşturma,Doğal aile planlaması yöntemleri,infertilite ve yardımcı üreme teknikleri,Aile planlaması hizmetlerinde kullanılan form ve kayıtlar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türkiye’de ve dünyada üreme sağlığı ile ilgili prevelansları açıklar | 10, 16, 19, 9 | A |
Aile planlaması hizmetinin devamlılığı için danışmanlık yapar | 10, 16, 9 | A |
Aile planlamasında kontraseptif yöntemleri sıralar | 10, 16, 9 | A |
Rahim içi araç çeşitlerini sıralar | 10, 16, 9 | A |
Doğal aile planlaması yöntemlerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
İnfertilitenin teşhis ve tedavi yöntemlerine özgü bakım standartlarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Üreme Sağlığına Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Cinsel Sağlık ve Aile Planlamasının kavramsal çerçevesi ve İlgili Dünya Konferansları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Dünyada ve Ülkemizde nüfus dinamikleri ve etkileyen faktörler,Dünya Nüfus Kalınma Konferansı ,Türkiye Nüfusuna Güncel Bakış | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Üreme sağlığı, Cinsel sağlık, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Aile planlaması tanımı, önemi. Aile planlaması danışmanlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Başvuranın Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Cinsel eylem fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hormonal yöntemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | RİA | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Bariyer yöntemler. Özel durumlarda kontrasepsiyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğurganlık bilinci oluşturma,Doğal aile planlaması yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | infertilite ve yardımcı üreme teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Aile planlaması hizmetlerinde kullanılan form ve kayıtlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Aile Planlamasında Temel Bilgiler, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997. 2. Dervişoğlu A. A.:Kontraseptif Yöntemler, Uluslararası Basım, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997. 3. Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1996. 4. Aile Planlaması Dersi Öğrenci El Kitabı, Sağlık Bakanlığı 2007. 5. Ulusal Rehber I,II, Sağlık Bakanlığı, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Dilek HACIVELİOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde, üreme sağlığı hakkında bilgi, aile planlaması yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Üreme Sağlığına Giriş,Cinsel Sağlık ve Aile Planlamasının kavramsal çerçevesi ve İlgili Dünya Konferansları,Dünyada ve Ülkemizde nüfus dinamikleri ve etkileyen faktörler,Dünya Nüfus Kalınma Konferansı ,Türkiye Nüfusuna Güncel Bakış,Üreme sağlığı, Cinsel sağlık, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar,Aile planlaması tanımı, önemi. Aile planlaması danışmanlığı,Başvuranın Değerlendirilmesi,Cinsel eylem fizyolojisi,Hormonal yöntemler ,RİA,Bariyer yöntemler. Özel durumlarda kontrasepsiyon,Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon,Doğurganlık bilinci oluşturma,Doğal aile planlaması yöntemleri,infertilite ve yardımcı üreme teknikleri,Aile planlaması hizmetlerinde kullanılan form ve kayıtlar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türkiye’de ve dünyada üreme sağlığı ile ilgili prevelansları açıklar | 10, 16, 19, 9 | A |
Aile planlaması hizmetinin devamlılığı için danışmanlık yapar | 10, 16, 9 | A |
Aile planlamasında kontraseptif yöntemleri sıralar | 10, 16, 9 | A |
Rahim içi araç çeşitlerini sıralar | 10, 16, 9 | A |
Doğal aile planlaması yöntemlerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
İnfertilitenin teşhis ve tedavi yöntemlerine özgü bakım standartlarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Üreme Sağlığına Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Cinsel Sağlık ve Aile Planlamasının kavramsal çerçevesi ve İlgili Dünya Konferansları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Dünyada ve Ülkemizde nüfus dinamikleri ve etkileyen faktörler,Dünya Nüfus Kalınma Konferansı ,Türkiye Nüfusuna Güncel Bakış | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Üreme sağlığı, Cinsel sağlık, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Aile planlaması tanımı, önemi. Aile planlaması danışmanlığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Başvuranın Değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Cinsel eylem fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hormonal yöntemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | RİA | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Bariyer yöntemler. Özel durumlarda kontrasepsiyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğurganlık bilinci oluşturma,Doğal aile planlaması yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | infertilite ve yardımcı üreme teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Aile planlaması hizmetlerinde kullanılan form ve kayıtlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Aile Planlamasında Temel Bilgiler, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997. 2. Dervişoğlu A. A.:Kontraseptif Yöntemler, Uluslararası Basım, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1997. 3. Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, İstanbul, 1996. 4. Aile Planlaması Dersi Öğrenci El Kitabı, Sağlık Bakanlığı 2007. 5. Ulusal Rehber I,II, Sağlık Bakanlığı, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |