Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUK. VE ERKEN MÜDAHALE | SLT2210716 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 Perşembe 22:30-23:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin erken dil edinim döneminde (sıfır-üç yaş) görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmasıdır. Öğrenciler bu yaş grubunda görülebilecek dil bozukluklarının belirlenmesi, değerlendirilmesi ve bu bozukluklara müdahale edilmesi konuları ve erken müdahale prensiplerine odaklanacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar,Tipik dil gelişimi aşamaları ,Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri ,Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri,Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma,Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri,Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma,Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu),Dil bozuklukları: Otizm,Erken müdahale modelleri,Vaka örnekleri ve tartışma,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Çocukluk çağı dil bozukluklarını tanır; | 16, 9 | A |
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarında erken müdahalenin önemini ve nasıl uygulanacağını bilir; | 16, 9 | A |
3) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır. | 16, 4, 9 | A |
4) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
5) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur | 16, 9 | A |
6) Müdahaleye ilişkin farklı teoriler hakkında bilgi sahibi olur. | 16, 4, 9 | A |
7) Vaka örnekleri üzerinden erken müdahale seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir. | 16, 9 | A |
8) Erken dönem müdahale ekibinin bir parçası olarak çalışmaya hazır olur 8) Able and willing to work as a member of early intevention team. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar | |
2 | Tipik dil gelişimi aşamaları | Ders notlarını gözden geçirme |
3 | Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
4 | Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri | Ders notlarını gözden geçirme |
5 | Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
6 | Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri | Ders notlarını gözden geçirme |
7 | Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma | Ders notlarına gözatmak |
8 | Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri | Ders notlarını gözden geçirmek |
9 | Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma | Derd notlarını gözden geçirme |
10 | Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu) | Ders notlarını gözden geçirmek |
11 | Dil bozuklukları: Otizm | Ders notlarını gözden geçirmek |
12 | Erken müdahale modelleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
13 | Vaka örnekleri ve tartışma | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
14 | Genel tekrar | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
Kaynak |
Paul, R., & Norbury, C. F. (2012). Language disorders from infancy through adolescence: Listening, Speaking. Reading, Writing, and Communicating, 4, 756. |
McCauley, R. J., Fey, M. E., & Gillam, R. B. (Eds.). (2006). Treatment of language disorders in children. Paul H. Brookes Pub. Nelson, N. (2010). Language and Literacy Disorders Infancy through Adolescence, Boston, MA: Allyn & Bacon. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 5 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUK. VE ERKEN MÜDAHALE | SLT2210716 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 15:30-16:15 Perşembe 16:30-17:15 Perşembe 17:30-18:15 Perşembe 22:30-23:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin erken dil edinim döneminde (sıfır-üç yaş) görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmasıdır. Öğrenciler bu yaş grubunda görülebilecek dil bozukluklarının belirlenmesi, değerlendirilmesi ve bu bozukluklara müdahale edilmesi konuları ve erken müdahale prensiplerine odaklanacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar,Tipik dil gelişimi aşamaları ,Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri ,Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri,Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma,Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri,Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma,Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu),Dil bozuklukları: Otizm,Erken müdahale modelleri,Vaka örnekleri ve tartışma,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Çocukluk çağı dil bozukluklarını tanır; | 16, 9 | A |
2) Çocukluk çağı dil bozukluklarında erken müdahalenin önemini ve nasıl uygulanacağını bilir; | 16, 9 | A |
3) Çocukluk çağı dil bozukluklarına ilişkin temel kavramları tanımlar; bu alanda kullanılan farklı yöntem ve yaklaşımların farkına varır. | 16, 4, 9 | A |
4) Tarama, değerlendirme ilke ve yöntemlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
5) Değerlendirme için veri toplama teknikleri hakkında bilgi sahibi olur | 16, 9 | A |
6) Müdahaleye ilişkin farklı teoriler hakkında bilgi sahibi olur. | 16, 4, 9 | A |
7) Vaka örnekleri üzerinden erken müdahale seçeneklerine ilişkin fikir yürütebilir. | 16, 9 | A |
8) Erken dönem müdahale ekibinin bir parçası olarak çalışmaya hazır olur 8) Able and willing to work as a member of early intevention team. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar | |
2 | Tipik dil gelişimi aşamaları | Ders notlarını gözden geçirme |
3 | Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
4 | Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri | Ders notlarını gözden geçirme |
5 | Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
6 | Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri | Ders notlarını gözden geçirme |
7 | Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma | Ders notlarına gözatmak |
8 | Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri | Ders notlarını gözden geçirmek |
9 | Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma | Derd notlarını gözden geçirme |
10 | Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu) | Ders notlarını gözden geçirmek |
11 | Dil bozuklukları: Otizm | Ders notlarını gözden geçirmek |
12 | Erken müdahale modelleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
13 | Vaka örnekleri ve tartışma | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
14 | Genel tekrar | Ders notlarının gözden geçirilmesi |
Kaynak |
Paul, R., & Norbury, C. F. (2012). Language disorders from infancy through adolescence: Listening, Speaking. Reading, Writing, and Communicating, 4, 756. |
McCauley, R. J., Fey, M. E., & Gillam, R. B. (Eds.). (2006). Treatment of language disorders in children. Paul H. Brookes Pub. Nelson, N. (2010). Language and Literacy Disorders Infancy through Adolescence, Boston, MA: Allyn & Bacon. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |