Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciye etik ilkelere uygun olarak bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.,2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.,3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.,4. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri.,5. Kantitatif değişkenlerin analizi.,6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.,7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,8. Korelasyon ve Regresyon.,9. Çoklu lineer regresyon.,10. Kategorik değişkenlerin analizi.,11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.,12. Çapraz tablolar.,13. Tabakalandırılmış tablolar.,14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar. 1.1. Biyoistatistiği tanımlar. 1.2. Etik ilkeleri bilir ve araştırmayı bu ilkelere uygun olarak yürütür. 1.3. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır. 1.4. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır. | 13, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular. 2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler. 2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar. 2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular. | 10, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
3. Tablo ve grafik oluşturur ve bunları yorumlar. 3.1. Tablo ve grafik bilgisini özetler. 3.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerin sonuçlarını tablo ve grafik üzerinde ifade eder. 3.3. Tablo ve grafikleri yorumlar. | 10, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği. | |
2 | 2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar. | |
3 | 3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları. | |
4 | 4. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri. | |
5 | 5. Kantitatif değişkenlerin analizi. | |
6 | 6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması. | |
7 | 7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | |
8 | 8. Korelasyon ve Regresyon. | |
9 | 9. Çoklu lineer regresyon. | |
10 | 10. Kategorik değişkenlerin analizi. | |
11 | 11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması. | |
12 | 12. Çapraz tablolar. | |
13 | 13. Tabakalandırılmış tablolar. | |
14 | 14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile Biyoistatistik, Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 4 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 61 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(61/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrenciye etik ilkelere uygun olarak bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.,2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.,3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.,4. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri.,5. Kantitatif değişkenlerin analizi.,6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.,7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,8. Korelasyon ve Regresyon.,9. Çoklu lineer regresyon.,10. Kategorik değişkenlerin analizi.,11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.,12. Çapraz tablolar.,13. Tabakalandırılmış tablolar.,14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar. 1.1. Biyoistatistiği tanımlar. 1.2. Etik ilkeleri bilir ve araştırmayı bu ilkelere uygun olarak yürütür. 1.3. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır. 1.4. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır. | 13, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular. 2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler. 2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar. 2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular. | 10, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
3. Tablo ve grafik oluşturur ve bunları yorumlar. 3.1. Tablo ve grafik bilgisini özetler. 3.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerin sonuçlarını tablo ve grafik üzerinde ifade eder. 3.3. Tablo ve grafikleri yorumlar. | 10, 16, 19, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği. | |
2 | 2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar. | |
3 | 3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları. | |
4 | 4. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri. | |
5 | 5. Kantitatif değişkenlerin analizi. | |
6 | 6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması. | |
7 | 7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | |
8 | 8. Korelasyon ve Regresyon. | |
9 | 9. Çoklu lineer regresyon. | |
10 | 10. Kategorik değişkenlerin analizi. | |
11 | 11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması. | |
12 | 12. Çapraz tablolar. | |
13 | 13. Tabakalandırılmış tablolar. | |
14 | 14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile Biyoistatistik, Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |