Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK ESASLARI II UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+8 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. Kübra YEŞİLDENİZ, Öğr.Gör. Meryem KARAÇİL, Öğr.Gör. MELEK KOÇ, Yeliz TEZCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Birey, aile ve topluma bireysel ve bütüncül yaklaşımla ebelik bakımını verebilmesi için, süreç doğrultusunda bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik temel ebelik girişimlerinin becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klinik Uygulamalarda Ebeler ve Öğrencilerin Rol Görev ve Sorumlulukları,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları IV,Parenteral İlaç Uygulamaları IV ,Parenteral İlaç Uygulamaları IV ,Kan alma ve Kan transfüzyonu,Kan alma ve Kan transfüzyonu,Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara Bakımı,Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve Uygulamaları,Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve Uygulamaları,Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve Uygulamaları,Palyatif Bakım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyelerine ile etkili iletişim becerisi kullanır | 6, 9 | H |
Sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini yaşam modeline göre planlar | 14, 38, 4, 9 | E |
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik uygulanan ebelik girişimlerini sıralar | 13, 17, 38, 4, 8, 9 | H |
Temel ebelik becerilerini klinik ortamda uygular | 17, 8, 9 | H |
Ebelik uygulamalarında etik kurallara uygun bakım yürütür | 13, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik Uygulamalarda Ebeler ve Öğrencilerin Rol Görev ve Sorumlulukları | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
2 | Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
3 | Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
4 | Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
5 | Parenteral İlaç Uygulamaları IV | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
6 | Parenteral İlaç Uygulamaları IV | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
7 | Parenteral İlaç Uygulamaları IV | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
8 | Kan alma ve Kan transfüzyonu | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
9 | Kan alma ve Kan transfüzyonu | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
10 | Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara Bakımı | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
11 | Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve Uygulamaları | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
12 | Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve Uygulamaları | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
13 | Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve Uygulamaları | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
14 | Palyatif Bakım | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
Kaynak |
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri |
1. Babadağ K, Aşti TA. (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 3. Ay, F. (Ed.) (2014). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: MedikalYayıncılık. 4. Birol L. (2011). Hemşirelik Süreci, İzmir: Etki Matbaacılık. 5. Carpenito-Moyet LJ. (2005). Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins. 6. Karakurt P, Kaşıkçı M. (2008). İnmeli bir olgunun yaşam modeline göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1), 45-62. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 8 | 112 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİK ESASLARI II UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+8 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Öğr.Gör. Kübra YEŞİLDENİZ, Öğr.Gör. Meryem KARAÇİL, Öğr.Gör. MELEK KOÇ, Yeliz TEZCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Birey, aile ve topluma bireysel ve bütüncül yaklaşımla ebelik bakımını verebilmesi için, süreç doğrultusunda bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik temel ebelik girişimlerinin becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klinik Uygulamalarda Ebeler ve Öğrencilerin Rol Görev ve Sorumlulukları,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM,Parenteral İlaç Uygulamaları IV,Parenteral İlaç Uygulamaları IV ,Parenteral İlaç Uygulamaları IV ,Kan alma ve Kan transfüzyonu,Kan alma ve Kan transfüzyonu,Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara Bakımı,Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve Uygulamaları,Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve Uygulamaları,Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve Uygulamaları,Palyatif Bakım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyelerine ile etkili iletişim becerisi kullanır | 6, 9 | H |
Sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini yaşam modeline göre planlar | 14, 38, 4, 9 | E |
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik uygulanan ebelik girişimlerini sıralar | 13, 17, 38, 4, 8, 9 | H |
Temel ebelik becerilerini klinik ortamda uygular | 17, 8, 9 | H |
Ebelik uygulamalarında etik kurallara uygun bakım yürütür | 13, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik Uygulamalarda Ebeler ve Öğrencilerin Rol Görev ve Sorumlulukları | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
2 | Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
3 | Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
4 | Parenteral İlaç Uygulamaları ID, SC, IM | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
5 | Parenteral İlaç Uygulamaları IV | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
6 | Parenteral İlaç Uygulamaları IV | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
7 | Parenteral İlaç Uygulamaları IV | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
8 | Kan alma ve Kan transfüzyonu | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
9 | Kan alma ve Kan transfüzyonu | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
10 | Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Yara Bakımı | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
11 | Solunum Aktivitesi Solunum Sistemi ve Uygulamaları | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
12 | Beslenme Aktivitesi Sindirim Sistemi ve Uygulamaları | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
13 | Boşaltım Aktivitesi Boşaltım Sistemi ve Uygulamaları | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
14 | Palyatif Bakım | Klinik uygulama öncesi uygulama biriminde uygulanan girişimlere yönelik teorik bilgileri okur |
Kaynak |
Ay F. (2022). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri Erdemir F., Türk G. (2022). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri Kuyurtar F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri Enç N. (2021). Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri |
1. Babadağ K, Aşti TA. (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Aştı TA., Karadağ A. (2012). Hemşirelik Esasları; Hemşirelik Bilim Sanatı. İstanbul:Akademi Yayınevi. 3. Ay, F. (Ed.) (2014). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: MedikalYayıncılık. 4. Birol L. (2011). Hemşirelik Süreci, İzmir: Etki Matbaacılık. 5. Carpenito-Moyet LJ. (2005). Handbook of Nursing Diagnosis, Lippincott Williams & Wilkins. 6. Karakurt P, Kaşıkçı M. (2008). İnmeli bir olgunun yaşam modeline göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1), 45-62. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |