Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİKROBİYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Hatice Kübra AKAY |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Okan Aydoğan, Arş. Gör. Oğuzhan Köse |
Dersin Amacı | Dersin amacı hastalık etkeni olan patojen mikroorganizmaların morfolojik, fizyolojik ve genetik özellikleri, bulaşma yolları, korunma yöntemleri, sterilizasyon ve dezenfeksiyon kuralları ile antimikrobiyal tedavi konularında bilgiler vermek; konak-mikroorganizma ilişkileri, immün sistemin genel özellikleri ve klinik örneklerin alınması, tanı ve takip yöntemleri ile hastane enfeksiyonları hakkında öğrencileri, bilgili, bilinçli ve duyarlı hale getirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Mikroorganizma morfolojisi, Mikroorganizma genetiği,2.Mikroorganizmaların bulaşma yolları,3.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri,4.Mikroorganizmaların ve konağın immünolojik özellikleri,5.Konağın nonspesifik ve spesifik savunma mekanizmaları,6.Hipersensitivite, İmmün yetmezlik ve Aşılar,7.Önemli bakteriler,8.Önemli bakteriyel enfeksiyonlar,9.Önemli virüsler,10.Önemli viral enfeksiyonlar,11.Mantar ve parazitlerin özellikleri,12.Önemli mantar ve parazit enfeksiyonları,13.Hastane enfeksiyonları,14.Laboratuvarlarda genel prensipler, Klinik mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Mikroorganizmaların morfolojisi, genetiği, fizyolojisi ve bulaşma yollarını açıklar | 10, 13, 9 | A |
Prokaryot ve ökaryot hücreleri tanımlar | 9 | A |
Bakteri, mantar, parazit, virüs ve prionları tanımlar | 9 | A |
Mikroorganizma ile konak arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 13, 9 | A |
Mikroorganizmalara karşı konağın savunma sistemlerini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Doğal ve edinilmiş immün yanıtları özetler | 10, 16, 9 | A |
Aşıları ve aşı ile kazanılan immüniteyi açıklar | 10, 13, 9 | A |
Tıbbi önemi olan bakteriler ve bakteri infeksiyonlarını tanımlar | 10, 13, 9 | A |
Bakterilerin virulans faktörlerini ve bakteri infeksiyonlarında patogenezi açıklar | 10, 13, 9 | A |
Tıbbi önemi olan virüsleri ve virüs infeksiyonlarını tanımlar | 10, 13, 16, 9 | A |
Virüs genetiği ve viral infeksiyon tiplerini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Tıbbi önemi olan mantar, parazit ve infeksiyonlarını tanımlar | 10, 13, 16, 9 | A |
Mikroorganizmaların bulaşma yollarını örneklerle açıklar | 10, 13, 9 | A |
Mikroorganizmaların sınıflandırılması ve adlandırılmasını tanımlar | 9 | A |
Mikrobiyotayı açıklar | 10, 9 | A |
Antimikrobiyal tedavide genel prensipleri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Antimikrobiyalleri kategorize eder | 16, 9 | A |
Antimikrobiyallere direnç mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi kavramlarını tanımlar | 10, 13, 16, 9 | A |
Sağlık hizmetleri ile ilişkili infeksiyonların önlenmesindeki stratejileri özetler | 10, 13, 9 | A |
Mikroorganizmaların saptanması ve tanımlanmasında kullanılan laboratuvar yöntemlerini açıklar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Mikroorganizma morfolojisi, Mikroorganizma genetiği | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 1 |
2 | 2.Mikroorganizmaların bulaşma yolları | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 1 |
3 | 3.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri | Ders notları |
4 | 4.Mikroorganizmaların ve konağın immünolojik özellikleri | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 2 |
5 | 5.Konağın nonspesifik ve spesifik savunma mekanizmaları | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 2 |
6 | 6.Hipersensitivite, İmmün yetmezlik ve Aşılar | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 2 |
7 | 7.Önemli bakteriler | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 3 |
8 | 8.Önemli bakteriyel enfeksiyonlar | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 3 |
9 | 9.Önemli virüsler | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 4 |
10 | 10.Önemli viral enfeksiyonlar | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 4 |
11 | 11.Mantar ve parazitlerin özellikleri | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 5, 6 |
12 | 12.Önemli mantar ve parazit enfeksiyonları | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 5, 6 |
13 | 13.Hastane enfeksiyonları | Ders notları |
14 | 14.Laboratuvarlarda genel prensipler, Klinik mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 7 |
Kaynak |
1. Jawetz, Melnick ve Adelberg Tıbbi Mikrobiyoloji. Geo. F. Brooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A (eds.) Çeviri editörü: Osman Şadi Yenen, Nobel Tip Kitabevi, 2014 2. Özlem Güven. Tıbbi Mikrobiyoloji ders notları. |
1. Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji. Doç. Dr. Özgül Kısa (edt.), Nobel Tıp Kitabevi, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 10 | 20 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİKROBİYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Hatice Kübra AKAY |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Okan Aydoğan, Arş. Gör. Oğuzhan Köse |
Dersin Amacı | Dersin amacı hastalık etkeni olan patojen mikroorganizmaların morfolojik, fizyolojik ve genetik özellikleri, bulaşma yolları, korunma yöntemleri, sterilizasyon ve dezenfeksiyon kuralları ile antimikrobiyal tedavi konularında bilgiler vermek; konak-mikroorganizma ilişkileri, immün sistemin genel özellikleri ve klinik örneklerin alınması, tanı ve takip yöntemleri ile hastane enfeksiyonları hakkında öğrencileri, bilgili, bilinçli ve duyarlı hale getirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Mikroorganizma morfolojisi, Mikroorganizma genetiği,2.Mikroorganizmaların bulaşma yolları,3.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri,4.Mikroorganizmaların ve konağın immünolojik özellikleri,5.Konağın nonspesifik ve spesifik savunma mekanizmaları,6.Hipersensitivite, İmmün yetmezlik ve Aşılar,7.Önemli bakteriler,8.Önemli bakteriyel enfeksiyonlar,9.Önemli virüsler,10.Önemli viral enfeksiyonlar,11.Mantar ve parazitlerin özellikleri,12.Önemli mantar ve parazit enfeksiyonları,13.Hastane enfeksiyonları,14.Laboratuvarlarda genel prensipler, Klinik mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Mikroorganizmaların morfolojisi, genetiği, fizyolojisi ve bulaşma yollarını açıklar | 10, 13, 9 | A |
Prokaryot ve ökaryot hücreleri tanımlar | 9 | A |
Bakteri, mantar, parazit, virüs ve prionları tanımlar | 9 | A |
Mikroorganizma ile konak arasındaki ilişkiyi açıklar | 10, 13, 9 | A |
Mikroorganizmalara karşı konağın savunma sistemlerini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Doğal ve edinilmiş immün yanıtları özetler | 10, 16, 9 | A |
Aşıları ve aşı ile kazanılan immüniteyi açıklar | 10, 13, 9 | A |
Tıbbi önemi olan bakteriler ve bakteri infeksiyonlarını tanımlar | 10, 13, 9 | A |
Bakterilerin virulans faktörlerini ve bakteri infeksiyonlarında patogenezi açıklar | 10, 13, 9 | A |
Tıbbi önemi olan virüsleri ve virüs infeksiyonlarını tanımlar | 10, 13, 16, 9 | A |
Virüs genetiği ve viral infeksiyon tiplerini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Tıbbi önemi olan mantar, parazit ve infeksiyonlarını tanımlar | 10, 13, 16, 9 | A |
Mikroorganizmaların bulaşma yollarını örneklerle açıklar | 10, 13, 9 | A |
Mikroorganizmaların sınıflandırılması ve adlandırılmasını tanımlar | 9 | A |
Mikrobiyotayı açıklar | 10, 9 | A |
Antimikrobiyal tedavide genel prensipleri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Antimikrobiyalleri kategorize eder | 16, 9 | A |
Antimikrobiyallere direnç mekanizmalarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi kavramlarını tanımlar | 10, 13, 16, 9 | A |
Sağlık hizmetleri ile ilişkili infeksiyonların önlenmesindeki stratejileri özetler | 10, 13, 9 | A |
Mikroorganizmaların saptanması ve tanımlanmasında kullanılan laboratuvar yöntemlerini açıklar | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Mikroorganizma morfolojisi, Mikroorganizma genetiği | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 1 |
2 | 2.Mikroorganizmaların bulaşma yolları | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 1 |
3 | 3.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri | Ders notları |
4 | 4.Mikroorganizmaların ve konağın immünolojik özellikleri | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 2 |
5 | 5.Konağın nonspesifik ve spesifik savunma mekanizmaları | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 2 |
6 | 6.Hipersensitivite, İmmün yetmezlik ve Aşılar | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 2 |
7 | 7.Önemli bakteriler | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 3 |
8 | 8.Önemli bakteriyel enfeksiyonlar | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 3 |
9 | 9.Önemli virüsler | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 4 |
10 | 10.Önemli viral enfeksiyonlar | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 4 |
11 | 11.Mantar ve parazitlerin özellikleri | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 5, 6 |
12 | 12.Önemli mantar ve parazit enfeksiyonları | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 5, 6 |
13 | 13.Hastane enfeksiyonları | Ders notları |
14 | 14.Laboratuvarlarda genel prensipler, Klinik mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri | Ders notları, kaynak kitapta bölüm: 7 |
Kaynak |
1. Jawetz, Melnick ve Adelberg Tıbbi Mikrobiyoloji. Geo. F. Brooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A (eds.) Çeviri editörü: Osman Şadi Yenen, Nobel Tip Kitabevi, 2014 2. Özlem Güven. Tıbbi Mikrobiyoloji ders notları. |
1. Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji. Doç. Dr. Özgül Kısa (edt.), Nobel Tıp Kitabevi, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | ||||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |