Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SES BOZUKLUKLARINDA MESLEKİ UYGULAMA | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Erken dönem çocukluk ve yetişkinlik döneminde görülen ses bozukluklarının değerlendirilmesi, hastanın hikayesini alma, algısal değerlendirme ve analiz, aletsel ölçümler kullanma, yorumlama ve raporlama; kulak burun boğaz hekimi gibi farklı disiplinlerle iş birliği yapma; ses bozukluklarını önleme; ses bozukluklarında terapi yaklaşımlarını bilme, ses hijyeni ve koruma tekniklerini bilme ve aktarma, vokal fonksiyon egzersizleri, aksan terapisi gibi çeşitli teknikler kullanma, vakalarla uygulamalı çalışmalar yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sesi bozukluklarında vaka ile görüşme,Ses bozukluğu olgularında işitsel ve algısal değerlendirme,Ses bozukluğu olan olgularda subjektif değerlendirme araçları,Ses bozukluğuna neden olabilecek durumlar (Sesin aşırı kullanımı ve sesin yanlış kullanımı),Ses Bozukluklarında akustik aerodinamik değerlendirme,Ses bozukluklarında tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.,Ses bozukluklarında ayırıcı tanı,Ses bozukluklarında raporlama ve bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Ses bozukluklarında ayrıntılı değerlendirme.,Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Pediatrik ses bozukluğu olan olgularda ses terapisi süreci,Erişkinlerde Ses Bozuklukları süreci,Ses terapisinde uygulanan terapi yöntemlerinde karşılaşılan zorluklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bağımsız olarak ses bozukluğuna sahip bireye değerlendirme yapar. | 4 | F |
Bağımsız olarak danışanı işitsel-algısal olarak değerlendirir. | 4 | F |
Anatomik yapılarla oluşan ses özellikleri arasında bağlantı kurar, bireyin konuşması sırasındaki sesini değerlendirir. | 4 | F |
Ses değerlendirmesi sonucundan elde edilen verilere dayanarak uygun terapi planlar. | 4 | F, H |
Ses Bozukluğuna neden olabilecek arka plan sorunları tanımlar, bunlara uygun değerlendirme yapar. | 4 | F |
Ses bozukluklarının ayırıcı tanısını koyar. | 4 | F |
Ses bozukluğu olan olgularda ses terapisi sürecini planlar. | 4 | F, H |
Ses bozukluğuna sahip bireyler için bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlar. | 38, 4 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sesi bozukluklarında vaka ile görüşme | MEDKOM'da sorumlu terapistler tarafından gerçekleştirilen seansları izleme ve ilgili vaka dosyasını inceleme. |
2 | Ses bozukluğu olgularında işitsel ve algısal değerlendirme | GRBAS, CAPE-V gibi işitsel algısal değerlendirme araçlarının tekrarlanması |
3 | Ses bozukluğu olan olgularda subjektif değerlendirme araçları | VHI, SİYKÖ, Türkçe Şan Sesi Indexi, Pediatrik ses handicap Indexi gibi subjektif değerlendirme araçlarını tekrar edilmesi |
4 | Ses bozukluğuna neden olabilecek durumlar (Sesin aşırı kullanımı ve sesin yanlış kullanımı) | Ses hijyeni, sesi olumsuz etkileyen faktörlerin tekrar edilmesi |
5 | Ses Bozukluklarında akustik aerodinamik değerlendirme | Praat, MDVP, Dr. Speech, PAS gibi cihazların kullanım talimatlarının tekrar edilmesi |
6 | Ses bozukluklarında tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler. | Videostroboskopik ve endoskopik (Rijit-flexible) ses teli görüntelemesi ve |
7 | Ses bozukluklarında ayırıcı tanı | MEDKOM'da sorumlu terapistler tarafından gerçekleştirilen seansları izleme ve ilgili vaka dosyasını inceleme. |
8 | Ses bozukluklarında raporlama ve bilgilendirmesi | MEDKOM'da sorumlu terapistler tarafından gerçekleştirilen seansları izleme ve ilgili vaka dosyasını inceleme. |
9 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | MEDKOM'da sorumlu terapistler tarafından gerçekleştirilen seansları izleme ve ilgili vaka dosyasını inceleme. |
10 | Ses bozukluklarında ayrıntılı değerlendirme. | Ses Bozukluklarında değerlendirme ve terapi ders notlarının tekrarı |
11 | Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Değerlendirme yapılan vakanın ses kalitesindeki ve değerlendirme sonuçlarına uygun terapi yöntemlerini araştırma ve vakaya uyumlama |
12 | Pediatrik ses bozukluğu olan olgularda ses terapisi süreci | Ses Bozukluklarında değerlendirme ve terapi ders notlarının tekrarı |
13 | Erişkinlerde Ses Bozuklukları süreci | Ses Bozukluklarında değerlendirme ve terapi ders notlarının tekrarı |
14 | Ses terapisinde uygulanan terapi yöntemlerinde karşılaşılan zorluklar | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
Kaynak |
Ders Notları |
Ses Terapisi: Klinik Çalışmalar (2000). Stemple, C.J. Singular, Kanada |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SES BOZUKLUKLARINDA MESLEKİ UYGULAMA | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Erken dönem çocukluk ve yetişkinlik döneminde görülen ses bozukluklarının değerlendirilmesi, hastanın hikayesini alma, algısal değerlendirme ve analiz, aletsel ölçümler kullanma, yorumlama ve raporlama; kulak burun boğaz hekimi gibi farklı disiplinlerle iş birliği yapma; ses bozukluklarını önleme; ses bozukluklarında terapi yaklaşımlarını bilme, ses hijyeni ve koruma tekniklerini bilme ve aktarma, vokal fonksiyon egzersizleri, aksan terapisi gibi çeşitli teknikler kullanma, vakalarla uygulamalı çalışmalar yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sesi bozukluklarında vaka ile görüşme,Ses bozukluğu olgularında işitsel ve algısal değerlendirme,Ses bozukluğu olan olgularda subjektif değerlendirme araçları,Ses bozukluğuna neden olabilecek durumlar (Sesin aşırı kullanımı ve sesin yanlış kullanımı),Ses Bozukluklarında akustik aerodinamik değerlendirme,Ses bozukluklarında tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.,Ses bozukluklarında ayırıcı tanı,Ses bozukluklarında raporlama ve bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Ses bozukluklarında ayrıntılı değerlendirme.,Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Pediatrik ses bozukluğu olan olgularda ses terapisi süreci,Erişkinlerde Ses Bozuklukları süreci,Ses terapisinde uygulanan terapi yöntemlerinde karşılaşılan zorluklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bağımsız olarak ses bozukluğuna sahip bireye değerlendirme yapar. | 4 | F |
Bağımsız olarak danışanı işitsel-algısal olarak değerlendirir. | 4 | F |
Anatomik yapılarla oluşan ses özellikleri arasında bağlantı kurar, bireyin konuşması sırasındaki sesini değerlendirir. | 4 | F |
Ses değerlendirmesi sonucundan elde edilen verilere dayanarak uygun terapi planlar. | 4 | F, H |
Ses Bozukluğuna neden olabilecek arka plan sorunları tanımlar, bunlara uygun değerlendirme yapar. | 4 | F |
Ses bozukluklarının ayırıcı tanısını koyar. | 4 | F |
Ses bozukluğu olan olgularda ses terapisi sürecini planlar. | 4 | F, H |
Ses bozukluğuna sahip bireyler için bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlar. | 38, 4 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sesi bozukluklarında vaka ile görüşme | MEDKOM'da sorumlu terapistler tarafından gerçekleştirilen seansları izleme ve ilgili vaka dosyasını inceleme. |
2 | Ses bozukluğu olgularında işitsel ve algısal değerlendirme | GRBAS, CAPE-V gibi işitsel algısal değerlendirme araçlarının tekrarlanması |
3 | Ses bozukluğu olan olgularda subjektif değerlendirme araçları | VHI, SİYKÖ, Türkçe Şan Sesi Indexi, Pediatrik ses handicap Indexi gibi subjektif değerlendirme araçlarını tekrar edilmesi |
4 | Ses bozukluğuna neden olabilecek durumlar (Sesin aşırı kullanımı ve sesin yanlış kullanımı) | Ses hijyeni, sesi olumsuz etkileyen faktörlerin tekrar edilmesi |
5 | Ses Bozukluklarında akustik aerodinamik değerlendirme | Praat, MDVP, Dr. Speech, PAS gibi cihazların kullanım talimatlarının tekrar edilmesi |
6 | Ses bozukluklarında tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler. | Videostroboskopik ve endoskopik (Rijit-flexible) ses teli görüntelemesi ve |
7 | Ses bozukluklarında ayırıcı tanı | MEDKOM'da sorumlu terapistler tarafından gerçekleştirilen seansları izleme ve ilgili vaka dosyasını inceleme. |
8 | Ses bozukluklarında raporlama ve bilgilendirmesi | MEDKOM'da sorumlu terapistler tarafından gerçekleştirilen seansları izleme ve ilgili vaka dosyasını inceleme. |
9 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | MEDKOM'da sorumlu terapistler tarafından gerçekleştirilen seansları izleme ve ilgili vaka dosyasını inceleme. |
10 | Ses bozukluklarında ayrıntılı değerlendirme. | Ses Bozukluklarında değerlendirme ve terapi ders notlarının tekrarı |
11 | Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Değerlendirme yapılan vakanın ses kalitesindeki ve değerlendirme sonuçlarına uygun terapi yöntemlerini araştırma ve vakaya uyumlama |
12 | Pediatrik ses bozukluğu olan olgularda ses terapisi süreci | Ses Bozukluklarında değerlendirme ve terapi ders notlarının tekrarı |
13 | Erişkinlerde Ses Bozuklukları süreci | Ses Bozukluklarında değerlendirme ve terapi ders notlarının tekrarı |
14 | Ses terapisinde uygulanan terapi yöntemlerinde karşılaşılan zorluklar | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
Kaynak |
Ders Notları |
Ses Terapisi: Klinik Çalışmalar (2000). Stemple, C.J. Singular, Kanada |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |